جزئیات پیمان پولی ایران و روسیه/ این اقدام تحریم ناپذیر است

معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی با توضیح جزئیات پیمان پولی ایران و روسیه اعلام کرد: این پیمان غیرقابل تحریم است و از طریق ارزهای ملی دو کشور اجرا می‌شود.

معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی با توضیح جزئیات پیمان پولی ایران و روسیه اعلام کرد که این اقدام تحریم‌ناپذیر است و فرآیند آن از طریق پول‌های ملی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، “محسن کریمی” معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی، در توضیح جزئیات پیمان پولی ایران و روسیه گفت: دو اقدام پیمان پولی بین دو کشور و پرداخت‌های کارتی مسافران نهایی شده است و پیمان پولی از هفته‌های آینده و پرداخت‌های کارتی از اواخر ماه آگوست عملیاتی می‌شود.

کریمی تأکید کرد: پیمان پولی میان ایران و روسیه از نوع خط معاوضه نقدینگی است که هدف آن کاهش وابستگی به دلار و کاهش خطرات ناشی از تحریم‌هاست.

به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی، این اقدام تحریم‌ناپذیر است و فرآیند آن از طریق پول‌های ملی انجام می‌شود.

او در ادامه تصریح کرد: پیمان پولی که بین دو بانک مرکزی منعقد شده، در واقع از نوع خط معاوضه نقدینگی است که یک رویکرد برای دلارزدایی و کاهش آسیب‌پذیری از خطرات تحریم‌های آمریکاست. این اقدام تحریم‌ناپذیر است و کشورهایی که با پول ملی خود در توافق با بانک مرکزی باشند، از تحریم‌ها مصون می‌مانند.

کریمی همچنین گفت: بیش از یک دهه است که بانک مرکزی برای ارز مسافری اسکناس دلار ارائه می‌دهد؛ اما اکنون یک گام جدید برداشته شده است. از این پس، مسافران کشورهای همسو می‌توانند از طریق کارت بانکی خود همان سهمیه ارزی خود را دریافت کنند. به عنوان مثال، مسافران ایرانی در خودپردازهای روسیه می‌توانند به اندازه سهمیه ارزی خود روبل دریافت کنند و از حساب خود ریال کم شود.

او با تأکید بر اینکه این یک پروژه کلان است و قرار نیست یکدفعه از اول شهریور اجرایی شود، ادامه داد: زیرساخت‌های فنی این پروژه از دو سال قبل آماده شده است. از اول شهریور فاز اول آن عملیاتی می‌شود، یعنی کارت‌های شتاب ایران در خودپردازهای روسیه کار می‌کنند و تا پایان سال میلادی جاری، کارت‌های روسیه در پذیرنده‌های فروشگاهی ایران پردازش می‌شوند.

معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی افزود: از آنجایی که خودپردازهای ما اسکناس‌های درشت ندارند، بعد از پایان سال جاری میلادی وارد فاز سوم می‌شویم که در آن زمان کارت‌های ایران در پذیرنده‌های فروشگاهی روسیه پذیرش می‌شوند.

بنابراین، از اول شهریور نمی‌توان با کارت شتاب در مغازه‌ها خرید کرد، اما در روسیه می‌توان از خودپردازها روبل دریافت کرد. این اقدام از صف‌های طولانی و سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری می‌کند و هر کسی که وارد روسیه شود، می‌تواند همانجا ارز سهمیه‌ای خود را دریافت کند.

منبع :
خبرگزاری تسنیم

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا