عقبگرد فلزات در ۲۰۲۴ به نقطه کف رسید؟

منفی شدن شاخص قیمت مصرف‌کننده به معنای کاهش تقاضا است و باعث شده تا فعالان بازارهای مالی و کالایی کاهش سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسک مانند کامودیتی‌ها را در نظر بگیرند.

در هفته‌های ابتدای سال ۲۰۲۴، رالی افت قیمت در بازار فلزات ادامه یافت و داده‌های تورمی چین نیز این افت را تشدید کرد. با این حال، برخی تحلیلگران معتقدند که شاخص قیمت مصرف‌کننده و شاخص مدیران خرید تولید در چین به نقطه کف رسیده است و باید انتظار رشد تقاضا و تأثیر مثبت آن بر قیمت‌ها را داشت.

در این شرایط، آغاز بزرگ‌ترین مهاجرت فصلی انسانی همزمان با سفرها در چین به مناسبت سال نو، می‌تواند به رشد تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت‌ها کمک کند.

عقبگرد فلزات در 2024 به نقطه کف رسید

در حالی که ۱۰ روز ابتدای فوریه ۲۰۲۴ به پایان رسید، بازدهی تمامی فلزات صنعتی در بازار جهانی در بازه سالانه منفی شد. به عنوان مثال، در معاملات آتی کامکس آمریکا، نیکل با یک سقوط قیمت  ۴۵.۶ درصدی روبرو شد، کبالت۲۶.۶ درصد ارزان شد، فلز

روی با یک کاهش ۲۴.۵ درصدی روبرو بود، آلومینیوم با یک کاهش ۹.۲ درصدی مواجه شد و قیمت مس ۸.۴ درصد کاهش یافت و نرخ فلز سرب نیز ۳.۳ درصد کاهش یافت.

ناامیدی فعالان بازار از داده‌های اقتصادی چین و کاهش تمایل به خرید در بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور جهانی به تضعیف بهای فلزات در بازار جهانی منجر شد. اگرچه چین توانست هدف تعیین‌شده از لحاظ رشد اقتصادی را برای سال ۲۰۲۳ به  دست آورد، اما داده‌های تورمی و شاخص‌های مدیران خرید بخش تولید در چین نشان می‌دهد که تمایل به خرید در این اقتصاد بزرگ کاهش یافته است. به همین دلیل، بازارهای در چین در ماه‌های اخیر کوچک شده و باعث سقوط قیمت فلزات شده است

داده‌های تورمی در چین نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه ژانویه ۲۰۲۴ به نقطه کمترین میزان خود پس از سپتامبر ۲۰۰۹ رسید. این شاخص در مقایسه با سال قبل، با یک کاهش ۰.۸ درصدی مواجه بود. تحلیلگران در نظرسنجی رویترز برای این شاخص انتظار داشتند که به نسبت کاهش ۰.۵  درصدی داشته باشد.

این اعلامیه منفی در مورد تورم برای مصرف‌کنندگان چینی به معنای وجود یک رکود سنگین در بازارهای چین است.

منفی شدن شاخص قیمت مصرف‌کننده به معنای کاهش تقاضا است و باعث شده تا فعالان بازارهای مالی و کالایی کاهش سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسک مانند کامودیتی‌ها را در نظر بگیرند. در نتیجه، قیمت فلزات در بازارها به شدت کاهش یافت.

انتشار داده‌های منفی از شاخص مدیران خرید بخش تولید چین و شاخص قیمت مصرف‌کننده، به عقبگرد بازارهای کالایی انجامید. با این حال، برخی تحلیلگران معتقدند که این شاخص‌ها در نقطه عطفی قرار دارند و باید به بهبود تقاضا و رشد قیمتی امیدوار بود.

با توجه به اینکه قیمت‌ها در ماه ژانویه بهبود یافته‌اند و تقاضا در میان‌مدت ممکن است بهبود یابد، بنابراین نباید فقط این داده‌ها را به صورت منفی ارزیابی کرد. بعضی از کاهش شدید تقاضا در ماه ژانویه به دلیل افت تقاضای فصلی است و نباید آن را به عنوان یک نشانه جدی از تشدید رکود در نظر گرفت.

در واقع، رکود در بازارهای کالایی چین قبلاً به کمترین میزان خود رسیده بود و امیدواری به بهبود تقاضا در میان‌مدت وجود دارد. اما باید توجه داشت که بخشی از کاهش قیمت‌ها در شاخص قیمت مصرف‌کننده چین برای ماه ژانویه ۲۰۲۴  به عوامل پایه‌ای نظیر تغییر قیمت‌ها در ماه ژانویه برمی‌گردد.

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین بخوانید
بستن
دکمه بازگشت به بالا