هشدار درباره تلاش آمریکا برای راه‌ اندازی انقلاب در گرجستان

نخست وزیر گرجستان از تلاش سازمان‌های غیردولتی تحت حمایت آمریکا برای راه اندازی انقلاب در این کشور خبر داده و گفت: روابط تفلیس و واشنگتن پس از آسیب جدی در طول سال‌های گذشته نیاز به بازنگری اساسی دارد.

بیانیه نخست وزیر گرجستان درباره فعالیت سازمان‌های غیردولتی تحت حمایت آمریکا برای ایجاد انقلاب در این کشور و همچنین اشاره به تخریب روابط تفلیس و واشنگتن طی چند سال گذشته آمده است:

نخست وزیر گرجستان، ایراکلی کوباخیدزه، اعلام کرد که سازمان‌های غیردولتی تحت حمایت ایالات متحده تلاش کرده‌اند تا در گرجستان “انقلابی” به راه بیاندازند. او اشاره کرد که روابط گرجستان و آمریکا طی چند سال اخیر دچار آسیب جدی شده و نیاز به بازنگری اساسی دارد.

کوباخیذره گفت که سفیر قبلی آمریکا در تفلیس به روابط دوجانبه آسیب بسیار زیادی وارد کرده و باید این موارد اصلاح و مورد بازنگری قرار بگیرد. او همچنین به بیهودگی تلاش‌های مقامات اروپایی و آمریکایی درباره قانون “عوامل خارجی” اشاره کرد و تأکید کرد که هیچ کس نباید منتظر تکرار “انقلاب میدان” در گرجستان باشد.

پیش از این، وزیر خارجه آمریکا هشدار داده بود که واشنگتن محدودیت‌های روادیدی را برای تفلیس آغاز خواهد کرد و همکاری‌های دوجانبه با گرجستان را به دلیل تصویب قانون “نفوذ عوامل خارجی” مورد بررسی قرار خواهد داد

در گرجستان تنش‌های سیاسی مهمی در حال وقوع است. رهبران حزب حاکم “رویای گرجستان” به شدت از سیاست‌های غرب در قبال این کشور انتقاد می‌کنند و آن را باج‌خواهی و تهدید می‌دانند. آنها معتقدند که غرب درک نمی‌کند که گرجستان بر اساس منافع ملی خود عمل می‌کند و از محدودیت‌های غربی نمی‌ترسد.

در همین راستا، کمیسیون اروپا و مسئول دیپلماسی اروپایی نیز در بیانیه‌ای هشدار داده‌اند که تصویب قانون عوامل خارجی توسط دولت گرجستان می‌تواند بر روند همگرایی این کشور در اتحادیه اروپا تأثیر منفی بگذارد.

همچنین گزارش شده که وزارت خارجه گرجستان به دلیل دخالت در امور داخلی این کشور، سفیر لیتوانی در تفلیس را احضار کرده است. مقامات گرجستان اظهارات مقامات ویلنیوس و دخالت وزیر خارجه لیتوانی در اعتراضات اخیر را غیرقابل قبول دانسته‌اند.

بنابراین می‌توان گفت که تنش‌های سیاسی در گرجستان رو به افزایش است و روابط این کشور با غرب و برخی کشورهای اروپایی دچار تیرگی شده است.

در این موقعیت، دولت گرجستان و مقامات آن در مورد قانون “عاملان خارجی” اختلاف نظر و تنش شدیدی دارند:

پارلمان گرجستان در تاریخ ۱۴ می این قانون را تصویب کرد، که رئیس جمهور سالومه زورابیشویلی آن را “روسی” و مغایر با قانون اساسی دانسته و آن را وتو کرد.

در پاسخ به این اقدام رئیس جمهور، نخست وزیر ایراکلی کوباخیدزه زورابیشویلی را به خیانت متهم کرد و شهردار تفلیس قول داد که حق وتوی رئیس جمهور از سوی پارلمان لغو خواهد شد.

در نهایت، رئیس پارلمان گرجستان شالوا پاپواشویلی پس از این اقدام رئیس جمهور، خودش این قانون را امضا کرد.

این اختلاف شدید بین دولت و پارلمان گرجستان در مورد این قانون جدید نشان دهنده تنش و چالش های سیاسی در این کشور است. دو جناح سیاسی در حال نزاع بر سر این قانون هستند و این موضوع بر روابط دوجانبه گرجستان و لیتوانی نیز تاثیرگذار بوده است.

منبع :
وب‌سایت خبرگزاری تسنیم

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا