کیف پول ارز دیجیتال یا ولت Wallet چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال یا کریپتو ولت به تجهیزات الکترونیکی، اپلیکیشن‌های گوشی همراه یا پلتفرم‌های ارائه خدمات امنیتی در دنیای کریپتو گفته می‌شود که برای نگهداری کلیدهای خصوصیِ دارایی‌های ارز دیجیتال استفاده می‌شوند. ولت‌ها شبیه گاو صندوق‌های سبک و همراهی هستند که قابلیت حمل دارایی‌های دیجیتال‌تان را به شما می‌دهند.

بلاک‌چین و هرآنچه در قالب تراکنش‌های کریپتو انجام می‌شود به صورت سلسله‌ای از برنامه‌های کامپیوتری و قراردادهای هوشمند است که با استفاده از اصول رمزنگاری ایمن شده‌اند. این ایمن‌سازی بخصوص برای تشخیص هویت کاربران بازار کریپتو استفاده می‌شود و Private Keys همان رمز عبور به دارایی‌های دیجیتال و از جنس بلاک‌چین هستند که باید به صورت ایمن محافظت شوند.

انواع مدرن از کیف پول ارز دیجیتال امکان فعالیت تمام افراد در بلاک‌چین را فراهم می‌کنند. به‌ویژه، با استفاده از ولت‌ها، کاربران می‌توانند به صورت آنی و به سادگی، ارز دیجیتال منتقل کنند یا در معاملات بازار رمزارزها شرکت داشته باشند. همچنین، شما دیگر نیازی به حفظ مجموعه‌ای بلندبالا از کاراکترها را ندارید و ولت تقریبا تمام امور مرتبط با مدیریت کلیدهای خصوصی را برای شما انجام می‌دهد.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال، در حالت معمول، یک نرم‌افزار است که بر روی گوشی‌های همراه و انواع کامپیوترها پیاده‌سازی و عمل می‌کند. با اتصال به اینترنت، این ولت‌ها کانال ارتباطی کاربر و شبکه بلاک‌چین هستند و امکان معامله لحظه‌ای را به او می‌دهند. با وجود این، ولت می‌تواند نه یک نرم‌افزار، بلکه تنها یک ورقه کاغذ باشد که شما رمزتان را بر روی آن نوشته‌اید.

رمزارزها شبیه پول یا دارایی‌های فیزیکی معمول نیستند؛ آن‌ها دنباله‌ای از بیت‌های داده‌اند که در پایگاه داده‌ای به نام بلاک‌چین ذخیره می‌شوند. هر کدام از صاحبان رمزارز، آدرسی در شبکه را به خود اختصاص می‌دهند که محل دقیق رمزارزهای آن‌ها در بلاک‌چین را تعیین می‌کند. ولت‌ها شبیه کلید ورود به بلاک‌چین از این آدرس و ارائه دسترسی به کاربر برای بهره‌برداری از دارایی‌های کریپتو او هستند.

همچنین، هر بار که یک کاربر می‌خواهد در یک صرافی غیرمتمرکز اقدام به انجام تراکنش کند (معامله ارز دیجیتال)، باید ابتدا کیف پول ارز دیجیتال خود را فعال سازد و لینک‌ لازم برای برداشت از حساب خود را در صرافی وارد نماید. ولت ارز دیجیتال مدیریت این انتقال را به عهده می‌گیرد و ایمنی آن را تضمین می‌کند. بنابراین، والت یک پل متحرک است که هرجا لازم باشد ارتباط را با بلاک‌چین تعریف و انتقال را ممکن می‌سازد.

کاربران علاوه بر ولت‌های اختصاصی و مستقل خود، می‌توانند از ولت‌های ارائه شده توسط صرافی‌ها نیز استفاده کنند. بنابراین، شما می‌توانید ولت مستقل خود را داشته باشید و بانک دارایی‌هایتان را هرجا که خواستید به همراه ببرید، یا از پلتفرم‌های دنیای کریپتو برای نگهداری ارزهای دیجیتال خود بهره بگیرید.

مهم‌ترین بخش از عملکرد کیف پول ارز دیجیتال، Private Key یا همان کلید خصوصی بلاک‌چین است.

کلید خصوصی یا Private Key چیست؟

کلید خصوصی یک کد مرکب از اعداد و حروف است که به عنوان پسورد در دنیای رمزارز به کار گرفته می‌شود. کلیدهای خصوصی تمام آن چیزی هستند که کاربر برای دسترسی به دارایی‌های بلاک‌چین خود نیاز دارد.

کلیدهای خصوصی در شبکه بلاک‌چین ایجاد نمی‌شوند، بلکه توسط کاربر ایجاد و به ولت‌ها منتقل می‌شوند تا تنها در اختیار کاربران باشند. کلیدهای خصوصی‌ای که در کیف پول ارز دیجیتال استقرار می‌یابند، کاملا مستقل از پروتکل‌های بلاک‌چین هستند و کاربر می‌تواند بدون هیچ رفرنسی به بلاک‌چین، آن‌ها را به وجود آورد، مدیریت کند و به کار گیرد.

این رمزهای ورود، به ندرت توسط کاربر رویت می‌شوند و معمولا در ولت‌ها نگهداری می‌گردند و این کیف پول ارز دیجیتال است که دسترسی‌های بعدی و استفاده از کلید خصوصی را در تراکنش‌ها ممکن می‎سازد. ساخت یک کلید خصوصی، شبیه انتخاب عددی تصادفی بین ۱ و   انتخاب ممکن است.

پسورد زیر، نمونه‌ای از یک کلید خصوصی معتبر است:

۱E99423A4ED27608A15A2616A2B0E9E52CED330AC530EDCC32C8FFC6A526AEDD

انواع مختلف کیف پول ارز دیجیتال

به طور کلی دو نوع کیف پول ارز دیجیتال وجود دارند، ولت‌ حضانتی و ولت غیرحضانتی. در ولت حضانتی یک سازمان یا شخص ثالث حضانت کلید‌های خصوصی (به عبارتی دارایی‌های) شما را به عهده می‌گیرد و تضمین امنیت آن بر عهده آن‌هاست. در نوع غیرحضانتی، تمام امنیت مرتبط با نگهداری از کلیدهای خصوصی برعهده خود کاربر است و هیچ سازمان پشتیبانی وجود ندارد.

بخصوص، بسیاری از صرافی‌های فعال در کریپتو ولت‌ها حضانتی را ارائه می‌دهند. انواع غیرحضانتی نیز به صورت سخت‌افزار و نرم افزاری در دسترس هستند و معمولا امنیت بیشتری را برای کاربر به ارمغان می‌آورند.

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی چیزی نیست جز یک تکه کاغذ که شما کلید خصوصی خود را بر روی آن نوشته‌اید. کیف پول کاغذی مطلوب کاربرانی است که به ندرت اقدام به برداشت یا انجام تراکنش از دارایی‌های خود می‌کنند و بیشتر نقش یک سرمایه‌گذار بسیار بلندمدت را دارند.

کیف پول کاغذی به طول کامل از بلاک‌چین و اینترنت جدا شده است و همین امر باعث صفر شدن تهدیدات سایبری بر علیه آن می‌شود. با این حال، اگر کاغذ نم بگیرد، گم بشود، بسوزد، حروف آن کم رنگ شوند و …، دسترسی شما به دارایی‌های رمزارز خود برای همیشه از بین می‌رود.

ولت‌های سخت افزاری

ولت‌های سخت‌افزاری تجهیزات فیزیکی هستند که برای ذخیره کلیدهای خصوصی به کار می‌روند. برعکس انواع کاغذی، ولت سخت افزاری را می‌توان به اینترنت وصل کرد یا از آن جدا نمود. این نوع از ولت‌های کریپتو به مراتب امنیت بالاتری نسبت به انواع کاغذی ایجاد می‌کنند.

ولت سخت‌ افزاری محبوب‌ترین و در عین حال، گران‌ترین نوع کیف پول ارز دیجیتال است. قیمت آن‌ها معمولا عددی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار است. این نوع از ولت‌های ارز دیجیتال را سرد (Cold) می‌خوانند، زیرا اتصال مستمری به اینترنت ندارند.

ولت نرم‌افزاری

کیف پول نرم‌افزاری، اپلیکیشن‌هایی برای دسکتاپ و گوشی‌های همراه هستند که قابلیت دسترسی سریع کاربر به دارایی‌های دیجیتال را فراهم می‌کنند. با اتصال دائمی به دارایی‌های دیجیتال، والت نرم‌افزاری امکان انجام تراکنش، نمایش میزان و نوع دارایی و فعالیت‌هایی مشابه را برای کاربر فراهم می‌کنند.

بخصوص انواعی که به صورت اپلیکیشن‌های گوشی همراه ارائه می‌شوند، امکان پرداخت‌های لحظه‌ای و حتی از طریق QR Code ها را فراهم می‌کنند. این نوع از ولت‌ها را ولت گرم (hot) می‌خوانند زیرا ارتباط دائمی با شبکه و فعالیت‌های موجود در آن دارد.

امنیت کیف پول ارز دیجیتال

امنیت ولت دیجیتال از هر ویژگی دیگری از آن مهم‌تر است، بخصوص به این دلیل که هکرها بیشتر از هر چیز دیگری، به دارایی‌های کریپتو علاقه دارند. بسیاری از انواع کیف پول ارز دیجیتال قابلیت احراز هویت دو عاملی را به کاربر می‌دهند تا دسترسی به اطلاعات آن دشوارتر باشد. با این حال، بهترین شیوه برای محافظت از دارایی‌های کریپتو، قطع اتصال کیف پول از اینترنت است.

توصیه می‌شود که کاربر تنها زمانی ولت ارز دیجیتال خود را به اینترنت متصل کند که در حال انجام تراکنش و معامله در بازار رمزارز است. بخصوص، اگر قرار نیست فعالیت خاصی در صرافی انجام گیرد، بهتر است که اموال از کیف پول مختص صرافی به ولت‌های مستقل و یا سخت افزاری منتقل شوند.

عبارت سید یا Seed Word

عبارت سید یک ترکیب ۱۲ یا ۲۴ حرفی از کلمات ساده اما تصادفی است که توسط برخی از ولت‌های کریپتو ایجاد و در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. عبارت سید درواقع همان پسورد ورود به حساب کاربری ایجاد شده بر روی کیف پول ارز دیجیتال است. در مواقعی که ولت آسیب می‌بیند یا گم می‌شود، کاربر می‌تواند از عبارت سید برای دسترسی مجدد به ولت کریپتو خود بهره بگیرد.

چگونه می‌توان کیف پول ارز دیجیتال دریافت کرد؟

دریافت کیف پول کریپتو به هیچ وجه کار سختی نیست. بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز مانند WazirX، Zebpay، CoinDCX ولت رایگان به کاربران خود ارائه می‌د‌هند. انواع مختلف ولت سخت افزاری را نیز می‌توان از وبسایت آمازون خریداری کرد، هرچند برای کاربران ایرانی چنین امکانی به صورت مستقیم وجود ندارد. بسته به امکاناتی که کیف پول ارائه می‌دهد، انواع پولی آن قیمت‌های متفاوتی دارند. با این حال، از ۹۰ دلار تا ۲۵۰ دلار، شما می‌توانید ولت‌های سرد با ویژگی‌های متفاوت را خریداری کنید.

مواردی که در خرید ولت کریپتو باید مدنظر قرار دهید

  • خدمات مشتری: همیشه ولت‌هایی را انتخاب کنید که به صورت ۲۴ ساعته پشتیبانی می‌شوند و دسترسی آنی دارند.
  • کارمزد: اکثر ولت‌های گرم یا اپلیکیشن‌های کیف پول ارز دیجیتال به ازای انجام تراکنش‌های مختلف، کارمزدهایی را از کاربران دریافت می‌کنند. مقدار این کارمزدها را با دقت مطالعه کنید تا سود حاصل از معاملات ارز دیجیتال شما صرف پرداخت کارمزد به ارائه دهنده ولت کریپتو نشود.
  • امنیت: این مولفه از تمام انواع دیگر مهم‌تر است. همیشه از شرکت‌ها، پلتفرم‌ها و اپ استور‌هایی ولت ارز دیجیتال دریافت کنید که اعتبار خوبی دارند و کلاهبرداری و هک‌های زیادی در کارنامه آن‌ها وجود ندارد.
  • کریپتو‌های تحت پشتیبانی: برخی از کیف‌های ارز دیجیتال تنها از چند رمزارز خاص پشتیبانی می‌کنند. بخصوص در مورد بیت‌کوین این مورد به مراتب پیش می‌آید و ولت‌های اختصاصی برای آن تعریف شده‌اند. بنابراین، متناظر با کریپتوهایی که دارید و می‌خواهید وارد معاملات آن شوید، کیف پول ارز دیجیتال دریافت کنید.

نحوه استفاده از کیف پول ارز دیجیتال

فرایند استفاده از ولت ارز دیجیتال ارتباط بسیار نزدیکی با نوع کریپتو‌هایی که دارید و بازار معاملاتی آن‌ها دارد. با این حال، فرایند برای همه آن‌ها یک چهارچوب کم و بیش مشابهی دنبال می‌کند. بخصوص اینکه، صرافی‌ها و شبکه بلاک‌چین در دنیای ارز دیجیتال، یک هماهنگی و انسجام در معاملات کریپتو به وجود آورده‌اند.

برای مثال، اگر بخواهید مقداری ارز دیجیتال را به حساب کسی انتقال دهید، هرآنچه نیاز دارید آدرس عمومی شخص گیرنده و مقدار ارزی است که باید انتقال دهید. با استفاده زنجیره (Chain)هایی که توسط پلتفرم‌های معاملاتی و صرافی‌ها ایجاد شده‌اند، انتقال از یک کیف پول به دیگری ممکن به سادگی می‌شود.

نکته مهم اما، تفاوتی است که بین انتقال پول فیات در سیستم بانکی کلاسیک و انتقال ارز دیجیتال در بلاک‌چین وجود دارد. در کریپتو شما یک بار و تنها یک بار امکان چک کردن اطلاعات گیرنده و میزان انتقال دارید؛ به محض انتقال، دیگر هیچ امکانی برای ردگیری انتقال، تصحیح اشتباه، دریافت ارز اشتباهی منتقل شده و …، وجود ندارد.

بهترین ولت‌های ارز دیجیتال

هر ولت به منظور خاصی طراحی و تولید می‌شود، اما بعضی از ولت‌ها برای آنچه ساخته‌ شده‌اند عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند و همین امر باعث محبوبیت بیشتر آن‌ها می‌شود. در ادامه، ویژگی‌های مختلف را طبقه‌بندی می‌کنیم و برای هر کدام یک ولت با بهترین عملکرد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ولت Coinbase: بهترین برای تازه‌واردها

این ولت توسط یکی از بزرگترین صرافی‌های فعال در حوزه کریپتو پشتیبانی می‌شود و پیاده‌ سازی و استفاده از آن بسیار ساده است. این اپلیکیشن امکان اتصال انواع حساب‌های بانکی به بازار ارز دیجیتال را ممکن می‌سازد و طراحی آن بسیار کاربر پسند است. در کیف پول ارز دیجیتال Coinbase کاربر می‌تواند مشهورترین کریپتوها چون Bitcoin، Litecoin، Dogecoin و BNB و تمام توکن‌های خانواده ERC-20 و EVM را نگهداری کند.

ولت MetaMask: بهترین برای اتریوم

با استفاده از این ولت کاربر می‌تواند با سرعت بسیار بالایی به هزاران توکن و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز تعریف شده در بلاک‌چین اتریوم دسترسی داشته باشد. این ولت انطباق بسیار بالایی با محصولات اتریوم دارد و امکان تراکنش مستقیم را به کاربر می‌دهد.

Metamask یکی از محبوب‌ترین ولت‌های اتریوم است و بیشتر از ۳۰ میلیون کاربر فعال دارد. طراحی فوق‌العاده آن امکان دسترسی سریع را به کاربر می‌دهد و ویژگی‌های آن با بالاترین سطح از تعامل و در کمترین نیاز فنی تعریف شده‌اند. کاربر تقریبا امکان اتصال به هر نوع شبکه بلاک‌چین را دارد. بخصوص، ولت از شبکه‌های Polygon، Binance و Avalanche پشتیبانی می‌کند.

Trust Wallet: بهترین برای گوشی‌های همراه

این اپلیکیشن، یکی از کارپسندترین و شفاف‌ترین انواع ولت‌ها را به دنیای کریپتو معرفی کرده است. Trust Wallet به طور اختصاصی برای dAppها و NFTها تعریف شده است و از رده بالایی از دارایی‌های کریپتو پشتیبانی می‌کند.

بایننس بزرگترین صرافی رمزارز است و این ولت اختصاصی برای آن تعریف شده است تا کاربر به همه جنبه‌های عملکردی این پلتفرم و بلاک‌چین متناظر آن دسترسی داشته باشد. این ولت تقریبا از ۶۵ بلاک‌چین فعال در دنیای رمزارز پشتیبانی می‌کند (تقریبا ۴.۵ میلیون کوین و توکن).

Ledger Nano S Plus: بهترین ولت سخت افزاری

بهترین ولت سخت‌ افزاری مجموعه کاملی از ارزهای دیجیتال را پوشش می‌دهد. امنیت، نقطه اتکایی این ولت است و اپلیکیشن آن برای اتصال به شبکه‌های معاملات مزیت اصلیِ Ledger Nano است. این برند، جزء معتبرترین فعالان دنیای ولت‌های کریپتو با قدمتی به اندازه ارز دیجیتال است.

قیمت این کیف ارز دیجیتال در حدود ۸۷ دلار است که برای یک ولت سخت افزاری با این قابلیت‌ها و پشتیبانی، قیمت مناسبی به حساب می‌آید.

Exodus: بهترین برای دسکتاپ

دلیل اصلی در انتخاب این ولت دسکتاپ، سرعت بالای آن در انجام تراکنش‌ها، روند ساده در استفاده از آن و بسیاری ویژگی‌های کاربردی برای کاربر آن است. بخصوص، این ولت به صورت اختصاصی برای دسکتاپ طراحی شده است و به همین دلیل، انطباق بسیار بالایی با سیستم‌ عامل‌های مختلف دارد. همچنین، Exodus از پشتیبانی خوبی برخوردار است و به صورت هفتگی به روز می‌شود.

Exodus بیشتر از ۲۶۰ کریپتو NFT را پشتیبانی می‌کند؛ از اتر و لایت‌کوین تا بیت‌کوین، Dogecoin، Shiba و CRP  در این کیف پول ارز دیجیتال قابل معامله‌اند.

دیگر انواع کیف پول ارز دیجیتال

موارد زیر، انواع دیگر ولت‌ها با بالاترین نرخ استفاده و عملکرد مناسب در دنیای دیفای هستند:

  • com
  • Blue Wallet
  • Trezor
  • KeepKey
  • Atomic Wallet
  • ZenGo
  • Coinomi
  • Mycelium

ولت بیت‌کوین و ولت اتریوم

بلاک‌چین اتریوم با بلاک‌چین بیت‌کوین سازگار نیست، بنابراین شما برای فعالیت در هر کدام از آن‌ها به ولت اختصاصی آن نیاز خواهید داشت. Electrum و Mycelium دو کیف پول ارز دیجیتال بیت‌کوین هستند که محبوبیت بالایی دارند. در مقابل، MetaMask و Coinbase دو ولت مشهور برای فعالیت در بلاک‌چین اتریوم هستند.

علاوه‌براین، بلاک‌چین Binance سومین بلاک‌چین محبوب است که نیاز به ولت اختصاصی خود دارد. Trust Wallet ازجمله بهترین ولت‌ها برای فعالیت در این بلاک‌چین پر کاربرد است.

جمع‌بندی

بسته به اینکه چقدر از ولت ارز دیجیتال خود استفاده می‌کنید، چه نوع ارز دیجیتالی دارید و در چه بازارهایی قصد انجام تراکنش دارید، ولت‌های مختلفی برای انتخاب وجود دارند. انواع سرد، کاغذی یا سخت‌افزاری و USB- مانند، امن‌ترین ولت‌های رمزارز هستند، هرچند برای اتصال به شبکه معاملات شما همیشه به ولت گرم نیاز خواهید داشت.

اگر ازجمله آدم‌هایی هستید که وسایل خود را به مراتب گم می‌کنند، یا اعداد و پسوردها را فراموش می‌کنید، حتما از ولت‌های گرم استفاده کنید. به یاد داشته باشید که کلیدهای خصوصی تنها مسیر دسترسی به دارایی‌های کریپتو شما هستند.

درنهایت، اکثر ولت‌ها اختصاصی هستند و برای یک یا چند ارز دیجیتال خاص قابل استفاده‌اند. بنابراین، در تهیه ولت خود، ابتدا به نوع رمزارز مورد علاقه خود و بازاری که قرار است وارد آن شوید دقت کنید.

سوالات متداول

بهترین کیف پول بیت‌کوین کدام است؟

به طور کلی نمی‌توان گفت که کدام یک از ولت‌های بیت‌کوین از همه نظر بهترین است؛ انواع زیر بهترین ولت‌های بیت‌کوین نسبت به ویژگی‌های خاص هستند:

  • بهترین برای یکپارچه سازی فعالیت‌ها: Ledger Nano X
  • بهترین برای حرفه‌ای‌های بازار بیت‌کوین: Electrum
  • بهترین از نظر امنیت: Trezor Model T
  • بهترین برای تازه واردها: Exodus
  • بهترین برای کاربران گوشی همراه: Mycelium

آیا برای معامله ارز دیجیتال به ولت نیاز است؟

بله، بدون داشتن یک ولت ارز دیجیتال، شما نمی‌توانید به کلیدهای خصوصی خود دسترسی داشته باشید و بخصوص، امکان دسترسی به دارایی‌های بلاک‌چین خود را نخواهید داشت. بخصوص، شما تنها با ولت گرم می‌توانید به بلاک‌چین اتصال یابید و تراکنشی را ممکن سازید. بنابراین، بهتر است یک ولت سرد برای نگهداری همیشگی، شبیه گاو صندوق، و یک ولت گرم برای انجام تراکنش‌ها انتخاب کنید و تنها زمانی از آن بهره بگیرید که قصد انجام تراکنش دارید.

امن‌ترین ولت کریپتو کدام است؟

امن‌ترین نوع ولت، انواع سخت‌افزاری است که ارتباط مستمری با شبکه ندارد و تنها در زمان نیاز به پلتفرم‌های بلاک‌چین متصل می‌شود. از میان انواع گرم نیز، آن‌هایی ایمن‌ترند که توسط شرکت‌های معتبر فناوری و کریپتو عرضه می‌شوند و برنامه‌های آن‌ها به صورت مستمر آپدیت می‌شوند.

ولت ارز دیجیتال چیست؟

یک ولت ارز دیجیتال ابزاری برای نگهداری کلیدهای خصوصی و پُلی به پلتفرم‌های معاملاتی و بلاک‌چین‌های مختلف است.

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا