ضربه ای که تعطیلی پنجشنبه به اقتصاد می زند!

در پاسخ به گفته‌های آقای عباس آرگون، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، دربارهٔ لزوم تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه، چند نکته را بیان می‌کنم:

در پاسخ به گفته‌های آقای عباس آرگون، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، دربارهٔ لزوم تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه، چند نکته را بیان می‌کنم:

آقای آرگون درست اشاره کردند که میانگین تعطیلات هفتگی در جهان ۱۱۹ روز است، اما در ایران تنها ۷۹ روز است. این نشان می‌دهد ضرورت افزایش روزهای تعطیلی هفتگی در ایران وجود دارد.

ایشان به درستی بیان کردند که ۹۰ درصد کشورهای جهان روزهای شنبه و یکشنبه را به عنوان تعطیلات آخر هفته دارند. این درحالی است که ایران تنها روز پنجشنبه را تعطیل است، که این مسئله فاصله ایران با استانداردهای جهانی را افزایش می‌دهد.

نتایج مثبتی که آقای آرگون از تعطیلی دو روزه آخر هفته بیان کردند، از جمله رونق گردشگری و اقتصاد رفاهی، تقویت بنیان خانواده و همبستگی اجتماعی، کاهش هزینه‌های دولت و آلودگی هوا و مصرف انرژی، همگی موید ضرورت تغییر روزهای تعطیلی از پنجشنبه به شنبه است.

در مجموع، با توجه به موارد مطرح شده، به نظر می‌رسد که جابجایی روزهای تعطیلی هفتگی از پنجشنبه به شنبه بتواند گام موثری در نزدیک شدن استانداردهای ایران به میانگین جهانی و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی باشد.

سال گذشته، به علت کمبود برق، ما ناچار شدیم ساعات کاری را کاهش دهیم. در محیط کار، مهم نیست که فرد چقدر در محل کار حضور داشته باشد، بلکه باید کیفیت انجام کار را افزایش داد. مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که امکان رقابت با بازارهای جهانی بیشتر می‌شود و ما می‌توانیم با تغییرات جهانی همگام شویم و به بازارهای جهانی دسترسی بیشتری پیدا کنیم.

بین‌المللی شدن بازارها، موجب رونق تبادلات تجاری و ترانزیتی می‌شود. همچنین، این امر توسعه رفاه اجتماعی، تقویت حضور کشور در عرصه اقتصادی و منطقه‌ای، و فراهم‌سازی ارتباط با جهان و همراهی با تغییرات جهانی را به دنبال خواهد داشت.

اما، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران اشاره کرد که ما عضو شانگ‌های هستیم و اگر بخواهیم پنجشنبه را تعطیل کنیم، همکاری با آنها دشوار خواهد بود. زیرا وقتی ما تعطیل هستیم، آنها در حال کار هستند و بالعکس. بنابراین، بهترین حالت این است که تعطیلات ما جمعه و شنبه باشد، تا یک روز با جهان در تعامل باشیم و چهار روز نیز با جهان همکاری داشته باشیم.

در نهایت، اتاق بازرگانی تهران درخواست کرده است که روز شنبه تعطیل شود و نامه‌هایی در این زمینه به ریاست محترم مجلس و مقام معظم رهبری ارسال شده است.

منبع :
وب سایت خبری فردای اقتصاد

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا