رشد اقتصادی ایران در آسیا صعود کرد

اقتصاد ایران این مزیت را دارد که می‌توانیم تاثیر متقابل اقتصاد بر سایر بخش‌های جامعه و همچنین تاثیرگذاری سایر عوامل بر اقتصاد را بررسی کنیم.

این نگاه به ما کمک می‌کند تا وضعیت کنونی اقتصاد را بهتر درک کرده و به پرسش‌های اساسی در این زمینه پاسخ دهیم.

در ادامه، پروژه «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» در سال ۱۴۰۳ قصد دارد با مرور دوره‌های مهم اقتصادی ایران طی ۵ دهه گذشته (۱۳۵۴ تا ۱۳۹۴)، روایتی جامع و تحلیلی از وضعیت اقتصادی ارائه دهد. این روایت با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های اطلاعات و دنیای اقتصاد تهیه خواهد شد.

همچنین در پاسخ به گزارش روزنامه جهان صنعت مبنی بر قرارگیری ایران در رتبه ۱۹ از میان ۲۰ اقتصاد برتر آسیا، وزارت اقتصاد اعلام کرده که بر اساس آمارها، تولید ناخالص داخلی ایران در ۱۴ فصل متوالی از فصل دوم ۱۳۹۹ تا فصل دوم ۱۴۰۲ رشد مثبت داشته است. همچنین طبق اطلاعات بانک جهانی، ایران در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) در رتبه ۲۷ جهان و ۸ آسیا قرار گرفته است.

ایران

بر اساس آمار و اطلاعات بانک جهانی، درآمد ملی ناخالص سرانه ایران به قیمت ثابت سال ۲۰۱۵ از سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) تا ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) روند افزایشی داشته است. در سال ۲۰۲۲، این شاخص به ۵۴۹۹.۸ دلار رسید که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) به شمار می‌رود./p>

در سال ۲۰۲۰، درآمد ملی ناخالص سرانه ایران به قیمت ثابت سال ۲۰۱۵ برابر با ۴۹۱۳.۴ دلار بود. این شاخص در سال ۲۰۲۱ به ۵۲۱۱.۱ دلار افزایش یافت و در سال ۲۰۲۲ به ۵۴۹۹.۸ دلار رسید که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۱ با ۵۷۴۷.۶ دلار محسوب می‌شود.

جدول 2

منبع :
وب سایت خبری جمهوری اسلامی

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا