ایران و پاکستان

تجارت ۱۰ میلیارد‌ دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وزیر راه و شهرسازی در مورد قرار گرفتن تهاتر کالا با پاکستان در دستور کار، اعلاماتی داشت.

وی اظهار داشت که با توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری، تجارت ۱۰ میلیارد دلاری بین دو کشور قابل محقق شدن است. مهرداد بذرپاش، رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان، نیز افزود که بنادر مهمی مانند کراچی در پاکستان و بندر چابهار در ایران، همچنین دسترسی به آب‌های آزاد، فرصت مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور فراهم می‌کنند. او بیان کرد که برای دستیابی به این هدفگذاری ۱۰ میلیارد دلاری تجارت، نیازمند توسعه جدی زیرساخت‌ها از جمله بنادر و تسهیل تردد کامیون‌ها در مرزها است. همچنین، تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مطرح شد و نیاز به توسعه پارکینگ‌ها و مناسب‌سازی معابر تردد برجسته شد.

در این میان، مشکلات برخی رانندگان ایرانی در خصوص اخذ ویزا و اجازه ورود تنها تا ۵۰ کیلومتر به پاکستان نیز مورد بحث قرار گرفته و تصمیم گرفته شد این مشکل در دستور کار قرار گیرد. همچنین، همکاری‌های هوایی میان دو کشور و افزایش پروازها نیز مورد بحث و توافق قرار گرفته تا بتواند با برقراری پروازهای بین تهران و اسلام‌آباد، تردد تجار را راحت‌تر کند.

بذرپاش امیدواری کرد که با دولت جدید پاکستان، همکاری‌ها با جدیت در دستور کار قرار بگیرد و توافق‌نامه‌ها به سرانجام برسند. وی همچنین تاکید کرد که با توجه به مجاورت مرزی و بازار بزرگی که پاکستان دارد، این کشور فضای مناسبی برای فعالان اقتصادی ایرانی است و باید زیرساخت‌ها برای دسترسی آسان‌تر تجار و بازرگانان ایران به این بازار توسعه یابد که در نهایت به توسعه اقتصادی کشور کمک خواهد کدر آخرین اطلاعاتی که در دسترس من قرار دارد، راهبردهای توسعه روابط اقتصادی بین ایران و پاکستان مورد بحث قرار گرفته است. برای افزایش تجارت بین دو کشور به ارزش ۱۰ میلیارد دلار، توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری مورد تأکید قرار گرفته است.

بنادر مهمی مانند کراچی در پاکستان و بندر چابهار در ایران و همچنین دسترسی به آب‌های آزاد، به عنوان فرصت‌های مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور مطرح شده‌اند.

برای دستیابی به این هدف ۱۰ میلیارد دلاری تجارت، نیاز به توسعه جدی زیرساخت‌ها از جمله بنادر و تسهیل تردد کامیون‌ها در مرزها وجود دارد. همچنین، تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مورد تأکید قرار گرفته است. افزایش تعداد پروازها و همکاری‌های هوایی میان دو کشور نیز به منظور تسهیل تردد تجاری بررسی شده است.

در جلسات بحث و توافق، مشکلات برخی رانندگان ایرانی در خصوص اخذ ویزا و اجازه ورود تنها تا ۵۰ کیلومتر به پاکستان نیز مورد بحث قرار گرفته است و تصمیم گرفته شده است این مسئله در دستور کار قرار گیرد.

از آنجا که پاکستان به عنوان یک کشور مجاور و بازار بزرگ، فضای مناسبی برای فعالیت‌های اقتصادی ایرانی محسوب می‌شود، توسعه زیرساخت‌ها برای دسترسی آسان‌تر تجار و بازرگانان ایرانی به این بازار به منظور توسعه اقتصادی کشور به ضرورت می‌پیوندد.

منبع :
خبرگزاری تسنیم

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا