قدرت اقتصادی چین به شک افتاد

سود صنعتی چین در ماه مارس کاهش یافته و رشد آن در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به دو ماه اول کاهش یافته است، که باعث شک و تردیدها درباره قدرت بهبود اقتصادی این کشور شده است.

به گزارش آژانس خبری ایران، آمارهای رسمی نشان می‌دهند که سود صنعتی چین در ماه مارس کاهش یافته و رشد آن در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به دو ماه اول کاهش یافته است. این مسئله باعث ایجاد شک و تردیدها درباره قدرت بهبود اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان شده است.

به گزارش خبرگزاری ایران (ایسنا) و با استناد به داده‌های اداره ملی آمار چین، سود شرکت‌های صنعتی در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به سال قبل ۴.۳ درصد افزایش یافت و به مبلغ ۱.۵ تریلیون یوان (۲۰۷ میلیارد دلار) رسید، اما رشد آن کندتر از رشد ۱۰.۲ درصدی در دو ماه اول سال بود.

همچنین، سود در ماه مارس نسبت به سال قبل ۳.۵ درصد کاهش یافته است. اداره ملی آمار چین در این گزارش به بررسی اعداد ماهانه ژانویه تا فوریه نپرداخته است، اما به‌طور کلی اعلام کرده بود که اعداد ماهانه از ماه آگوست ۲۰۲۳ به بعد بهبود یافته است. این مسئله نشان می‌دهد که هر چند تولید ناخالص داخلی در سه ماهه نخست رشد قویی داشته است، اما تقاضای داخلی ضعیفی وجود دارد که برخی از شاخص‌های اقتصادی مانند خرده‌فروشی و تولید صنعتی نیز به آن اشاره کرده‌اند.

نتایج نشان می‌دهد که نشانه‌های رشد اقتصاد در ماه‌های ابتدایی سال به تدریج جای خود را به نگرانی‌ها درباره تقاضای ضعیف در داخل می‌دهند.

در هفته گذشته، مقامات برجسته بانک مرکزی چین به دلیل ضعف تقاضای واقعی اعتبار، هشدار دادند.
در اوایل ماه آوریل، شرکت باتری‌سازی خودروهای برقی چینی CATL نیز با کاهش تقاضا و تشدید رقابت، به دلیل کاهش درآمد خود شاهد بازگشت به رشد در سه ماهه نخست نبود.

همچنین، نماینده شاخص اعتباری چین به دلیل عدم اطمینان و افزایش در تغییر مدل‌های رشد جدید، نگرانی خود را اعلام کرده است.

به گفته ادارملی آمار چین، صنعت تولید با فناوری پیشرفته با افزایش ۲۹.۱ درصدی سود در سه ماهه نخست سال جاری رشد را رهبری کرده است و اظهار کرده است که بازیابی سود شرکت‌ها نامتناسب بوده است.

همچنین، صنعت خودروسازی نیز در بازه زمانی ژانویه تا مارس، ۳۲ درصد رشد داشته است.

منبع :
وب‌سایت خبری ایسنا

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا