رشد ۲۳ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی

سهم صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران، نسبت به کل صادرات کشور، حدود ۱۲.۵ درصد است که نشان از اهمیت تولید و صادرات این صنایع در کشورمان دارد.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اعلام کرد که در یازده ماهه امسال، محصولات غذایی دامی، شیلاتی، کشاورزی به ارزش نزدیک به ۵.۶ میلیارد دلار صادر شده است. این رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل، یعنی با افزایش ۲۳ درصدی همراه بوده است.

سخنگو افزود که از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه، بیش از ۱۳۰ کشور مقصد، محصولات شیلاتی، دامی، لبنی، زراعی، گلخانه‌ای، فرآوری شده و کنسروی ایران به مقدار ۵ میلیارد و ۵۹۳ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۷۲۷ دلار خریداری کرده‌اند. این میزان صادرات ۲۳ درصد ارزآوری بیشتری نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

او افزود که سهم صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران، نسبت به کل صادرات کشور، حدود ۱۲.۵ درصد است که نشان از اهمیت تولید و صادرات این صنایع در کشورمان دارد.

مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نیز درباره مقاصد صادراتی محصولات غذایی و کشاورزی اظهار کرد که عراق با خرید بیش از ۱ میلیارد و ۷۸۴ میلیون و ۹۳۰ هزار دلار، در جایگاه نخست، ۳۲ درصد از صادرات این محصولات را به خود اختصاص داده است. به ترتیب، امارات با خرید ۶۷۵ میلیون و ۷۸۳ هزار دلار و روسیه با خرید ۴۶۴ میلیون و ۵۷۲ هزار دلار، در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته‌اند. این سه کشور به ترتیب بیش از ۵۰ درصد از محصولات کشاورزی و غذایی ایران در این مدت را خریداری کرده‌اند.

سخنگو افزود که پاکستان، افغانستان، هند، ترکیه، چین، ترکمنستان و آذربایجان نیز به ترتیب در مقاصد چهارم تا دهم صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران قرار گرفته‌اند.

درباره مقاصد یازدهم تا بیستم صادرات محصولات غذایی و کشاوربا توجه به اطلاعات ارائه شده، مقاصد صادراتی محصولات غذایی و کشاورزی ایران برای دوره بررسی شده (از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه) عبارتند از:

پاکستان

افغانستان

هند

ترکیه

چین

ترکمنستان

آذربایجان

منبع :
وب سایت خبرگزاری مهر

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا