قانون جدید صدور کارت ملی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

این افراد با کارت ملی خود خداحافظی کنند!

با توجه به اظهارات رئیس سازمان ثبت احوال کشور، تفاهم‌نامه جامعی در خصوص کارت ملی به امضاء رسیده است که قرار است بهبود و تغییراتی را در ارتباط دو دستگاه سازمان ثبت احوال و بانک ملی به ارمغان بیاورد. یکی از اهداف این تفاهم‌نامه، پیاده سازی قابلیت‌های کارت ملی هوشمند است تا امکان دریافت خدمات بانکی با استفاده از کارت ملی برای شهروندان فراهم شود.

این امر قبلاً در قانون پیش بینی شده بود اما تاکنون عملیاتی نشده بود.

همچنین در برنامه هفتم توسعه نیز نقشه‌ای برای تجمیع تمامی کارت‌های خدماتی در کارت ملی هوشمند در نظر گرفته شده است.

از توانمندی‌های بانک ملی برای تولید مدارک هویتی در این تفاهم‌نامه استفاده خواهد شد.

مدیر اداره نظام پرداخت بانک مرکزی نیز اعلام کرده است که تجمیع کارت‌های خدماتی در کارت ملی هوشمند با امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین سازمان ثبت احوال کشور و بانک ملی ایران آغاز شده است.

این اقدام به شهروندان امکان می‌دهد که در آینده نزدیک از کارت ملی خود به عنوان کارت بانکی نیز استفاده کنند.

در زمینه کاهش حجم تعداد کارت‌های بانکی و ارایه خدمات پرداخت نوین، یک کد منحصربه‌فرد الکترونیکی در نظام پرداخت کشور ایجاد خواهد شد که توسط پنج بانک ارائه می‌شود و در ادامه این خدمات به سایر بانک‌ها نیز گسترش خواهد یافت.

در مورد حذف نام پدر از کارت ملی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرده است که اسم پدر و مادر در ظاهر حذف شده اما در واقع هر دو مشخصه وجود دارند.

علاوه بر این، تلاش‌هایی برای افزودن نام مادر به کارت ملی نیز انجام شده است و در نتیجه درخواست برخی از بانوان برای نوشتن نام مادر در کنار نام پدر مورد استقبال قرار گرفته است.

در کمیسیون اصلی، نماینده ثبت احوال اعلام کرد که کارت‌های شناسایی تغییر خواهند کرد و در نسخه‌های جدید این کارت‌ها، نام پدر و مادر حذف خواهند شد.

با این حال، طبق اظهارات معاون رئیس جمهور، این تغییرات تنها در ظاهر کارت صورت می‌گیرد و در واقع همچنان اطلاعاتی مانند نام پدر و مادر در دسترس خواهند بود. بر اساس سیاست‌های جدید، اطلاعات حداقلی بر روی کارت ثبت خواهند شد و به جای نام پدر و مادر، بارکدی جهت قابل مشاهده کردن مشخصات شناسنامه‌ای فرد قرار خواهد گرفت.

این تغییرات به هدف کاهش حجم اطلاعات موجود در کارت و استفاده بهینه‌تر از فضای روی آن انجام شده است. لازم به ذکر است که تغییرات صورت گرفته تنها به کارت‌های شناسایی جدید اعمال می‌شود و کارت‌های قبلی همچنان معتبر خواهند بود.

منبع :
وب‌سایت خبری صدآنلاین

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا