رشد جهانی برای اولین بار در سه سال گذشته در حال تثبیت است

پس از افت رشد جهانی در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۴ برای اولین بار در این دوره، رشد جهانی در حال تثبیت است.

واشنگتن، ١١ ژوئن ٢٠٢۴ – برای اولین بار در سه سال گذشته، اقتصاد جهانی در سال ٢٠٢۴ انتظار می رود که ثابت شود – اما در سطحی که بر اساس استانداردهای تاریخی اخیر ضعیف است، به گزارش جدید چشم انداز اقتصادی جهانی بانک جهانی.

رشد جهانی پیش بینی می شود که در سال ٢٠٢۴ در سطح ٢.۶٪ باقی بماند و سپس در سال های ٢٠٢۵-٢٠٢۶ به میانگین ٢.٧٪ برسد. این به مراتب پایین تر از میانگین ٣.١٪ در دهه قبل از کووید-١٩ است. این پیش بینی به این معنی است که در طول سال های ٢٠٢۴-٢٠٢۶، کشورهایی که در مجموع بیش از ٨٠٪ از جمعیت و تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهند، همچنان با رشد کندتری نسبت به دهه قبل از کووید-١٩ مواجه هستند.

به طور کلی، پیش بینی می شود که اقتصادهای در حال توسعه در طول سال های ٢٠٢۴-٢٠٢۵ به طور متوسط ۴٪ رشد کنند، کمی کمتر از سال ٢٠٢٣. رشد در اقتصادهای کم درآمد انتظار می رود که از ٣.٨٪ در سال ٢٠٢٣ به ۵٪ در سال ٢٠٢۴ افزایش یابد. با این حال، پیش بینی های رشد سال ٢٠٢۴ حاکی از تنزل در سه چهارم اقتصادهای کم درآمد از ژانویه است. در اقتصادهای پیشرفته، رشد قرار است در سال ٢٠٢۴ در سطح ١.۵٪ باقی بماند و سپس در سال ٢٠٢۵ به ١.٧٪ افزایش یابد.

چهار سال پس از تلاطم های ناشی از همه گیری، درگیری ها، تورم و سفت و سخت شدن سیاست پولی، به نظر می رسد که رشد اقتصادی جهانی در حال ثابت شدن است”، به گفته اندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد و معاون اول گروه بانک جهانی.

“با این حال، رشد در سطوح پایین تر از قبل از سال ٢٠٢٠ است. چشم انداز اقتصادهای فقیرترین جهان حتی نگران کننده تر است. آنها با سطوح عذاب آور خدمات بدهی، امکانات تجاری محدود و رویدادهای آب و هوایی هزینه بر مواجه هستند. اقتصادهای در حال توسعه باید راه هایی برای تشویق سرمایه گذاری خصوصی، کاهش بدهی های دولتی و بهبود آموزش، بهداشت و زیرساخت های اساسی پیدا کنند. فقیرترین آنها – به ویژه ٧۵ کشور واجد شرایط برای کمک های انتقالی از انجمن توسعه بین المللی – بدون حمایت بین المللی نخواهند توانست این کار را انجام دهند.”

امسال، انتظار می رود که یک در چهار اقتصاد در حال توسعه فقیرتر از آستانه همه گیری در سال ٢٠١٩ باقی بماند. این نسبت برای کشورهای در شرایط آسیب پذیر و آسیب پذیر دو برابر است.

علاوه بر این، شکاف درآمدی بین اقتصادهای در حال توسعه و اقتصادهای پیشرفته قرار است در نزدیک به نیمی از اقتصادهای در حال توسعه در طول سال های ٢٠٢٠-٢٠٢۴ گسترش یابد – که بالاترین سهم از دهه ١٩٩٠ است. درآمد سرانه در این اقتصادها – که شاخصی مهم از استاندارد زندگی است – انتظار می رود که به طور متوسط در طول سال های ٢٠٢۶-٢٠٢۴ به میزان ٣.٠٪ رشد کند، که به شدت کمتر از میانگین ٣.٨٪ در دهه قبل از کووید-١٩ است.

در سال ۲۰۲۴، انتظار می‌رود تورم جهانی به ۳.۵% و در سال ۲۰۲۵ به ۲.۹% کاهش یابد. با این حال، این کاهش کندتر از پیش‌بینی‌های شش ماه گذشته است. به همین دلیل، بسیاری از بانک‌های مرکزی احتمالاً محتاطانه عمل کرده و نرخ‌های بهره را به آرامی کاهش دهند. نرخ‌های بهره جهانی به احتمال زیاد در سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۲۶ به طور متوسط حدود ۴% باشد، که تقریباً دو برابر میانگین ۲۰۰۰-۲۰۱۹ است.

اگرچه قیمت‌های مواد غذایی و انرژی در سراسر جهان کاهش یافته‌اند، اما تورم اصلی هنوز نسبتاً بالا است و ممکن است همین‌طور باقی بماند. این می‌تواند باعث شود بانک‌های مرکزی در اقتصادهای پیشرفته اصلی، کاهش نرخ‌های بهره را به تعویق بیندازند. چنین محیطی با “بالاتر و برای مدت طولانی‌تر” نرخ‌های بهره، به معنای شرایط مالی جهانی سفت‌تر و رشد خیلی ضعیف‌تر در اقتصادهای در حال توسعه خواهد بود.

منبع :
World bank website

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا