چگونه از جهان جدید عقب نمانیم؟

از دوران حاضر به عصر اطلاعات و اقتصاد دیجیتال یاد می کنند

سردبیر

سمیرا ابراهیمی
سمیرا ابراهیمی
104

چند روز پیش با یکی از دوستانم که سردبیر یکی از رسانه‌های مطرح حوزه نوآوری بانکی است، در حال گپ و گفت بودم که گفت: به دنبال نیروی خبرنگار کارآموز و یا تازه کار هستم که بتواند کارهایى نظیر گرفتن مصاحبه، پیاده‌سازى فایل‌هاى صوتى و انتشار اخبار را انجام دهد. حقوق مناسبی هم پرداخت می‌کنم.
در جواب گفتم اگر خبرنگار تازہ کار یا جویای کار پیدا کردی، سلام مرا به او برسان!
مشابه این مکالمه را با دوستانی که در حوزه‌های نسبتا سنتی دیگر فعال هستند نیز داشته‌ام.
انگار نسل جدید و تازه نفسی که منتظریم سرکار بیایند، تصمیم ندارند کارهایی که ما انجام می‌دادیم را انجام دهد.
نسل جدید برنامه‌های دیگری برای زندگی دارد. برنامه‌های دیگری برای کار دارد و طبعا برنامه‌های دیگری برای اقتصاد دارد. اقتصادی که با آجر بر آجر کذاشتن کار تک تک افراد جامعه بالا می‌آید،دیگر قرار نیست با ساخت و سازهای پیچیدە چاه‌های نفتی و پالایشگاه‌ها و نیرو گاه‌ها یا رونق در تولید با کیفیت ورق فولادی، رشد همه جانبه خود را تجربه کند، بلکه قرار است در بستری سوار بر تکنولوژی و دیجیتالی سازی، هموار شود و ارزش افزوده تولید کند.
به کل این فرآیند و تغییر و تحولی که در دنیا در حال انجام است، به صورت خلاصه انقلاب صنعتی چهارم گفته می‌شود.
انقلاب صنعتی چهارم به عنوان یک مفهوم نسبتا جدید در زمینە توسعەفناوری و صنعتی شدن، به طور گسترده‌ای در دهه‌های اخیر به میان آمده است. این اصطلاح معمولا به تحولاتى اشاره دارد که باتاثیر فناورى اطلاعات وارتباطات (ICT) بر اقتصاد، صنعت، اجتماع وفرهنگ همراه است.
این انقلاب برخلاف انقلاب‌های صنعتی قبلی که بیشتر بر تولید فیزیکی متمرکز بودند، بیشتر بر توانمندسازی فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، رایانش ابری و دیگر فناوری‌های پیشرفته تمرکز دارد.

به نظر می‌رسد آنچه از این مفاهیم باید برداشت کنیم، این است که قرار نیست نسل «زد» یا به عبارتی دهه هشتادی‌ها، طبق پروتکل‌های قدیمی و استانداردهای نسل قبل کار کنند و البته قرار نیست همان نتایج هم به دست بیاید. در واقع در دنیایی که تحولات دیجیتالی و انقلاب صنعتی با تکیه بر دیحیتالی شدن و هوش‌مصنوعی در حال ساخت ارزش افزوده است، منطق حکم می‌کند
برای حفظ و جذب بهره‌وری و سود آوری بیشتر، با تمام موازین آن از صدر تا ذیل همگام شویم.

دراین جهان که هوش‌مصنوعی در حداقلی حالت ممکن، جواب کوتاهی به تمامی سوالات ما می‌دهد، سیستم‌های بازیافت پسماند را ساماندهی می‌کند، معامله‌گری را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد، دیگر نباید به دنبال آن باشیم که کدام کارمند صبح‌ها ساعت ٨ صبح سرکار می‌آید.
در این جهان جدید، متاروس به موازات آن تشکیل شده تا شبیه‌سازی از آنچه که باید باشد و یا حتی نمی‌توانیم به صورت فیزیکی ایجادش کنیم، قابل دسترس شود. بنابراین باید به دنبال راهکارهای جدید و مطابق با تکنولوژی‌های مورد استفاده نسل جدید باشیم کە در بازار حال و آینده، عقب نمانیم.

منبع :
مجله تخصصی اقتصاد، مدیریت و کارآفرینی "دروازه اقتصاد و کارآفرینی"
دکمه بازگشت به بالا