رفع محدودیت صادرات، خواسته کشاورزان و صادرکنندگان سیب زمینی در همدان

جمعی از کشاورزان، واسطه ها و صادرکنندگان سیب زمینی در شهرستان بهار همدان خواستار رفع هرگونه محدودیت در صادرات این محصول شدند.

ایرنا درباره درخواست کشاورزان، واسطه ها و صادرکنندگان سیب زمینی در شهرستان بهار همدان برای رفع محدودیت های صادرات:

گروهی از کشاورزان، واسطه ها و صادرکنندگان سیب زمینی در شهرستان بهار استان همدان خواستار حذف هرگونه محدودیت در صادرات این محصول شدند.

به گزارش ایرنا در روز چهارشنبه، استان همدان از دیرباز به عنوان یکی از قطب های اصلی تولید سیب زمینی محسوب می شود. دولت برای حمایت از تولید این محصول، اقداماتی مانند خرید تضمینی را اجرا کرده و همچنین صادرات مازاد آن را تسهیل کرده است. با این حال، گاهی اوقات محدودیت هایی در زمینه صادرات اعمال می شود تا بازار داخلی تنظیم شود.

اما گروهی از کشاورزان، واسطه ها و صادرکنندگان سیب زمینی در شهرستان بهار که یکی از مناطق اصلی تولید این محصول در کشور است، روز گذشته در مقابل جهاد کشاورزی گردهم آمدند و نگرانی خود را از محدودیت های اعمال شده در زمینه صادرات اعلام کردند. آنها خواستار اتخاذ تدابیر و چاره اندیشی در این خصوص شدند.

خبرهای مشابه

یکی از صادرکنندگان سیب زمینی گفت در حالی که این محصولات در انبارها در حال خراب شدن هستند، محدودیت هایی برای صادرات آنها اعمال شده است. به گفته وی، بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، مرزهای دوغارون و سایر خروجی ها برای صادرات سیب زمینی بسته شده و کامیون ها برگشت داده شده اند.

یک صادرکننده دیگر نیز اظهار کرد که استان خراسان رضوی به صادرکنندگان گفته است که صادرات سیب زمینی از کشور ممنوع است، مگر اینکه از تهران دستور دیگری صادر شود.

وی با اشاره به اینکه مجوز صادرات محصول خود را از شهرستان بهار دریافت کرده است، گفت چرا در کشور قوانین متناقضی وجود دارد و در نهایت کشاورزان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی متضرر می شوند، در حالی که این افراد تامین کننده امنیت غذایی کشور بوده و در کسب درآمد ارزی نیز نقش دارند.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان در این باره گفت که محدودیت های اعمال شده در صدور گواهی برای صادرات سیب زمینی با هدف تنظیم بازار داخلی است و ممنوعیتی در این رابطه وجود ندارد.

مصطفی ترکمان، مسئول سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به سیل اخیر در جنوب کشور و کاهش عرضه سیب زمینی، تصمیماتی برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت این محصول در کشور و پیشگیری از آسیب به سبد غذایی مردم گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیب زمینی در بازار داخلی از قیمت قابل قبولی برخوردار است، تصریح کرد: هم‌اکنون بازار تهران سیب زمینی را با قیمت مناسبی از کشاورزان و واسطه‌ها خریداری می‌کند.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه بازه زمانی محدودیت در صدور گواهی صادرات سیب زمینی کوتاه است و این شرایط بلندمدت نیست، یادآور شد: درصدد هستیم برای برخی از سیب‌زمینی‌های انباری گواهی مبدأ برای صادرات، صادر شود.

وی اظهار کرد: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی همواره مبتنی بر تأمین امنیت غذایی جامعه و پشتیبانی از کشاورزان به عنوان حافظان امنیت غذایی بوده است.

بر اساس گزارش ایرنا، استان همدان رتبه نخست کشور را در تولید سیب زمینی دارد و سالانه نزدیک به یک میلیون تن سیب زمینی در این استان کشت می‌شود. شهرستان بهار با نزدیک به ۶ هزار هکتار اراضی زیرکشت سیب‌زمینی و تولید بیش از ۲۵۰ هزار تن، رتبه نخست تولید سیب زمینی استان همدان را به خود اختصاص داده است.

منبع :
وب‌سایت خبری ایرنا

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا