ایران و اروپا و جزئیات تجارت ۴.۷ میلیارد یورویی بین آن ها

بر اساس گزارش، صادرات اتحادیه ایران و اروپا در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ با ۶ درصد کاهش روبرو شده و به مبلغ ۳.۹۳۳ میلیون یورو رسیده است.

مرکز آمار کمیسیون اروپا اعلام کرد که تجارت بین اتحادیه ایران و اروپا در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۴.۷ میلیارد یورو انجام شده است. آلمان، ایتالیا و هلند به عنوان بزرگترین شرکای تجاری ایران در اتحادیه اروپا شناخته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورو استات) مجموعه مبادلات تجاری بین ایران و اروپا (۲۷ عضو اتحادیه اروپا) را در سال ۲۰۲۳ به مبلغ ۴.۷۳۲ میلیون یورو اعلام کرد، که نسبت به سال قبل با ۹ درصد کاهش داشته است. در سال ۲۰۲۲، مجموع تجارت دوجانبه بین ایران و اتحادیه اروپا به مبلغ ۵.۲۴۴ میلیون یورو بوده بود.

همچنین، واردات اتحادیه اروپا از ایران در سال ۲۰۲۳ با ۲۴ درصد کاهش، به مبلغ ۷۹۹ میلیون یورو رسیده است. در سال قبل، اتحادیه اروپا ۱.۰۵۷ میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

بر اساس گزارش، صادرات اتحادیه ایران و اروپا در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ با ۶ درصد کاهش روبرو شده و به مبلغ ۳.۹۳۳ میلیون یورو رسیده است.

آلمان به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا شناخته می‌شود. در سال ۲۰۲۳، حدود ۳۶ درصد از کل تجارت ایران و اروپا به آلمان ارتباط داشت. مبادلات تجاری بین ایران و آلمان در این سال با ۲۳ درصد کاهش، به مبلغ ۱.۴۳۲ میلیون یورو رسیده است.

آلمان ۱.۱۹۹ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده و ۲۳۳ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. صادرات آلمان به ایران با ۲۴ درصد کاهش و واردات آن با ۱۶ درصد کاهش مواجه شده است.

تجارت ایران با ایتالیا در سال ۲۰۲۳ با رشد ۵ درصدی نسبت به سال قبل ادامه یافته و به مبلغ ۷۵۰ میلیون یورو رسیده است. ایتالیا ۶۰۰ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده و واردات آن از ایران با ۷ درصد کاهش به ۱۵۰ میلیون یورو رسیده است.

هلند نیز با رشد قابل توجهی در تجارت با ایران روبرو شده است. تجارت ایران و هلند در سال ۲۰۲۳ بامبلغ ۶۰۰ میلیون یورو، نسبت به سال ۲۰۲۲ با ۲۷ درصد رشد داشته است. هلند ۴۰۰ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده و واردات آن از ایران با ۶۴ درصد رشد به ۲۰۰ میلیون یورو رسیده است.

به طور کلی، تجارت بین ایران و اروپا در سال ۲۰۲۳ با کاهشی مواجه بوده است. این کاهش می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند تحریم‌های اقتصادی برخی کشورها علیه ایران، تغییرات سیاسی و اقتصادی در داخل و خارج از ایران و شرایط بین‌المللی باشد.

با این حال، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند آلمان، ایتالیا و هلند همچنان به عنوان شرکای تجاری مهم برای ایران در اتحادیه اروپا تلقی می‌شوند.

منبع :
وب سایت tehrantimes

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا