صادرات عربستان به ایران هنوز  صفر است!

صادرات عربستان به ایران همچنان در سطح “صفر” قرار دارد. سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت معدن و تجارت ایران اعلام کرد که تجارت غیر نفتی ایران با ۱۵ کشور همسایه در ۱۰ ماهه امسال رشد ۱.۸ درصدی داشته است و به ارزش ۵۰ میلیارد دلار بوده است.

در این مدت، ۷۹ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۳۶۰ تن کالا به ارزش ۴۹ میلیارد و ۸۳۱ میلیون و ۸۷۱ هزار دلار بین ایران و کشورهای همسایه تبادل شد.

سهم صادرات ایران به این کشورها ۶۰ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۶۴۲ تن کالا به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون و ۴۸۳ هزار دلار بوده است.

از سوی دیگر، واردات ایران از کشورهای همسایه در این دوره ۱۹ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۷۱۷ تن کالا به ارزش ۲۶ میلیارد و ۶۸۱ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۴۶۵ دلار بوده است. درصد وزنی صادرات ۵۳.۴ درصد و درصد ارزشی آن ۵۷.۲ درصد از کل صادرات ۱۰ ماهه ایران به ۱۵ کشور همسایه می‌باشد. این آمارها نشان می‌دهد که هنوز صادرات عربستان به ایران وجود ندارد.

درباره صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران به کشورهای همسایه، مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار داشت: در ۱۰ ماهه امسال، ۶ میلیون و ۱۵۱ هزار و ۷۴۴ تن محصولات دامی، شیلاتی، زراعی، کشاورزی و غذایی به ارزش سه میلیارد و ۹۰۹ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۷۰۸ دلار به کشورهای همسایه ایران صادر شده است.

خبرهای مشابه

این مقدار شامل ۹۱ درصد وزن و ۸۰ درصد ارزش کل صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشور به دیگر کشورها است، به عبارت دیگر، کشورهای همسایه اصلی مقصد صادرات این نوع محصولات هستند.

با توضیح درباره حجم صادرات ۱۰ ماهه به کشورهای همسایه، او اعلام کرد: عراق با خرید ۷.۲ میلیارد دلار، امارات با ۵.۲ میلیارد دلار، ترکیه با ۳.۵ میلیارد دلار، پاکستان با ۱.۷ میلیارد دلار و افغانستان با ۱.۵ میلیارد دلار، پنج مقصد اولیه صادرات کشورمان به کشورهای همسایه بودند.

او افزود: در صادرات عربستان عمان با خرید ۹۱۶ میلیون دلار، روسیه با ۷۶۰ میلیون دلار، آذربایجان با ۴۹۹.۵ میلیون دلار، ترکمنستان با ۳۶۸ میلیون دلار، ارمنستان با ۳۳۳ میلیون دلار، قزاقستان با ۱۶۳.۵ میلیون دلار، کویت با ۱۴۶ میلیون دلار، قطر با ۹۰ میلیون دلار، بحرین با ۸.۳ میلیون دلار و عربستان با ۳۶۱ هزار دلار، ششمین تا پانزدهمین مقصد صادرات ایران به کشورهای همسایه بودند.

در خصوص میزان واردات از کشورهای همسایه، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت و معدن ایران اعلام کرد: در ۱۰ ماهه امسال، امارات با فروش ۱۷ میلیارد دلار، ترکیه با ۶ میلیارد دلار، روسیه با ۱.۵ میلیارد دلار، عمان با ۷۷۸ میلیون دلار و پاکستان با ۵۲۷ میلیون دلار، پنج کشور اول در بین کشورهای همسایه بودند که بیشترین کالاها را به ایران صادر کردند.

وی افزود: عراق با فروش ۵۰۲ میلیون دلار، قطر با ۹۰ میلیون دلار، قزاقستان با ۵۶.۳ میلیون دلار، آذربایجان با ۳۹.۶ میلیون دلار، ارمنستان با ۳۹.۵ میلیون دلار، ترکمنستان با ۳۴.۳ میلیون دلار، افغانستان با ۳۲.۸ میلیون دلار، کویت با ۸.۷ میلیون دلار و بحرین با ۱.۲ میلیون دلار در رتبه‌های ششم تا چهاردهم برای فروش کالا به ایران در بین ۱۵ کشور همسایه قرار داشتند ( در ارتباط با صادرات عربستان در این مدت هیچ کالایی به ایران فروخته نشده است).

منبع :
وب سایت خبری اکونگار

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا