اتمام ذخایر سنگ آهن تا ۱۹ سال آینده

۷۷۰۰ معدن تعطیل است!

بهرام شکوری، رئیس انجمن سنگ ایران، در نشست خبری اعلام کرد که اگر تا سال ۱۴۰۴ هیچ اکتشافی جدیدی صورت نگیرد، ذخایر سنگ آهن کشور به اندازه ۱۹ سال خواهد بود. اما اگر اکتشافات توسعه یابند، این رقم به ۲۵ تا ۳۰ سال افزایش خواهد یافت.

وی همچنین گفت که در حال حاضر ۷۷۰۰ معدن در کشور تعطیل است که ۲۵ درصد از آنها مربوط به بخش سنگ می‌شود.

شکوری تأکید کرد که هدف ما افزایش تولید به منظور افزایش صادرات است. در سال گذشته، صادرات سنگ تنها ۴ میلیون دلار بود که بسیار پایین‌تر از ظرفیت موجود است.

وی همچنین گفت که در گذشته، نگاه ما بر تأمین نیاز داخلی بود، اما اکنون با برقراری ارتباط با کشورهای همسایه، باید از ظرفیت‌های موجود برای افزایش بازارهای صادراتی و تولید صادرات محور استفاده کرد.

بر اساس بیانات آقای شکوری، رئیس انجمن سنگ ایران، اگر نگاه ما به تولید صادرات محور نباشد، صنعت سنگ ایران محکوم به فنا و نابودی خواهد بود. ایشان ضمن اشاره به ارزآوری در صنعت سنگ، خاطرنشان کرد که کل ذخایر سنگ ساختمانی ایران ۳.۲ میلیارد تن است، در حالی که تنها ۱۵ میلیون تن آن تولید می‌شود. ایشان بر این باور است که با نوسازی ماشین آلات و افزایش تولید صادرات محور، می‌توان سهم صادرات سنگ را به ۵ میلیارد دلار افزایش داد.

همچنین آقای رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران عنوان کرد که ایران رتبه پنجم تولید و رتبه اول مصرف سنگ را در جهان دارد. وی همچنین تصریح نمود که وضع عوارض صادرات در حقیقت تنبیه تولیدکننده محصولات معدنی در سراسر زنجیره تولید است و اگر صنعت سنگ ایران به سمت صادرات حرکت نکند، محکوم به فنا خواهد بود؛ زیرا برای سنگ در ساختمان جایگزین‌های زیادی وجود دارد و ممکن است در آینده دیگر تقاضایی برای آن وجود نداشته باشد.

در ادامه این گزارش، مجری برگزاری چهاردهمین نمایشگاه سنگ ساختمانی اعلام کرد که در نمایشگاه امسال ۱۳۰ شرکت از صنف سنگ در سه سالن به متراژ ۱۰ هزار متر مربع از فرآوری تا عرضه محصولات حضور دارند.

او همچنین افزود که علاوه بر حضور شرکت‌های جدید با توانمندی‌های بالا، در این دوره از نمایشگاه ۱۰ شرکت از کشور چین به صورت مستقیم و ۱۳ شرکت خارجی به صورت نمایندگی کشورهای ایتالیا، هند و… نیز حضور دارند.

مجری برگزاری نمایشگاه تصریح کرد که امسال که دومین دوره نمایشگاه صنعت ساختمانی برگزار می‌شود، صنعت سنگ نیاز به حمایت دولت دارد، زیرا این صنعت از ارزآوری و سودآوری بالایی برای اقتصاد کشور برخوردار است.

زیبا یزدانی، دبیر انجمن سنگ ایران، در این نشست اعلام کرد که قرار است سند استراتژیک صنعت سنگ تهیه شود. او گفت که یکی از مهمترین عوامل در بازاریابی و صادرات، برگزاری نمایشگاه‌ها است، چرا که ماهیت سنگ‌های ساختمانی نیاز به مشاهده و لمس دارد.

او همچنین گفت که تهران به واسطه داشتن بازار سنگ فرآوری شده، نقش مهمی در اقتصاد دارد. بنابراین، از فعالان اقتصادی خواسته شده که برای کمک به این صنعت، نظرات خود را اعلام کنند تا شاهد ارتقای صنعت سنگ باشیم.

وی با اشاره به توسعه صادرات سنگ ساختمان، گفت که در راستای حمایت از صنعت سنگ، چهار کمیسیون تخصصی تشکیل می‌شود که ۲۸ نفر برای عضویت در آن اعلام آمادگی کرده‌اند و انتخابات برای آنها برگزار خواهد شد.

همچنین، میز صادرات کشور ایجاد شده که مصوبات آن قابل پیگیری در وزارت صنعت، معدن و تجارت است. همچنین، موضوعات آموزشی و توسعه‌ای در حوزه فرآوری و به روزرسانی ماشین‌آلات استخراج و فرآوری سنگ‌های معدنی نیز در دستور کار قرار دارد.

منبع :
وب‌سایت خبری عصر ایران

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا