بلاگرهای خانگی و رشد محصولات اقتصاد دیجیتال

منظور از بلاگرهای خانگی افرادی هستند که کارآفرینی را نه با ایجاد یک محصول یا خدمت خاص، بلکه در قالب تبلیغ محصولات دیگر در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های شخصی پیاده سازی می‌کنند. آنها با اشتراک گذاری تجربیات، داستان‌ها، عکس‌ها و دیدگاه‌های فردی در یک وبلاگ یا حساب شبکه اجتماعی، به کانال‌های تبلیغاتی و ارتباطی بین مشتریان و تولید کنندگان بدل شده اند. بلاگرها الگوهای شخصیتی یا استایل‌ها را با محصولات ارتباط می‌دهند و خود به الگوهایی برای طیف‌های مختلف اجتماعی تبدیل می‌شوند، الگوهایی که قدرت نفوذ در جریان‌های تصمیم گیری را جمعی دارند و به دلیل همین تأثیر بالا در تصمیم گیری است که آنها را Influencer یا ترغیب کننده می‌خوانند. ارزش بازار تبلیغات بلاگری در سال ۲۰۲۳ بیشتر از ۲۱ میلیارد دلار بوده است و این رقم در بازه ۲۰۱۶ تا کنون بیشتر از ۲۰ میلیارد دلار رشده کرده و همچنان در حال قدرت گرفتن است (نرخ رشد سالانه ۲۸ درصد). همین اعداد کافی است تا به اهمیت بررسی وضعیت بلاگرها، تأثیر و جایگاه آنها و بایست‌های مدیریتی در مورد این فعالیت آنلاین پی برد. با تمام نقاط مثبت و منفی که حول بلاگری کردن در فضای آنلاین وجود دارد، آنها اکنون جزئی جدا نشدنی از اقتصاد دیجیتال هستند و کم کم جای تبلیغات تلویزیونی و انواع سنتی دیگر را می‌گیرند. همچنین، بلاگرها ممکن است از هر قشر، جایگاه اجتماعی و خصوصیات فردی باشند. یک بلاگر می‌تواند فوتبالیستی مشهور یا بازیگری سرشناس باشد، یا بدون هیچ پیشینه و شهرت قبلی و تنها با تکیه بر خلاقیت و درک نیاز جامعه خود به بالاترین سطوح درآمدزایی برسد.

در جوامع قبل از اینترنت، انسان‌ها به شبکه‌های عظیم ارتباطی و سال‌ها زمان نیاز داشتند تا باور خود را منتقل سازند و بر دیگران تأثیر بگذارند؛ و این تأثیر هرگز آنی نبود! دیجیتالی شدن جهان باعث شده که شبکه سازی در لحظه انجام شود، تأثیرات به صورت آنی نمود پیدا کنند و بلاگرها بیشترین سهم را از این رویه‌های جدید ببرند.

بلاگرهای خانگی و اقتصاد دیجیتال

ارتباط بین فعالیت بلاگری و ماهیت‌های اقتصاد دیجیتال بسیار روشن است. در اقتصاد دیجیتال همه چیز از محصول و تولیدکننده آن گرفته تا مخاطب و گرایش‌هایش به نحوی با تبلیغات در ارتباط هستند. به همین دلیل است که از زمان شکل‌گیری چهارچوب‌های اولیه اقتصاد دیجیتال، مفهوم بازاریابی دیجیتال نیز شکل گرفته و مبانی آن به صورت علمی و عملی در استراتژی‌های تولید و فروش به کار گرفته می‌شوند. به عنوان بخشی از بازاریابی دیجیتال، بلاگری یک استراتژی موثر برای تبلیغ محصولات، خدمات و حتی ذهنیت و رفتارهای جمعی است. در ادامه به برخی از شاخص‌ترین بندهای ارتباطی بین اقتصاد دیجیتال و بلاگری می‌پردازیم.

حضور دیجیتال و تبلیغات
از تجارت الکترونیک گرفته تا تبلیغات دیجیتال، اقتصاد دیجیتال وابستگی شدیدی به پلتفرم‌های آنلاین و فناوری‌های مربوط به ارتباط جمعی دارد. بلاگرهای خانگی از شبکه ارتباطی خود در این پلتفرم‌های دیجیتال برای تبلیغ محصولات و خدمات بهره می‌گیرند. آنها حضوری قدرتمند، همه جانبه و مستمر در فضای اینترنت دارند و تأثیرپذیری دنبال کنندگان آنها از برداشت‌های بلاگرها، مهمترین نیاز در تبلیغ موثر را تأمین می‌کند. به عبارتی، استراتژی‌ها و ابزارهای تبلیغاتی به اعتماد مخاطب به آنچه به او پیشنهاد می‌شود نیاز دارند و این اعتماد را بلاگرها به شیوه‌های مختص خود ایجاد می‌کنند.

پلتفرم‌های رسانه‌های جمعی
به محض اینکه یک شبکه اجتماعی جدید معرفی می‌شود، اولین کسانی که بیشترین تعداد دنبال کننده را به خود جذب می‌کنند، سلبریتی‌ها (که می‌توانند بلاگر هم باشند) و بلاگرها هستند. جالب اینکه پس از چند سال فعالیت و پذیرش ماهیت بلاگری از جانب جامعه، آنها بدون قرار گرفتن در هیچ تعریف قدیمی از مشهور بودن، به عنوان اشخاص مشهوری شناخته می‌شوند که قدرت تأثیرپذیری دارند. همین امر باعث می‌شود که شبکه‌های اجتماعی را تسخیر کنند و از ایده‌های سرگرم کننده و تحلیل‌های فنی و غیرفنی خود برای جذب نگاه و اعتماد مخاطب بهره بگیرند.

ایجاد محتوا
بلاگرها را می‌توان تولید کنندگان محتوا دانست. آنها با موتورهای جستجو اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی آشنا هستند و محتواهایی با قدرت نشرپذیری بالا خلق می‌کنند. ازطرفی، شرکت‌ها برای معرفی محصولات خود به چنین متخصصانی نیاز دارند؛ به ویژه، با کمک گرفتن از یک بلاگر، آنها هم زمان با استخدام یک مبلغ، یک تولید کننده کارکشته و سرشناس در امر تولید محتوا را نیز استخدام کرده‌اند.

شیوه‌های تبلیغی بلاگرها
بسیاری از بلاگرها از شیوه‌های بسیار هوشمندانه برای تبلیغ بهره می‌گیرند. آنها بر اعتماد مخاطب تمرکز می‌کنند، صفحات خود را حول این اصل محتوا سازی می‌کنند و در هنگام تبلیغ یک محصول به صورت غیرمستقیم به آن می‌پردازند و از نگاه منتقدانه خود به شکلی هنرمندانه برای تبلیغ آن محصول بهره می‌گیرند. آنها همچنین بسیار به روز هستند، چراکه حضور پررنگی در دنیای آنلاین دارند و به همین دلیل، شیوه‌های گیرا و مخاطب پسند را به سرعت می‌آموزند و در تولید محتوا و تبلیغ محصولات به کار می‌گیرند.

تجارت الکترونیک
با تجارت الکترونیک و شیوه‌های دیجیتال در ارتباط با مشتری و عرضه محصولات، مشتری نیاز بیشتری در ارتباط مستقیم، خالصانه و بسیار دوستانه با تولید کننده محصول مورد نظر خود احساس می‌کند. بلاگرها این شکاف ممکن بین دیدگاه حرف‌های تولید کننده و نگاه عامیانه مخاطب را پر می‌کنند. آنها دوستان مشترکی هستند که شرکت‌ها برای ارتباط با مشتریان نیاز دارند.

داده‌ها و تحلیل‌های اقتصاد دیجیتال
داده با ارزشترین کالا برای شرکت‌های فعال در دنیای دیجیتال کنونی است. برداشت درست از داده مرز بین موفقیت در تولید و فروش محصولات و یا شکست در آنها را مشخص می‌کند. بلاگرها با استفاده از تجربه سال‌ها فعالیت آناتین و ارتباط مستقیم با مخاطب، به تحلیلگران ذاتی بدل شده‌اند. کسانی که داده واقعی را می‌شناسند و می‌دانند چگونه از نتایج داده کاوی برای ارتباط بهتر و موثر با مشتری استفاده کرد.

دسترسی جهانی
دهکده کوچک زمین هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود و اینترنت و فناوری‌های ارتباطی مبتنی بر آن شکاف‌های ارتباطی را یکی پس از دیگری حذف می‌کنند. امروز، یک بلاگر می‌تواند مسئول فروش هزاران محصول در صدها کشور باشد؛ می‌تواند با زبان‌های مختلف محتوا تولید کند و برای طیف بسیار وسیعی آن را منتشر سازد. بخصوص، بلاگرهای شبکه‌های اجتماعی ترندهای جهانی و به روز را به خوبی می‌شناسند و می‌توانند با سرعت از یک بازار به بازار دیگر نفوذ کنند و هیچ محدودیتی در تبلیغ محصولات ندارند.

تأثیر بلاگرها بر جوامع و انتخاب‌هایشان

تقریبا ۴۴ درصد از مردم آمریکا توصیه‌های پزشکی، تغذیه و تناسب اندام خود را از بلاگرها می‌گیرند. این روتین جدیدی در تأثیرپذیری اشخاص بر جامعه دنبال کنندگان خود است. در جوامع قبل از اینترنت، انسان‌ها به شبکه‌های عظیم ارتباطی و سالها زمان نیاز داشتند تا باور خود را منتقل سازند و بر دیگران تأثیر بگذارند؛ و این تأثیر هرگز آنی نبود! دیجیتالی شدن جهان باعث شده که شبکه سازی در لحظه انجام شود، تأثیرات به صورت آنی نمود پیدا کنند و بلاگرها بیشترین سهم را از این رویه‌های جدید ببرند. بلاگری و تأثیر آن هم جنبه مثبت دارد هم منفی، چراکه بلاگرها نمی‌توانند در امور متعددی دانش لازم را جمع آوری کنند و آنچه انتشار می‌دهند معمولا محصول باور شخصی خود یا منبعی است که بودجه فعالیت آنها یا هزینه تبلیغ را تأمین می‌کند. با این حال، آنها اینجا هستند که بمانند و آنچه اکنون به روتینی تبدیل شده غیرقابل حذف، اما قابل مدیریت و بهینه سازی است. دنیای ما به سمت دیجیتالی شدن و حتی هوشمند سازی محض حرکت می‌کند و سد زدن در مقابل فعالیت‌های دیجیتالی چون بلاگری نه فقط نتیجه معکوس دارد، بلکه بر ارتقاء جنبه‌های منفی آن می‌افزاید. در مقابل، می‌توان از توانایی‌های بلاگرها، شناخت آنها از جریان‌های اجتماعی، ترندها و … استفاده کرد و کارآفرینی و اقتصادهای ملی را توسعه بخشید. در حال حاضر، نزدیک به ۵ میلیارد حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که درصد بالایی برداشت‌های خود از محصولات، خدمات، وضعیت سلامت و حتی مفهوم زندگی را از بلاگرها اتخاذ می‌کنند. موارد زیر به کاهش جنبه‌های بلاگری و ارتقاء جایگاه بلاگرهای خانگی در بازاریابی دیجیتال، به عنوان شاخه‌ای اصلی از اقتصاد دیجیتال، کمک شایانی خواهند کرد.


مقررات و دستور العمل‌های مرتبط با فعالیت بلاگرها
ساختارمند کردن، اما نه محدود سازی کامل، فعالیت‌های بلاگری و تعریف چهارچوب‌های بازاریابی دیجیتال برای آنها؛ به نوعی ماهیت کسب و کاری به بلاگرها دادن و ترغیب کردن آنها به فعالیت در چهارچوب درست تبلیغات.

مقررات و دستور العمل‌های مرتبط با صنایع
تعریف دستور العمل‌های بازاریابی دیجیتال برای صنایع و امکان و نحوه بهره‌گیری از بلاگرها؛ شفاف سازی ارتباطات بین شرکت‌ها و بلاگرها، نحوه تعامل تجاری آنها و ترغیب بلاگرها به فعالیت در چهارچوب سالم و تنظیم شده. تأثیر بلاگرها بر جوامع و انتخاب‌هایشان بسترسازی برای بلاگرها در جهت تعلیم شیوه‌های درست در بازاریابی، تبلیغ و درآمدزایی و تزریق شیوه‌های کنترل شده در تولید محتوا و صادقانه بودن ارتباط با مخاطب.

نظارت و ارزیابی کمپین‌ها
بررسی فعالیت بلاگرهای سرشناس و ارزیابی عملکرد آنها در چهارچوب مقررات، بدون تلاش برای حذف یا کنترل کامل فعالیت بلاگرها.

حفاظت از حریم خصوصی و داده‌های کاربری
تضمین امنیت اطلاعات کاربری در شبکه‌های اجتماعی و تعلیم جوامع برای محافظت از اطلاعات شخصی و عدم اشتراک گذاری آنها.

تشویق بلاگرها
تشویق بلاگرهایی که دستاوردهای اقتصادی شاخصی دارند، اما از تأثیرات منفی بر مخاطب پرهیز کرده‌اند.

عقد قراردادهای بلند مدت
ترغیب شرکت‌ها به عقد قراردادهای بلندمدت با بلاگرها به منظور تشویق آنها در پایبندی به اصول و قوانین اجتماعی و فعالیت در دنیای مجازی. درنهایت، سطح آگاهی مخاطب بالاترین تأثیر را بر نحوه انتخاب محتوا و تأثیر گرفتن از آن دارد. آموزش جوامع و بخصوص جوانان در شیوه‌های ارتباط گیری و تشخیص اطلاعات درست از غلط، مهمترین بایست در نظام کنترل آسیب‌های متأثر از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است. بلاگرها کارآفرینان نسل جدید و دیجیتالی شده اقتصاد جوامع هستند. آنها از ارتباط بی‌‍واسطه خود با مخاطب استفاده کرده‌اند و به درآمد رسیده‌اند. باید برای قدرت بازاریابی و شناخت مخاطب احترام قائل بود و با قانونمند کردن فعالیت آنها هم به رونق فعالیت‌های اقتصادی آنها کمک شود و هم از تأثیرات منفی، خواسته یا ناخواسته، بلاگری کاست.
امروز، یک بلاگر می‌تواند مسئول فروش هزاران محصول در صدها کشور باشد؛ می‌تواند با زبان‌های مختلف محتوا تولید کند و برای طیف بسیار وسیعی آن را منتشر سازد. بخصوص، بلاگرهای شبکه‌های اجتماعی ترندهای جهانی و به روز را به خوبی می‌شناسند و می‌توانند با سرعت از یک بازار به بازار دیگر نفوذ کنند.
منبع :
مجله تخصصی اقتصاد، مدیریت و کارآفرینی "دروازه اقتصاد و کارآفرینی"
دکمه بازگشت به بالا