ممنوعیت خودروهای متصل چینی از جاده‌های آمریکا

آمریکا با ممنوعیت استفاده از سخت‌افزار و نرم‌افزار چینی در خودروهای متصل، این خودروها را از جاده‌های خود حذف می‌کند.

ممنوعیت خودروهای متصل چینی از جاده‌های آمریکا

آمریکا گام دیگری در جهت محدودیت‌های تجاری علیه چین برداشته و قصد دارد خودروهای متصل ساخت این کشور را از جاده‌های خود حذف کند. به گزارش وزارت بازرگانی ایالات متحده، این اقدام با هدف حفظ امنیت ملی و جلوگیری از نفوذ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری چین به خودروهای ایالات متحده صورت می‌گیرد. این پیشنهاد جدید که به نگرانی‌های مرتبط با استفاده از داده‌های کاربران آمریکایی توسط خودروسازان چینی پرداخته، به خودروسازان آمریکایی و دیگر تولیدکنندگان خودروی بین‌المللی اجازه نمی‌دهد که از نرم‌افزار و سخت‌افزار چینی در محصولات خود استفاده کنند.

به گفته دولت بایدن، احتمالاً داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط این خودروهای متصل می‌تواند برای اهداف مخرب از سوی نهادهای خارجی مورد استفاده قرار گیرد. این نگرانی‌ها همچنین شامل دستکاری در خودروهای متصل به اینترنت و سیستم‌های ناوبری توسط عوامل خارجی است.

اجرای تدریجی ممنوعیت

طبق این طرح، ممنوعیت استفاده از نرم‌افزارهای چینی تا سال ۲۰۲۷ اجرایی خواهد شد و محدودیت‌های مربوط به سخت‌افزار نیز در سال ۲۰۲۹ به اجرا درخواهد آمد. این ممنوعیت علاوه بر چین، روسیه را نیز در بر می‌گیرد و احتمال دارد به دیگر کشورهایی که از نظر ایالات متحده تهدید به شمار می‌روند، گسترش یابد. این اقدام، همچنین مانع از آزمایش خودروهای خودران چینی در جاده‌های ایالات متحده خواهد شد.

وزارت بازرگانی آمریکا مدت ۳۰ روز برای جمع‌آوری نظرات و بازخوردهای عمومی درباره این پیشنهاد اختصاص داده و انتظار دارد که این مقررات تا ۲۰ ژانویه نهایی شود. این قوانین همه خودروهایی را که در جاده‌های عمومی آمریکا استفاده می‌شوند، شامل می‌شود اما خودروهای کشاورزی، معدنی، پهپادها و قطارها را شامل نخواهد شد.

خبرهای مشابه

واکنش چین و شرکت‌های بزرگ

دولت بایدن اخیراً تعرفه‌های جدیدی بر واردات کالاهای چینی وضع کرده است. این تعرفه‌ها شامل افزایش ۱۰۰ درصدی بر خودروهای برقی و نیز افزایش تعرفه بر باتری‌ها و مواد معدنی کلیدی مورد نیاز برای تولید خودروهای برقی می‌شود. جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده، تأکید کرد که آمریکا نمی‌تواند اجازه دهد که فناوری‌های حساس از سوی کشورهایی که تهدیدی برای امنیت ملی به شمار می‌روند، به زیرساخت‌ها و جاده‌های این کشور دسترسی پیدا کنند.

وی همچنین اظهار داشت که نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای متصل به شبکه می‌توانند مورد استفاده نهادهای خارجی برای کنترل از راه دور و حتی خاموش کردن خودروها قرار گیرند. در شرایط بحرانی، دشمنان خارجی می‌توانند از این فناوری‌ها برای ایجاد اختلالات گسترده در جاده‌ها و سیستم‌های حمل‌ونقل استفاده کنند.

از سوی دیگر، وزارت بازرگانی چین نیز به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار احترام ایالات متحده به اصول تجارت آزاد و حفظ یک فضای تجاری عادلانه، شفاف و بدون تبعیض برای شرکت‌های چینی شده است. چین اعلام کرده که حقوق و منافع مشروع خود را در برابر این اقدامات محافظت خواهد کرد.

این اقدام آمریکا تشدیدی در رویکردهای محدودکننده تجاری این کشور نسبت به چین محسوب می‌شود. گروه‌های خودروسازی بزرگ مانند جنرال موتورز، تویوتا، فولکس‌واگن و هیوندای اعلام کرده‌اند که برای تطبیق با این مقررات به زمان بیشتری نیاز دارند و از دولت بایدن خواسته‌اند که اجرای این طرح را با انعطاف بیشتری پیگیری کند.

منبع :
خبرگزاری ایسنا

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا