آمار افزایشی تولید نفت ایران

تولید نفت ایران در ماه ژوئن افزایش یافت

بر اساس گزارش منابع ثانویه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، تولید نفت خام ایران در ماه ژوئن (خرداد – تیر) به ۳ میلیون و ۲۵۱ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به ماه مه ۲۰۲۴ (اردیبهشت-خرداد) با افزایش ۱۳ هزار بشکه‌ای مواجه بوده است.

به گزارش شانا و به نقل از دبیرخانه اوپک، گزارش ماه ژوئیه این سازمان نشان می‌دهد که در ماه ژوئن (خرداد-تیر)، ۱۲ عضو اوپک مجموعاً ۲۶ میلیون و ۵۶۶ هزار بشکه نفت تولید کرده‌اند. این مقدار نسبت به ماه مه ۸۰ هزار بشکه کاهش داشته، چرا که در ماه مه تولید اوپک ۲۶ میلیون و ۶۴۶ هزار بشکه بود.

همچنین، بر اساس گزارش ماه ژوئن اوپک، ایران بعد از عربستان و عراق، با تولید روزانه ۳ میلیون و ۲۵۱ هزار بشکه، جایگاه سومین تولیدکننده بزرگ اوپک را حفظ کرده است. عربستان سعودی با تولید روزانه ۸ میلیون و ۹۳۴ هزار بشکه و عراق با تولید روزانه ۴ میلیون و ۱۸۹ هزار بشکه به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند.

در این گزارش آمده است که تولید پنج عضو اوپک در دوره مورد بررسی افزایش داشته و لیبی با افزایش تولید ۲۴ هزار بشکه در روز بیشترین افزایش را ثبت کرده است. ایران، ونزوئلا و لیبی از توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس معاف هستند.

بنا به گزارش تازه اوپک، قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه ژوئن نسبت به ماه مه ۲۰۲۴ به میزان ۴۸ سنت، معادل ۰.۶ درصد کاهش‌یافته است. در ماه ژوئن، هر بشکه نفت خام سنگین ایران به قیمت ۸۳ دلار و ۶۵ سنت فروخته شد، در حالی‌که این رقم در ماه مه ۸۴ دلار و ۱۳ سنت بود. میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۴ حدود ۸۳ دلار و ۴۵ سنت بوده است.

همچنین، قیمت سبد نفتی اوپک در ماه ژوئن ۲۰۲۴ به ۸۳ دلار و ۲۲ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به ماه مه با کاهش ۳۷ سنتی (۰.۴ درصد) مواجه بود.

طبق گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک در ژوئیه، تقاضای جهانی نفت خام برای سال ۲۰۲۴ با افزایش روزانه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه پیش‌بینی شده است، به طوری‌که مجموع تقاضای نفت جهان برای سال ۲۰۲۴ به ۱۰۴ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه خواهد رسید، در حالی‌که این رقم در برآورد ماه مه بدون تغییر باقی مانده است.

منبع :
وب‌سایت خبری دنیای اقتصاد

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا