آیا روغن تاریخ گذشته در بازار توزیع شده است؟

درمورد فرآیند توزیع روغن خوراکی دربازار، صدور گواهی‌های تأیید سلامت مواد غذایی از مراجع مربوطه بوده و درصورت تأیید سلامت، امکان ترخیص از گمرک را دارند.

گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره فرآیند توزیع روغن خوراکی در بازار مشخص می‌کند که برای توزیع محصولات خوراکی در بازار، صدور گواهی تأیید سلامت از مراجع مربوطه، از جمله سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان غذا و دارو، الزامی است.

در صورتی که سلامت و اصالت روغن خوراکی به تأیید سازمان‌های مذکور برسد، امکان ترخیص از گمرک و عرضه در مسیرهای توزیع و مکان‌های مصرف فراهم می‌شود.

به گزارش این شرکت، ایران در تأمین روغن خوراکی داخلی تا حدود ۹۵ درصد وابستگی دارد و بخش قابل توجهی از دانه‌های روغنی مصرفی وارداتی است. سالانه، حدود ۳ تا ۳.۵ میلیون تن دانه روغنی برای تأمین نیازهای کشور مورد نیاز است، که بخش عمده آن به دانه سویا اختصاص دارد و کنجاله آن نیز به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود.

خبری در روز گذشته منتشر شد که ادعا می‌کرد ترخیص روغن‌های منقضی شده از گمرکات کشور رخ داده است، اما بعدها این خبر تکذیب شد.

خبرهای مشابه

شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره این خبر و جزئیات مربوطه بیاناتی ارائه کرد. که به شرح زیر است:

تاریخ سفارش و ورود روغنی که مورد ادعا قرار دارد، به دولت پیشین در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ برمی‌گردد و به طور مشخص در اسفندماه ۱۳۹۹ خریداری و در تیرماه ۱۴۰۰ وارد کشور شده است و یک ماه بعد، در مردادماه، هزینه آن پرداخت شده است.

در مهرماه ۱۴۰۰، سازمان غذا و دارو نمونه‌برداری از روغن‌های وارداتی انجام داد. از مجموع ۹۱ هزار تن روغن وارداتی، چندین نمونه برداشت شد.

در دی‌ماه ۱۴۰۱، ۴۷ هزار تن از روغن ادعاشده سلامتی تأیید شد و ۴۴ هزار تن دیگر تأیید نشد. این مقدار روغن تأیید نشده هنوز در مخازن باقی مانده است و در حال برگشت به شرکتی استدر نتیجه، گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران نشان می‌دهد که روغن خوراکی در ایران تحت نظارت وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوطه قرار دارد.

برای تأمین روغن خوراکی داخلی، حدود ۹۵ درصد نیاز کشور تولید داخلی استفاده می‌شود و مابقی توسط واردات تأمین می‌شود. همچنین ادعاهای مبنی بر ترخیص روغن‌های منقضی شده از گمرکات کشور تکذیب شده و شرکت بازرگانی دولتی ایران توضیحاتی در این باره ارائه کرده است.

منبع :
وب‌سایت خبرگزاری مهر

خبرهای مشابه

همچنین بخوانید
بستن
دکمه بازگشت به بالا