آذربایجان شرقی رتبه نخست در صادرات است؟

یک میلیارد و 542 میلیون دلار کالای غیر نفتی از استان آذربایجان شرقی به مقاصد مختلف جهان صادر شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی به پیشگامی این استان در صادرات کالاهای غیرنفتی تولید داخل اشاره کرد و گفت: سال گذشته یک میلیارد و ۵۴۲ میلیون دلار کالاهای غیرنفتی از استان به مقاصد مختلف خارجی صادر شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، محمدجعفر عظمائی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آذربایجان شرقی با صادرات ۱۰۳ میلیون دلاری محصولات شیرینی و شکلات، جایگاه اول کشور را در اختیار دارد.

وی با اشاره به رتبه نخست استان در صادرات ۷۱ میلیون دلار کشمش، ادامه داد: در صادرات شیشه ساختمانی با میزان صادرات بیش از ۳۱ میلیون دلار نیز در جایگاه اول قرار داریم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین گفت: این استان با صادرات ۲۶۳ میلیون دلاری محصولات طویل فولادی، رتبه نخست کشور را دارد و استان‌های خوزستان و اصفهان در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه توسعه صادرات موجب رشد تولید در بسیاری از صنایع استان شده است، اظهار کرد: با صادرات ۲۱۸ میلیون دلاری به کشور ارمنستان نیز رتبه اول را داریم و بخش عمده‌ای از کالاهایی که به ارمنستان صادر می‌شود، در استان تولید می‌شود.

عظمائی گفت: با وجود مشکلاتی در بخش صادرات، خوشبختانه ۹۶ درصد هدفگذاری میزان صادرات غیرنفتی استان در سال گذشته محقق شد.

عظمائی تأکید کرد که پذیرش و اعزام هیئت‌های تجاری موجب توسعه مراودات بین‌المللی می‌شود. در ادامه سیاست‌های تعیین شده برای توسعه تجارت خارجی استان، اقدامات لازم برای اعزام هیئت‌های تجاری با هماهنگی استانداری و اتاق بازرگانی انجام شده است.

وی با اشاره به اهمیت ارتقای عملکرد میزهای تجاری در توسعه مراودات اقتصادی بین‌المللی، گفت که در حال حاضر هفت میز توسعه تجاری با کشورهای ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، روسیه، عراق و ارمنستان در استان فعال است.

. این میزها تحت راهبری اداره کل صنعت، معدن و تجارت، استانداری و اتاق بازرگانی به طور مرتب برگزار می‌شوند و در آن ها موانع و مشکلات مرتبط با توسعه تجارت بررسی و راهکارهای لازم ارائه می‌گردد.

منبع :
وب سایت خبرگزاری برنا

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا