تورم در منطقه یورو کاهش می‌یابد اما احتمالاً بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را ثابت نگه می‌دارد.

قیمت‌ های مصرف‌کننده به ۲.۵٪ کاهش یافت اما نرخ اصلی همچنان بالاست، و باور به کاهش بیشتر هزینه‌های قرضی چندان قوی نیست.

قیمت‌های مصرف‌کننده به ۲.۵٪ کاهش یافت اما نرخ اصلی همچنان بالاست، و باور به کاهش بیشتر هزینه‌های قرضی چندان قوی نیست.

تورم در سراسر منطقه یورو در ماه ژوئن به ۲.۵٪ کاهش یافت، علیرغم فشارهای مداوم بر خانوارها از افزایش قیمت‌ها در بخش خدمات، و باعث شد بانک مرکزی اروپا در این ماه نرخ بهره را ثابت نگه دارد.

بر اساس برآورد اولیه از آژانس آماری اتحادیه اروپا، یورواستات، تورم سالانه در قیمت‌های مصرف‌کننده در سراسر بلوک ۲۰ کشوری از ۲.۶٪ در ماه مه کاهش یافت و مطابق با انتظارات بازار مالی بود.

با این حال، تورم اصلی – که غذا، انرژی، الکل و تنباکو را از محاسبات حذف می‌کند – بدون تغییر در ۲.۹٪ باقی ماند که کمی بالاتر از پیش‌بینی‌های اقتصاددانان بود و نشان‌دهنده فشارهای تورمی مقاوم است.

برت کولین، اقتصاددان ارشد منطقه یورو در بانک هلندی ING گفت: “این ارقام هیچ تغییری در تصمیم بانک مرکزی اروپا در ماه ژوئیه ایجاد نمی‌کند و ما فکر می‌کنیم که با اشتیاق منتظر داده‌های تابستان می‌ماند تا قبل از بحث جدی درباره کاهش نرخ بعدی در ماه سپتامبر.”

“تابستان برای بانک مرکزی اروپا نسبتاً خسته کننده خواهد بود. می‌تواند بر اساس تورم بالای اصلی و قوت بازار کار نیازی به کاهش نرخ دیگری نداشته باشد و احتمالاً فقط منتظر داده‌های ورودی درباره دستمزدها، تورم و رشد خواهد ماند. همچنین می‌تواند ببیند که چگونه آشفتگی‌های بازار پیرامون انتخابات فرانسه پیش می‌رود.”

در برآورد اولیه برای ژوئن، ارقام یورواستات نشان داد که خدمات دارای بالاترین نرخ تورم سالانه یعنی ۴.۱٪ بوده که نسبت به ماه مه ثابت مانده است. رشد سالانه قیمت برای غذا، الکل و تنباکو از ۲.۶٪ در ماه مه به ۲.۵٪ کاهش یافت.

ریکاردو مارچلی فابیانی، اقتصاددان ارشد در موسسه مشاوره آکسفورد اکونومیکس، گفت: “تورم پس از یک توقف موقتی در ماه مه، به کاهش خود بازگشت و به کاهش ادامه خواهد داد زیرا فشارهای تورمی به دلیل کاهش رشد دستمزد، کاهش قیمت انرژی و نرمال شدن انتظارات قیمتی فروکش می‌کند. اما ثابت ماندن تورم اصلی به ما یادآوری می‌کند که فرآیند کاهش تورم طول و خمیدگی های خود را دارد.”

بانک مرکزی اروپا ماه گذشته نرخ سپرده‌گذاری اصلی خود را از ۴٪ به ۳.۷۵٪ کاهش داد و آن را از فدرال رزرو ایالات متحده و بانک انگلستان جلو برد، که هنوز به کاهش نرخ بهره نپرداخته‌اند. این اولین بار بود که نرخ بهره اصلی منطقه یورو در تقریباً پنج سال کاهش یافت.

با این حال، رئیس بانک مرکزی، کریستین لاگارد، روز دوشنبه گفت که توسعهات اقتصادی مثبت نشان می‌دهد که کاهش بیشتر نرخ بهره فوری نیست، با بازار کار قوی و رشد دستمزدی پایدار.

آخرین ارقام در حالی منتشر شد که سهام اروپایی روز سه شنبه به پایین ترین سطح در دو هفته اخیر سقوط کردند، به دلیل نگرانی‌ها از نتایج انتخابات فرانسه و عدم قطعیت اقتصادی شدید در سراسر منطقه یورو.

پی‌یر روک، تحلیلگر ارشد در مدیریت ریسک ولیدوس، گفت که افزایش عدم قطعیت سیاسی و فشارهای تورمی می‌تواند بانک مرکزی اروپا را مجبور کند نرخ‌های بهره را برای مدت طولانی‌تری نسبت به پیش‌بینی‌های بازارهای مالی نگه دارد، جایی که معامله‌گران برای کاهش نرخ دوم در سپتامبر آماده هستند.

روک گفت: “کاهش نرخ دوم «احساس بلندپروازانه‌ای دارد.» ما قطعاً نرخ‌های بالاتر را به عنوان ریسک بزرگ‌تری نسبت به نرخ‌های پایین‌تر می‌بینیم.”

منبع :
TheGuardian Website

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا