۳۰۰ هزار تن برنج تا قبل از دوره ممنوعیت باید وارد شود

دبیر انجمن برنج گفت واردات 300 هزار تن برنج قبل از ممنوعیت، مشکلی در تنظیم بازار ایجاد نمی‌کند. در حالی که سال گذشته 1 میلیون تن وارد شد، امسال فقط 200 هزار تن وارد شده و کمتر از پیشنهاد 600-800 هزار تنی انجمن است.

طبق گزارش (اگروفودنیوز)، مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج اظهار داشت که با واردات ۳۰۰ هزار تن برنج قبل از دوره ممنوعیت، مشکلی در امر تنظیم بازار نخواهیم داشت. او گفت که در سال‌های گذشته، میزان واردات برنج به گونه‌ای بود که بخشی از آن پس از انتقال به فروردین و اردیبهشت به امر تنظیم بازار کمک می‌کرد، اما امسال با توجه به واردات یک میلیون تنی برنج توسط بخش خصوصی در سال قبل، این اتفاق نمی‌افتد.

کشاورز از واردات ۲۰۰ هزار تن برنج از ابتدای سال خبر داد و گفت که پیشنهاد آنها این بود که ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج قبل از دوره ممنوعیت وارد شود، اما میزان واردات فعلی یک سوم تا یک چهارم این رقم است. او افزود که اگر ۳۰۰ هزار تن برنج تا قبل از دوره ممنوعیت وارد نشود، با کمبود بازار مواجه خواهیم شد و همچنین با افزایش قیمت در بازار روبرو خواهیم بود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج اظهار داشت که برنج ایرانی یکی از عوامل رکود است و مردم ممکن است به سمت برنج ارزان‌تر خارجی بروند که به ضرر تولید داخل خواهد بود. او گفت که طبق سال‌های گذشته، اگر هماهنگی استانی انجام شود و خریداران تشویق شوند، برنج ایرانی با قیمت مناسب در دوره ممنوعیت عرضه خواهد شد.

در پاسخ به برخی اظهارنظرها مبنی بر تأمین کسری ۶۰۰ هزار تنی برنج از طریق واردات، کشاورز پرسید که آیا طی این سال‌ها برنج‌های وارداتی دور ریخته شده‌اند؟ او تأکید کرد که با توجه به نزدیک شدن به فصل ممنوعیت، وزارت جهاد باید ثبت سفارش برنج را انجام دهد تا با چالش مواجه نشویم.

خبرهای مشابه

یک کشاورز متوسط اعلام کرد که قیمت هر کیلو برنج هندی در بنکداری ها حدود ۴۶ هزار تومان و برنج پاکستانی بین ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان است. با احتساب سود ۳۰ تا ۴۰ درصدی، قیمت هر کیلو برنج هندی در خرده فروشی ها به ۵۰ هزار تومان و برنج پاکستانی به ۶۰ هزار تومان می رسد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج گفت که دست اندرکاران بخش برنج ایرانی باید در برنامه ریزی ها از نظرات بخش خصوصی استفاده کنند و با برنامه مناسب در مورد نحوه خرید و توزیع، مانع از آسیب به بخش کشاورزی و بازار شوند. در غیر این صورت، برای تنظیم بازار ناچار خواهند شد به ذخایر برنج متوسل شوند

منبع :
وب‌سایت خبری دنیای اقتصاد

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا