خلق دیجیتال، افزایش سرعت نشر آثار هنری

مهسا حسینیان
مهسا حسینیان
پژوهشگر اقتصاد هنر

همزمان با تعامل بیشتر افراد در شبکه‌های اجتماعی، اشتراک ایده‌ها و طرز فکرها نیز از گفتگوهای معمول به حالت‌های اینترنتی تغییر رویه داده‌اند. به همین دلیل، اشخاص و شرکت‌ها اهداف تبلیغاتی خود را بیشتر و بیشتر در فضای آنلاین دنبال می‌کنند و انتقال مستمر و تاریخی در مهاجرت تجارت کلاسیک به تجارت الکترونیک در حال شکل‌گیری است. در تجارت الکترونیک، شرکت‌ها محدودیت کمتری در دسترسی به افراد با سلیقه‌های متنوع و از نقاط مختلف دارند. در واقع، می‌توان در کسری از زمان مفهومی را به انتشار جهانی رساند، بدون اینکه هزینه گزافی صرف انتشار شود. همزمان، مفهوم اشتغال نیز تغییر کرده و اینترنت به چهارچوبی جدید در تعریف فضای کارمندی بدل شده است. در این مبدأ داینامیک از تغییر فریم‌های اجتماعی و کسب و کاری، خلاقیت دیجیتال به نیروی پتانسیل مورد نیاز برای ایجاد تغییر و همراهی با تغییر بدل شده است. یکی از این شیوه‌های بهره‌گیری از خلاقیت خلق آثار دیجیتال است که به نوعی، مفهوم تولید انواع مختلف محتوا در فضای آنلاین را مدنظر قرار می‌دهد.

خالقان دیجیتال چه کسانی هستند؟

هر شخصی که توانایی‌ها، مهارت و دانش خود را به محتوا یا محصولی دیجیتال بدل و عرضه کند، یک خالق دیجیتال است. هدف آنها جذب مخاطبان بیشتر، اختصاصی و وفادار به صفحات شخصی خود یا سازمانی است که برای آن کار می‌کنند. روش آنها نیز سرگرم کردن، آموزش دادن یا رفع هر نیاز دیگری از مخاطب است که در بستر اینترنت امکان رفع آن وجود دارد. برای مثال، افراد زیادی وجود دارند که سفرهای بلند و دور، یا کوتاه و روزمره، خود را در قالب محتواهای نوشتاری، عکس و ویدیویی برای مخاطبانشان انتشار می‌دهند و از این طریق، تجربیات و برداشت‌های خود از آن فعالیت را با دیگران قسمت می‌کنند. بنابراین، مخاطب همزمان با جاذبه دیداری که از تصاویر دریافت می‌کند، با محیط آشنا می‌شود، ممکن است برای آن برنامه ریزی کند و با دیگر مخاطبان تعامل بگیرد. ما در عصری قرار داریم که محتوا حرف اول را در بازاریابی می‌زند و خالقان دیجیتال اهرم‌هایی بالقوه و البته قدرتمند در جلب توجه مشتریان، ایجاد حس نیاز به کالایی خاص، تشویق آنها به خرید و ایجاد مزیت رقابتی هستند. کریتور دیجیتال از تکنولوژی برای خلق محتوای آنلاین و اصیل بهره می‌گیرد و ترندهای روز را تبلیغ، اطلاع رسانی یا نقد می‌کند. مهمترین ویژگی یک کریتور دیجیتال، توانایی او در ایجاد ارتباط نافذ، دائمی و قابل اطمینان با مخاطب است. هرچقدر این مهارت اجتماعی، و آنلاین، او بالاتر باشد، تعداد دنبال کنندگان محتواهای دیجیتال او بیشتر خواهند بود و پتانسیل بیشتری برای درآمدزایی از این شبکه به وجود آمده خلق می‌شود.

کریتوری دیجیتال و گردش هنری مضاعف

خالقان محتواهای دیجیتال می‌توانند نقشی شاخص در گردش مفهوم و ذات هنر داشته باشند، برای آثار هنری تبلیغ کنند و انگیزه‌هایی در پیوستن افراد به دنیای هنر ایجاد کنند. با استفاده از پلتفرم‌های مختلف، ابزارهایی برای ترویج، اشتراک و پشتیبانی از هنر و هنرمند، آنها می‌توانند ستون‌هایی برای استواری مفهوم و جامعه هنری در دنیای فوق العاده تک محور آتی باشند. موارد زیر بخشی از فعالیت‌هایی هستند که خالق دیجیتال می‌تواند در جهت انتشار و ترویج هنر انجام دهد.

گالری پرتفوهای آنلاین

خالقان دیجیتال می‌توانند وبسایت‌ها یا نمایه رسانه‌های اجتماعی را برای نمایش آثار هنری خود یا دیگر هنرمندان ایجاد کنند. آنها می‌توانند پشتیبان و مروج آثار هنری باشند و پل‌هایی بین هنرمند و مخاطبان هدف به وجود آورند. شبیه یک کاتالیزر، خالق دو طرف یک معادله ارتباطی را می‌شناسد و محتوای مورد نیاز برای ایجاد اتصالی قوی را نشر می‌دهد.

danpage Shopify CreatorTypeFF 7fcff8c2 552d 4221 93d0 725797bc17a7
مهمترین ویژگی یک کریتور دیجیتال، توانایی او در ایجاد ارتباط نافذ، دائمی و قابل اطمینان با مخاطب است. هر چقدر این مهارت اجتماعی، و آنلاین او بالاتر باشد، تعداد دنبال کنندگان محتواهای دیجیتال او بیشتر خواهند بود و پتانسیل بیشتری برای درآمدزایی از این شبکه به وجود آمده خلق می‌شود خالقان دیجیتال می‌توانند اعضاء بسیار موثری در ایجاد کمپین‌های حمایتی و ترویجی هنر و هنرمند باشند. آنها در فضای آنلاین فعالیت می‌کنند، بنابراین در لحظه می‌توان روی کمکشان حساب باز کرد و از آن برداشت نمود.

تبلیغات رسانه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی این امکان را فراهم کرده‌اند تا کاربر در لحظه به شبکه‌ای همه‌گیر از مخاطبان متصل شود و ایده و اثر خود را به اشتراک بگذارد. خالقان دیجیتال این پلتفرم‌ها را به خوبی می‌شناسند و مخاطبان نیز به نقطه نظر و انتخاب آنها اهمیت می‌دهند. هنری که از این مسیر به مخاطب آنلاین معرفی می‌شود، دقیقتر ترویج می‌شود و زودتر به جایگاه واقعی خود می‌رسد. یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در دنیای هنر، ارتباط بسیار کم هنرمندان با یکدیگر است. ذائقه‌ها و ویژگی‌های شخصیتی هنرمند باعث می‌شود که ایزوله شدن بیشتری برای آنها اتفاق بیافتد. خالقان آثار دیجیتال می‌توانند این اتصال‌ها را در فضای آنلاین به وجود آورند تا امکان همکاری هنرمندان و انتشار آثار مشترک آنها فراهم آید. به ویژه، هنرمند ممکن است فضای آنلاین را برای ارتباط خود با اجتماع مطلوبتر ببیند، چرا که فرصتی برای اندیشیدن به جنبه‌های هر ارتباط وجود دارد و هنرمند امکان این را دارد که خود مبلغ و توصیف کننده هنر خود باشد. یکی از مهمترین چالش‌ها در صنایع هنری، ایجاد بازارهای همیشگی، پویا و منجر به خرید است. با تجربه سال‌ها ارتباط نزدیک با مخاطب و نگاه به‌روزی که دارند، خالقان دیجیتال می‌توانند مشاوران خوبی برای خلق بازارهای آنلاین و ترویج فعالیت و محصولات آنها باشند. آنها خوب می‌دانند که چگونه می‌توان از اینترنت برای رد شدن از مرزها بهره گرفت، محصولات هنری را در نقاط بسیار دورتر از سرزمین مادری آن هنر به فروش رساند و مخاطبان فعلی را به انواع وفادار و همیشگی تبدیل کرد.

ایجاد و نشر محتوای هنری

پلتفرم‌های زیادی وجود دارند که هنر را تبلیغ، نقد و ترویج می‌کنند. این پلتفرم‌ها بیشتر از هر چیز دیگری به محتواهایی وابسته‌اند که به صورت اختصاصی برای یک هنر و مخاطبان خاص آن به وجود آمده‌اند. خالقان به خوبی این محتوا سازی را می‌شناسند و از دانش تولید محتوای دیجیتال خود می‌توانند به نفع هر محصولی بهره بگیرند. نسل کنونی عقاید متفاوتی درباره هنر دارد، فناوری را بیشتر باور دارد و از آن تأثیر می‌گیرد و دوست دارد که هنر نیز به نوعی با این ذائقه فناوری او ادغام شود. به همین دلیل، برای آموزش نسل جدید باید از کانال‌هایی وارد شد که جوانان ارتباط بیشتری با آنها می‌گیرند و محتواهایی خلق کرد که توجه جوانان را به خود جلب می‌کنند. خالقان این نگاهها را می‌شناسند و با مشاوره‌های هنری خوب، می‌توان از توانایی آنها برای انتشار آموزش‌های هنری در جوامع بهره گرفت. برای انتشار هنر، بیشتر از هر چیز دیگری به هنرمند و انگیزه او در خلق هنر نیاز است. اگر نتوان از هنرمند و حقوقش به‌جا و به موقع حمایت کرد، هنرمند انگیزه لازم برای خلق آثار بیشتر را از دست می‌دهد. خالقان دیجیتال می‌توانند اعضاء بسیار موثری در ایجاد کمپین‌های حمایتی و ترویجی هنر و هنرمند باشند. آنها در فضای آنلاین فعالیت می‌کنند، بنابراین در لحظه می‌توان روی کمکشان حساب باز کرد و از آن برداشت نمود.

فناوری بلاکچین

فناوری بلاکچین یک شبکه‌سازی امن برای شفاف‌سازی فعالیت‌های اجتماعی، تجاری، مالی و هنری است. در این پلتفرم‌های رمزگذاری شده، کاربران بیشترین تأثیر را بر رویدادهای پلتفرم دارند و نقش نهادهای مسلط بر شبکه‌های اجتماعی و کسب و کاری به حداقل می‌رسد. بلاکچین محیط امن و قابل اتکایی برای هنرمندان ایجاد می‌کند تا آثار دیجیتال خود را در باکس‌های رمزگذاری شده آن نگهداری کنند، به فروش برسانند و از اصالت هنر خود دفاع کنند. برای مثال، NFT ها ابزارهایی قابل اتکا در لاک و مهر کردن یک اثر دیجیتال با استفاده از اصول رمزنگاری و تکنولوژی دفاتر توزیع شده یا همان بلاکچین هستند. از طریق NFT می‌توان هنر دیجیتال را به یکتایی رساند و بستر را برای پشتیبانی از هنرمند واقعی فراهم کرد. هرچند، NFT هنوز در سال‌های اول فعالیت خود است و کلاهبرداری‌ها و آثار بی‌ارزش منوط به آن، بر ارزش این تکنولوژی و پتانسیل فوق العاده آن تأثیر گذاشته‌اند. با این حال، زمان می‌گذرد و مردم، هنرمندان و شرکت‌ها به این پتانسیل بیشتر پی می‌برند و شکوفایی در ابزارهایی این چنین جمعی، فناور و حامی هنر فرا خواهد رسید. هنر همیشه یک مولفه حیاتی برای جوامع انسانی بوده است، ارزش آثار هنری قدیمی حاکی از این واقعیت است. امروز، فناوری در حال تغییر سبک، نگاه و شیوه خلق هنر است. در نتیجه، ما با ابزارها، پلتفرم‌ها و اشخاصی نیاز داریم که جنس فعالیت و ماهیت آنها از نوع فناوری است و خوب می‌دانند چگونه میتوان کالایی با ارزش چون هنر را انتشار دارد، بدون اینکه به ذات لطیف هنر و هنرمند لطمه‌ای وارد شود.

Asset 2@4x 2
منبع :
مجله تخصصی اقتصاد، مدیریت و کارآفرینی "دروازه اقتصاد و کارآفرینی"
دکمه بازگشت به بالا