علیرغم تورم سرسام‌ آور، ثروت در ترکیه با ۱۵۷ درصد رشد، بیشترین میزان رشد در جهان را داشته است.

ترکیه با رشد خیره‌کننده‌ ای بیش از ۱۵۷ درصد در ثروت به ازای هر بزرگسال بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، تمامی کشور های دیگر را پشت سر گذاشته است، بانک سوئیسی UBS در گزارش جهانی ثروت ۲۰۲۴ خود نوشت.

ترکیه با رشد شگفت انگیز بیش از ۱۵۷ درصد در ثروت هر فرد بالغ بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، تمام کشورهای دیگر را به شدت از خود عقب گذاشته است،” بانک سوئیسی UBS در گزارش جهانی ثروت ۲۰۲۴ خود نوشت.

کشورهای بعدی از نظر رشد میانگین ثروت هر فرد بالغ قطر با ۲۰ درصد و آفریقای جنوبی با حدود ۱۶ درصد بودند. در ایالات متحده، میانگین ثروت هر فرد بالغ تنها ۲.۵ درصد رشد داشته است.

نرخ تورم در ترکیه بیش از ۷۱ درصد است، که این عدد برای جمعیت ۸۵ میلیون نفری این کشور بسیار چشمگیر است. بسیاری از مردم ترکیه طی چند سال گذشته شاهد کاهش شدید قدرت خرید خود بوده‌اند. ترکیه در رتبه بندی جهانی سالانه ثروت موقعیت بسیار بالاتری نسبت به سایر کشورها به دست آورد – که این نتیجه ممکن است با توجه به سطوح بالای تورم این کشور شگفت‌انگیز باشد.

“ترکیه با رشد حیرت‌آور بیش از ۱۵۷ درصد در ثروت هر فرد بالغ بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، تمام کشورهای دیگر را به شدت از خود عقب گذاشته است،” بانک سوئیسی UBS در گزارش جهانی ثروت ۲۰۲۴ خود نوشت، که از نام محلی این کشور استفاده کرده است.

کشورهای بعدی از نظر رشد میانگین ثروت هر فرد بالغ ترکیه و قطر با نزدیک به ۲۰ درصد و آفریقای جنوبی با بیش از ۱۶ درصد بودند. در ایالات متحده، میانگین ثروت هر فرد بالغ تقریباً ۲.۵ درصد رشد داشت.

نرخ تورم در ترکیه نزدیک به ۷۲ درصد است، که این عدد برای جمعیت ۸۵ میلیون نفری این کشور بسیار چشمگیر است. بسیاری از مردم ترکیه طی چند سال گذشته شاهد کاهش شدید قدرت خرید خود بوده‌اند. در پنج سال گذشته، لیر ترکیه نزدیک به ۸۳ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است، و این ارز به گفته ساعت ۰۹:۰۷ به وقت لندن در روز چهارشنبه به ۳۳ لیر در مقابل دلار معامله می‌شود.

اما برای ترک‌هایی که دارایی‌هایی مانند خانه دارند، ثروت افزایش یافته است، زیرا تورم هزینه‌های این دارایی‌ها را بالا می‌برد.

گزارش UBS “ثروت” را به عنوان “ارزش دارایی‌های مالی به علاوه دارایی‌های واقعی (عمدتاً مسکن) که توسط خانوارها نگهداری می‌شود، منهای بدهی‌های آنها” تعریف می‌کند. در تماس با خبرنگاران، برخی از نویسندگان گزارش رابطه بین تورم و افزایش ثروت در ترکیه را توضیح دادند.

“به نوعی، سرعت بالای تورم نیز کمک می‌کند تا توضیح دهد چرا ثروت در واحدهای پول محلی بسیار بیشتر از دیگر کشورها افزایش یافته است، زیرا باید به خاطر داشت که ثروت به صورت اسمی اندازه‌گیری می‌شود،” ساموئل آدامز اقتصاددان مدیریت ثروت جهانی UBS به CNBC گفت.

“اگر تورم بسیار بالا باشد، آنچه که اتفاق می‌افتد این است که اگر دارایی واقعی مانند مسکن داشته باشید، قیمت خانه‌ها تمایل به افزایش دارد که در خط با تورم است، اگر نه حتی بیشتر،” او گفت. “بنابراین افرادی که مالک خانه هستند، یا سهام دارند، که تمایل به عملکرد خوب در این محیط‌ها دارند، ثروتشان کمی سریع‌تر جمع می‌شود.

“البته این به این معنی نیست که همه به همان اندازه بهره‌مند می‌شوند،” آدامز افزود. “اگر دارایی‌ها نداشته باشید، اگر دستمزد شما با تورم هماهنگ نشود، آنگاه به طور منفی تحت تأثیر قرار خواهید گرفت.”

گزارش همچنین اثر تغییرات ارزی را که بیشترین تأثیر را روی رشد ثروت دارد، یادآور شد – ارقام رشد ثروت به طور منظم در واحدهای پول محلی با ارقام به دلار آمریکا متفاوت هستند.

“رشد استثنایی ترکیه با بیش از ۶۳ درصد به دلار آمریکا … در واحدهای پول محلی به تقریبا ۱۵۸ درصد می‌رسد،” گزارش گفت. مثال‌های دیگری در گزارش شامل ژاپن بود، که به دلار آمریکا کمتر از ۲ درصد رشد متوسط ثروت هر فرد بالغ بین سال‌های ۲۰۲۲-۲۳ دیده شد، اما به واحدهای پول محلی آن رشد ۹ درصد بود.بررسی رشد متوسط ثروت کشورهای بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۲۳، “تحول چشمگیرترین در ترکیه رخ داده است،” UBS نوشت، “که در این دوره ثروت متوسط هر فرد بالغ ۱۷۰۸ درصد رشد کرده‌است.”

مدیر کل اقتصادی مدیریت ثروت جهانی UBS، پل دوناوان، اشاره کرد که دارادار بودن به معنی نقدینگی نیست – در ترکیه این می‌تواند بالعکس باشد.

“از نظر استانداردهای زندگی بجای ثروت، همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که اگر مالک خانه هستید، ارزش خانه شما افزایش یافته است، اما ممکن است دستمزد واقعی شما منفی باشد. بنابراین شما می‌توانید… دارای دارایی باشید و نقدینگی کمی داشته باشید،” دوناوان هفته گذشته گفت.

“این قطعاً امکان‌پذیر است، جایی که بسیاری از فشارهایی که در اقتصاد ترکیه در طی چند سال اخیر به وجود آمده‌اند، به خاطر درآمد واقعی منفی است،” او افزود، “نه ضروراً به خاطر چیزهایی که در بخش دارایی‌ها اتفاق می‌افتند.”

منبع :
CNBC Website

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا