خودکفایی ۱۰۰ درصدی گندم در حوزه صنف و صنعت محقق شد

ایران به طور کامل نیازهای خود در زمینه گندم را در بخش‌های صنف و صنعت تأمین کند و دیگر نیازی به واردات گندم در این حوزه‌ها ندارد.

خودکفایی کامل در تولید گندم

روزنامه دنیای اقتصاد: براساس شرایط تولید و خرید تضمینی گندم، خودکفایی کامل در حوزه صنف و صنعت محقق شده است. بنابر آخرین آمار، از ابتدای فصل برداشت تا ۲۷ تیرماه، ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۱۳۵ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۶۲ هزار تن افزایش داشته است؛ یعنی رشد ۱۵ درصدی را تجربه کرده‌ایم.

استان‌های پیشرو در خرید تضمینی

سهراب سهرابی، مجری طرح گندم، اعلام کرده است که استان‌های زیر بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده‌اند:

خوزستان: ۱ میلیون و ۶۲۲ هزار تن
گلستان: ۱ میلیون و ۹۰ هزار تن
فارس: ۷۷۰ هزار تن
کرمانشاه: ۶۲۰ هزار تن
خراسان رضوی: ۴۶۳ هزار تن

پرداخت مطالبات کشاورزان

سهرابی خبر از پرداخت ۵۲.۶ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران داده و اعلام کرده است که تاکنون حدود ۴۰ درصد این مطالبات پرداخت شده است. برای باقی‌مانده پرداخت‌ها، منتظر تخصیص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه هستند. به همین دلیل، وزیر جهاد کشاورزی و معاونت امور زراعت پیگیر تسریع این پرداخت‌ها هستند.

عملیات برداشت و پیش‌بینی تولید

برداشت گندم در اقلیم‌های سرد و معتدل کشور همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود میزان خرید تضمینی گندم به بیش از ۱۱.۵ میلیون تن برسد. پیش‌بینی می‌شود که امسال تولید گندم به ۱۴.۵ تا ۱۵ میلیون تن برسد و نیازی به واردات نخواهیم داشت.

تامین بذر و کود شیمیایی

تا به حال بیش از ۳۰۰ هزار تن بذر اصلاح‌شده از کشاورزان خریداری شده و تامین بذر همچنان ادامه دارد. سهرابی تاکید کرده است که برای تامین پایداری تولید، یارانه‌های لازم برای بذر و کودهای ازته، فسفاته و پتاسه باید فراهم شود.

مشوق‌های حمایتی برای کشاورزان

سیاست‌های حمایتی و مشوق‌های لازم برای پایداری تولید و خودکفایی در حوزه گندم بسیار حیاتی است. دولت با تعیین قیمت خرید تضمینی مناسب و پرداخت تسهیلات و اعتبارات لازم برای خرید ماشین‌آلات می‌تواند از کشاورزان حمایت کند. همچنین به دلیل محدودیت‌های منابع آبی، پروژه‌های خاصی برای حمایت از تولید گندم پیش‌بینی شده است.

کیفیت گندم تولیدی

سهرابی اعلام کرده است که متوسط قیمت هر تن گندم وارداتی در سال گذشته ۳۲۰ تا ۳۴۰ دلار بوده است و با فرض واردات ۵ میلیون تن گندم، مقادیر زیادی ارز از کشور خارج می‌شده است. وی افزود که پروتئین گندم تولیدی کشور به ۱۳ درصد رسیده است، که نتیجه تلاش‌های بخش تحقیقاتی و افزایش مصرف کودهای شیمیایی بوده است. مدیریت آفات و بیماری‌ها و مبارزه با آفت سن نیز در کاهش سن‌زدگی و افزایش کیفیت گندم موثر بوده است.

منبع :
وب‌سایت خبری دنیای اقتصاد

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا