آیفون ۱۳ دیگر ترخیص نمی شود و واردات تمام مدل‌های آیفون همچنان ممنوع است

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت: بر اساس اعلام گمرک ایران، آیفون ۱۳ دیگر ترخیص نمی‌شود و واردات تمام مدل‌های آیفون بسته شده است.

به تازگی، گمرک ایران بخشنامه ای را درخصوص سود بازرگانی تلفنهای همراه هوشمند صادر کرده است که بندی مربوط به برند اپل در آن بسیار جنجالی شده است.

در این بخشنامه آمده است که «واردات گوشی آیفون با نشان تجاری Apple ممنوع اعلام شده» و در صورت رفع این ممنوعیت، سود بازرگانی آنها ۹۶ درصد تعیین شده است.

انتشار این بخشنامه باعث ایجاد امیدواری نسبت به رفع ممنوعیت واردات آیفون شد و یک مقام صنفی اعلام کرد که احتمال آزادسازی واردات آیفون بالا است، اما در نهایت این بخش از بخشنامه که مربوط به ممنوعیت واردات آیفون بود، مورد سوال قرار گرفت و با واکنش و تکذیب سازمان توسعه تجارت مواجه شد.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که واردات آیفونهای جدید (۱۴ و ۱۵) ممنوع است، اما مدلهای قبلی آیفون ممنوعیتی برای ورود به کشور ندارند. همچنین او گفته است که سود بازرگانی ۹۶ درصد مربوط به همه مدلهای آیفون است.

با وجود اینکه سازمان توسعه تجارت ممنوعیت واردات آیفون ۱۳ و ۱۲ را تکذیب کرده، اما طبق بخشنامه‌ای که گمرک ایران منتشر کرده است، واردات انواع آیفون به کشور ممنوع اعلام شده است.

عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، گفت که بخشنامه صادرشده پر از ابهام و تناقض است و مانند فیلم‌هایی است که پایانی باز دارند و تنها تمام فشار این موضوع را بر دوش واردکنندگان انداخته‌اند.

اسدی افزود که گمرک ایران اعلام کرده است که آیفون ۱۳ را هم ترخیص نمی‌کند و واردات تمام مدل‌های آیفون بسته شده است. آخرین صحبت وی با گمرک در هفته گذشته بوده که به او اعلام کرده‌اند که از ۱۶ خرداد ماه اجازه واردات آیفون ۱۳ را هم نمی‌دهند.

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت که امروز با سازمان توسعه تجارت جلسه خواهند داشت تا درباره این موضوعات صحبت کنند و تکلیف آن روشن شود.

منبع :
وب‌سایت خبری اقتصاد آنلاین

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا