حلقه های دیجیتالی شدن اقتصاد، زنجیر رشد را کامل می کند

حلقه های دیجیتالی شدن اقتصاد، زنجیر رشد را کامل می‌کند

سرمقاله

سخن مدیر مسئول
محمد حسین جبل عاملی
محمد حسین جبل عاملی
103

در دنیای امروز، دانایی یکی از محورها و شاخص‌های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه به شمار می‌رود. سنجش سطح دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانایی به دسترسی سریع و آسان به منابع علمی موثق وابسته است. حال تمیز دادن اخبار و منابع موثق از غیر آن و استفاده درست از آن نیازمند آگاهیست.
تفاوت اصلی بین افراد موفق و افراد عادی این است که افراد موفق بسیاری از انتخاب‌هایشان را از روی آگاهی انجام می‌ دهند و کاملا متوجه این موضوع هستند. ولی افراد معمولی خیلی از کارهای روزانه‌شان را از روی عادت و به‌صورت غیر ارادی انجام می‌دهند و حتی در بسیاری از اوقات متوجه نیستند که در حال انتخاب یک گزینه از میان چندین گزینه موجود هستند.
در واقع، خیلی اوقات بزرگترین مسئله مردم این نیست که از روی عمد انتخاب‌های بد می‌کنند؛ اتفاقا حل کردن این مشکل خیلی راحت است، بزرگترین مسئله این است که موقع انتخاب‌هایشان اصلاً به آنها توجه نمی‌کنند و آگاهی لازم را ندارند.
حال اقتصاد علم چگونگی انتخاب است و مسلما این انتخاب‌ها باید آگاهانه صورت پذیرند چون هر انتخاب ما یک هزینه فرصتی دارد.
امروزه تمامی اقشار جامعه دنبال کننده‌های اخبار جهان هستند. تب فعالیت اقتصادى و مشارکت و فهم مسائل اقتصادی در همه افراد جامعه بیدار شده است. اما زمانى که صحبت از فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار می‌شود، افراد با لغت‌های پیچیده زیادی روبرو می‌شوند که معنی آن را نمی‌دانند و همین موضوع باعث می‌شود که یا نکته را خوب درک نکنند یا درک محدودی از آن داشته باشند که همین موضوع می‌تواند مانع انتخاب آگاهانه و رشد آنها شود.

حال با توجه به شرایط اقتصادی این روزها،مردم با دغدغه اقتصادی بیشتری روبرو هستند و در اخبار به دنبال پاسخ سوالات زیادی هستند که ذهن آنھا را مشغول کرده است، شر کت‌های کوچک و متوسط نگرانی‌های جدی در نگاه به بقا در آینده دارند. سوالات زیادى در ذهن مردم مطرح می‌گردد؛ بعد از تحریم وضع اقتصادی چه می‌شود؟ آینده ارز چگونه است؟ وضعیت اقتصادى مردم ایران چگونه می‌شود؟ بسته اقتصادی دولت چیست؟ آیا باید از فروپاشى اقتصادى حرف زد و از آن ترسید؟ پیش بینی اوضاع اقتصادی ایران چگونه است؟ تحریم اقتصادی و آثار آن بر زندگی مردم چە پیامدهایی را دارد و بسیاری پرسش های دیگر …

مردم چه در طبقه عمومی و چه در صاحبان مشاغل و کسب و کارها و حتی افراد تحصیل کرده اجتماع، اطلاعات زیادی دریافت می‌کنند و اما شاید نتوانند تحلیل‌های درستی از این اطلاعات دریافتی داشته باشند، علت این موضوع را شاید بتوان در فهم و تحلیل درست مفاهیم و واژگان اقتصادی دانست، موضوعی که کمتر به آن پرداخته میشود و شاید به خاطر پیچیدگی آن تعداد محدودی از دانش آموختگان رشته‌های اقتصاد و مدیریت بتوانند با آن ارتباط برقرار نمایند. در اخبار، روزنامه‌ها، برنامە‌های تلویزیونی و رادیویی، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مطالب مختلفی به اشتراک گذاشته می‌شود اما براى اینکه این مطالب ١٠٠ درصد درک شوند و بهتر فهمیده شوند هنوز حلقه‌ای از این موضوع یا اتصال آنها به یکدیگر کم است.

در بررسی‌های صورت گرفته سه عامل به عنوان علت عدم درک کامل موضوعات اقتصادی در سطح عمومی صاحبان مشاغل و نیروهای تحصیل کرده و بالتبع آن مردم شناخته شده است:
الف) تعاریف پیچیده آکادمیکال که تنها برای قشر محدودی قابل فهم کامل است.
ب) عدم ارتباط دهی صحیح موضوعات اقتصادی به یکدیگر یا تحلیل محیط کسب و کار براى افراد واضح نیست.
پ) مباحث اقتصادی که اعلام می‌شود، بُعد تبدیل به مثال‌های کاربردی را تجربه نکرده است و نظریات کلی است که مردم نمی‌توانند لمسش کنند و به کسب و کار خود تعمیم دهند.
مجموع این موارد ما را بر این داشت تا با شکل دهی یک حرکت دانشی، محتوایی و تحلیلی به نام دروازه اقتصاد به این نیازی که شاید به صورت کامل در بازار پاسخ نگرفته است، پاسخ دهیم و بتوانیم شرایط رابە وجود بیاوریم تا با تعریف مسائل نوین کسب و کار، تحلیل‌های کسب و کارى از نظام‌های اقتصادی و هشدار براى بازارهاى آینده این مسیر را براى مدیران و فعالین کسب و کار به زبان ساده هموار نماییم.

زمانی که جامعه‌ای وارد فضای مبهم اقتصادی و یا توسعه و رشد می‌شود که اقتصاد ایران ناگزیر همواره یکی از این دو موضوع را تجربه مى‌کند و قرار است همه اقشار باهر سطح دانشى وارد فضای تولید اقتصادی یا واکنش به پدیده‌های سفته بازی یا آشوب‌های سود گرانه اقتصادی شوند. طرح‌ها و اخبار مختلف مطرح می‌گردد، آن جامعه نیازمند افزایش دانش خود نسبت به مسائل مطروحه اقتصادى و اخبار روز از چهار زاویه است و فعالیت حوزه کسب و کار خط اول این نیاز به آگاهی هستند.

١- هرچقدر افراد فهم بیشتری از مفاهیم اقتصادی بصورت ساده داشته باشند، می‌توانند درک بهتری از شرایط داشته باشند و کسب و کار یا برنامه آنها دچار مخاطره کمتری گردد.
٢۔ فهم واژگان اقتصادی و کسب و کار پیادہ سازی و اجرای طرح‌های بزرگ و پروژه‌های اجرایی در سطح مشار کت بیشتری را داشته باشد.
٣- زمانی که یک خبر اقتصادی در منطقه‌ای صورت می‌گیرد اخبار ضد و نقیض زیادی هم در رابط با آن منتشر می‌گردد، اگر مردم نسبت معنی واژه‌ها و مطالب آگاهی نداشته باشند، این موضوع می‌تواند موجب سوء تعبیرها و ایجاد مقاوت‌های بی دلیل یا عدم همکاری می‌شود که می‌توان با ایجاد آگاهی به موقع و شفاف سازی موارد از این قبیل معضلات پیشگیری نمود.
۴- افراد زمانی که دانش بیشتری در مسائل اقتصادی پیدا می‌نمایند ایده‌های جدیدی برای بهبود کسب و کار و یا خلق کسب و کار‌های جدید می‌نمایند که این موضوع می‌تواند موجب زایندگی و رشد بیشتر اکو سیستم کسب و کار در مناطق گردد.
همه این موارد باعث می‌گردد تا بر آن شویم که در یک برنامه دو فصل نامه تحلیلی آکاهی بخشی اقتصادی با زبان دیگر و متفاوت‌تر از سایر تلاش‌هاى متخصصین به این موضوعات با قابلیت لمس برای صاحبان، مدیران وفعالان کسب و کارها و بنگاه‌هاى اقتصادى بپردازیم تا بتوانیم سهم کوچکی در آبادنی کشور عزیزمان ایران محقق سازیم.

منبع :
مجله تخصصی اقتصاد، مدیریت و کارآفرینی "دروازه اقتصاد و کارآفرینی"
دکمه بازگشت به بالا