تورم سریعتر استرالیا خطر افزایش نرخ RBA را افزایش می دهد

نرخ تورم در استرالیا به سرعت در حال افزایش است و این افزایش تورم، خطر افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی استرالیا (RBA) را افزایش داده است.

به نقل از بلومبرگ تورم استرالیا در ماه مه سال جاری، سریعتر از انتظار افزایش یافته است. شاخص قیمت مصرف کننده ماهانه ۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته که این رقم بیشتر از برآورد اقتصاددانان ۳.۸ درصد بوده است. شاخص متوسط تریم شده که حرکات شدید قیمتی را حذف می‌کند نیز به ۴.۴ درصد رسیده که یک ماه قبل ۴.۱ درصد بود.

در پی این گزارش، ارزش دلار استرالیا تا ۰.۴ درصد افزایش یافت، چرا که معامله گران احتمال افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی استرالیا در نشست آگوست را افزایش دادند. همچنین بازده اوراق قرضه ۳ ساله که به نرخ های بانکی حساس هستند تا ۱۵ واحد پایه افزایش یافت که بیشترین افزایش یک روزه از آوریل بود.

کارشناسان اعتقاد دارند که نشست بعدی بانک مرکزی استرالیا در تاریخ ۵-۶ آگوست “زنده” خواهد بود و تنها راه خروج از این وضعیت ارائه اعداد ضعیف در بسیاری از شاخص های کلیدی از جمله اشتغال، فروش خرده فروشی و تورم ۳ ماهه دوم در تاریخ ۳۱ ژوئیه است.

با بررسی بیشتر خبر، می توان گفت این گزارش تورم استرالیا می تواند تأثیرات مهمی بر اقتصاد این کشور داشته باشد:

افزایش احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی: گزارش تورم بالاتر از انتظار باعث شده احتمال افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی استرالیا (RBA) در نشست بعدی در اوت ماه افزایش یابد. این می تواند هزینه وام ها و اقساط مردم را بالا ببرد.

تقویت ارزش دلار استرالیا: به دنبال انتشار این گزارش، ارزش دلار استرالیا افزایش یافته که می تواند به صادرات استرالیا آسیب برساند و واردات را ارزان‌تر کند.

افزایش هزینه‌های زندگی: تورم بالاتر به معنای افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های زندگی مردم استرالیا است، که می تواند بر قدرت خرید و استاندارد زندگی آن‌ها تاثیر منفی بگذارد.

فشار بر سیاست پولی: این گزارش تورم بالا فشار زیادی را بر سیاست پولی بانک مرکزی استرالیا وارد می‌کند تا نرخ بهره را افزایش دهد و تورم را مهار کند. این امر می تواند بر رشد اقتصادی و اشتغال تاثیر منفی بگذارد.

در مجموع، این گزارش تورم بالا، چالش بزرگی برای سیاستگذاران اقتصادی استرالیا ایجاد کرده و می تواند تبعات نامطلوبی بر اقتصاد و زندگی مردم این کشور داشته باشد.

منبع :
Bloomberg Website

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا