بنزین یارانه‌ ای با کد ملی در سال ۱۴۰۳

بنزین به عنوان یکی از منابع اصلی انرژی در جهان شناخته می‌شود و قیمت آن در هر کشور به عوامل مختلفی نظیر تولید داخلی، واردات، فروش و تقاضا، قوانین مالیاتی و سیاسی بستگی دارد.

در جلسهٔ عمومی، یک نمایندهٔ مجلس اعلام کرد که مصرف روزانهٔ بنزین در کشور برابر با ۱۲۰ میلیون لیتر است. او افزود که از این مقدار، ۵۰ لیتر با قیمت ۱۵۰۰ تومان و مابقی با قیمت ۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بنزین به عنوان یکی از منابع اصلی انرژی در جهان شناخته می‌شود و قیمت آن در هر کشور به عوامل مختلفی نظیر تولید داخلی، واردات، فروش و تقاضا، قوانین مالیاتی و سیاسی بستگی دارد. در بسیاری از کشورها، دولت یا سازمان‌های دولتی مسئولیت نظارت بر تعیین قیمت بنزین را برعهده دارند و ممکن است قیمت بنزین بر اساس تصمیمات دولت به‌عنوان یک مقدار ثابت تعیین شود.

در جلسهٔ امروز، برنامهٔ بالاتر به بحث تخصیص بنزین به کد ملی و یا خودروها با حضور مالک شریعتی به عنوان موافق و نخعی نمایندهٔ مجلس به عنوان مخالف این طرح پرداخت. در این برنامه، شریعتی با بیان اینکه کشور در حال حاضر وارد‌کنندهٔ بنزین است و برای جبران ناترازی در تولید این سوخت باید اقداماتی انجام شود، اظهار داشت که ۴۵ درصد از خانوارها فاقد حداقل یک دستگاه خودرو هستند و بنابراین این افراد هیچ سهمیه‌ای ازاین سوخت ندارند.

وی بیان کرد که شرایط کشور روز به روز در حال بدتر شدن است و عدم تخصیص بنزین به کد ملی تنها به ضرر کسانی است که هیچ سهمیه‌ای ندارند و شرایط روز به روز برای آنها بدتر می‌شود.

خبرهای مشابه

شریعتی درباره ناترازی در مصرف گاز در کشور سخن می‌گوید و نظام الگوی مصرف گاز را تعریف کرده است. سپس او پیشنهاد می‌دهد که برای بنزین نیز اقداماتی انجام شود. او به این ترتیب تعداد خانواده‌ها و افرادی که فاقد خودرو هستند را مشخص می‌کند و می‌گوید که با استفاده از کد ملی، می‌توان به این افراد سوخت تخصیص داد.

شریعتی معتقد است که می‌توان سیستم یارانه بنزین را بدون افزایش قیمت به خانواده‌ها توزیع کرد تا طبقه محروم ضرر نکند. او اشاره می‌کند که تنها ۴۵ درصد از خانواده‌ها این سهمیه را دریافت می‌کنند و پیشنهاد می‌دهد تا با استفاده از کارت سوخت، سوخت به افراد بدون خودرو تخصیص داده شود. او معتقد است که این اقدام می‌تواند قاچاق سوخت را کاهش داده و از قاچاق فیزیکی سوخت جلوگیری کند.

همچنین، شریعتی بیان می‌کند که افرادی که خودرو ندارند، می‌توانند سهم خود را به افراد دیگر واگذار کنند. او اشاره می‌کند که مصرف بنزین در کشور بسیار بالا است و افراد می‌توانند از سهمیه دیگری استفاده کنند که قیمت آن ۱۵۰۰ تومانی است.

شریعتی می‌گوید که این اقدامات می‌تواند تأثیرات مالی خوبی داشته باشد، اما تحت شرایطی که زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن فراهم شود. او اشاره می‌کند که این طرح به صورت آزمایشی در کیش و قشم اجرا شده است و مردم به طور کامل متوجه آن نشده‌اند، اما این طرح قابلیت گسترش دارد.

در ادامه، شریعتی به قیمت بنزین اشاره می‌کند و می‌گوید که در حال حاضر قیمت این سوخت لیتری ۴۰۰۰ تومان است و افرادی که بیش از ۱۰۰ خودرو دارند، بنزین با قیمت ۱۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند که این با عدالت جامعه قابل مقایسه نیست. شریعتی به برنامبنابراین، به طور خلاصه، در این ارائه، شریعتی درباره ناترازی در مصرف گاز صحبت کرده و نظام الگوی مصرف گاز را معرفی کرده است.

او پیشنهاد می‌دهد که برای بنزین نیز اقداماتی انجام شود، از جمله تخصیص سوخت به افراد بدون خودرو و انتقال سهم بنزین به افراد دیگر.او معتقد است که این اقدامات می‌تواند به کاهش قاچاق سوخت کمک کند و تأثیرات مالی مثبتی داشته باشد

منبع :
وب سایت خبری گسترش نیوز

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا