آزمون جدی دولت چهاردهم/ناترازی گاز در زمستان ۱۴۰۳ چقدر است؟

با افزایش تقاضای مصرف گاز در بخش خانگی، ممکن است ناترازی تا ۳۵۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

اگر در زمستان ۱۴۰۳ سرما فراگیرتر و شدیدتری نسبت به زمستان ۱۴۰۲ بر کشور چیره شود، با افزایش تقاضای مصرف گاز در بخش خانگی، ممکن است ناترازی تا ۳۵۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد. این وضعیت به معنای محدودیت بیشتر در تأمین گاز بخش‌های مولد کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی تسنیم، در روزهای سرد زمستان نیاز به بیش از ۱.۱۵ میلیارد مترمکعب گاز جهت پوشش مصرف خانگی، تجاری، اداری، صنایع، نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و کشاورزی داریم. با این حال، در بیشترین حالت، امکان تأمین ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز برای مصارف داخلی وجود دارد.

در واقع، مواجه با حداقل ۳۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی روزانه گاز در زمستان هستیم که این ناترازی با تخصیص فرآورده‌های نفتی به صنایع و نیروگاه‌ها، و محدودسازی و قطع گاز پتروشیمی‌ها و صنایع جبران می‌شود.

اگر در زمستان ۱۴۰۳ سرمای شدیدتری بروز کند، ناترازی می‌تواند تا ۳۵۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد و این به‌معنای افزایش محدودیت در تأمین گاز بخش‌های مولد کشور است.

بیشترین تأمین گاز از میدان پارس جنوبی صورت می‌گیرد که ۷۰ درصد نیاز گازی کشور را تأمین می‌کند. در زمستان سال گذشته برنامه‌ریزی برای تولید روزانه ۷۳۰ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی انجام شد، اما بیشترین تولید روزانه به ۷۰۷ میلیون مترمکعب رسید. ظرفیت فعلی تولید نیز حدود ۷۱۰ میلیون مترمکعب در روز است.

افزایش تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی با بهره‌برداری از چند حلقه چاه فاز ۱۱، چاه‌های سکوی ۱۳A و خط لوله جدید فاز ۱۶، ممکن است تولید روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون مترمکعب در زمستان را افزایش دهد.

حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز نیز از سایر میادین داخلی مانند میادین نفت مرکزی تولید می‌شود. در مجموع با احتساب تولیدات پارس جنوبی، حدود یک میلیارد مترمکعب گاز ترش تولید و پس از شیرین‌سازی، ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین قابل استفاده به شبکه سراسری تزریق می‌شود.

علاوه بر این، امکان تأمین روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب گاز از مخازن ذخیره‌سازی سراجه و شوریجه وجود دارد.

اگر قرارداد سوآپ سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعبی گاز ترکمنستان به عراق قبل از زمستان اجرایی شود و توافق ایران و روسیه برای انتقال گاز روسیه به ایران به قرارداد تبدیل شود، بخشی از ناترازی گاز می‌تواند جبران شود.

علاوه بر این راهکارها، اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف گاز مانند جایگزینی بخاری‌های پرمصرف و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها که در دولت سیزدهم آغاز شده، می‌تواند بخشی از ناترازی زمستانه گاز را با بهینه‌سازی مصرف در بخش خانگی جبران کند.

منبع :
خبرگزاری تسنیم

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا