بسته شدن بازارهای سهام اروپا با کاهش ارزش به دلیل واکنش سرمایه‌ گذاران به نتایج انتخابات بریتانیا

کاهش ارزش بازارهای سهام اروپا به دنبال واکنش سرمایه‌گذاران به نتایج انتخابات بریتانیا

خبر اصلی در ذهن سرمایه‌گذاران در روز جمعه نتیجه انتخابات عمومی در قاره‌ی اروپا بریتانیا بود که در آن حزب کارگر مخالف، با کسب اکثریت بزرگ در پارلمان، پس از ۱۴ سال حزب محافظه‌کار حاکم را برکنار کرد.

شاخص کالاهای خانگی و ساخت‌وساز داخلی FTSE 350 در روز جمعه ۲.۵٪ افزایش یافت، زیرا معامله‌گران به خبر پیروزی حزب کارگر واکنش نشان دادند.

شاخص FTSE 100 بریتانیا با ۰.۴۵٪ کاهش بسته شد، در حالی که شاخص گسترده‌تر Stoxx 600 اروپا هفته را با ۰.۲۲٪ کاهش به پایان رساند.

حزب کارگر بامداد جمعه توانست حد نصاب لازم برای تشکیل دولت را کسب کند، همانطور که نخست وزیر سابق ریشی سوناک شکست را پذیرفت. کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر مرکز-چپ، حالا نخست‌وزیر جدید کشور شده است. تحلیل‌گران انتظار دارند پیروزی حزب کارگر در طول زمان بازارهای بریتانیا را تقویت کند، به‌ویژه در حوزه ساخت‌وساز.

در یادداشتی پژوهشی در روز جمعه، تحلیل‌گران RBC Capital Markets اظهار داشتند اگر وعده‌های انتخاباتی حزب کارگر به سیاست مبدل شوند، ممکن است “دوره جدیدی” برای ساخت‌وساز در بریتانیا آغاز شود. آنها نوشتند: “در چند سال اخیر، پتانسیل سازندگان خانه محدود شده بود، اما در چند سال آینده احتمال دارد این پتانسیل آشکار شود.”

در خبرهای مربوط به شرکت‌ها، خبرگزاری بلومبرگ روز پنجشنبه گزارش داد که بانک فرانسوی BNP Paribas و بانک سوئیسی UBS علاقمند به خرید واحد مدیریت ثروت آلمان HSBC هستند. سهام HSBC در روز جمعه حدود ۲.۵٪ کاهش یافت.

در حوزه آسیا-اقیانوسیه، بازارها در روز جمعه عمدتاً با کاهش مواجه بودند، به طوری که Nikkei 225 ژاپن پس از عبور از مرز ۴۱,۰۰۰ و رسیدن به رکوردهای جدید، برخی از سودهای خود را کاهش داد.

در ایالات متحده، شاخص S&P 500 روز جمعه به اوج جدیدی رسید که باعث شد برای یک هفته جدید افزایش یابد.

داده‌های کار منتشر شده در صبح جمعه نشان داد که اقتصاد آمریکا در ماه ژوئن ۲۰۶,۰۰۰ شغل به دست آورده است، که کمی بالاتر از پیش‌بینی ۲۰۰,۰۰۰ شغل توسط داو جونز بود، هرچند که این مقدار کمتر از افزایش نزولی بازنگری شده ۲۱۸,۰۰۰ شغل در ماه مه بود. نرخ بیکاری در ماه ژوئن به ۴.۱٪ افزایش یافت، که کمی بالاتر از پیش‌بینی بودجه ثابت در ۴٪ بود.

منبع :
CNBC Website

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا