نماد سایت دروازه اقتصاد

پوتین روسیه شرایطی را برای مذاکرات صلح با اوکراین تعیین می کند

پوتین روسیه شرایطی را برای مذاکرات صلح با اوکراین تعیین می کند

پوتین روسیه شرایطی را برای مذاکرات صلح با اوکراین تعیین می کند

رسانه دولتی روسیه، تاس، گزارش داده است که رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، خواستار خروج کامل نیروهای ارتش اوکراین از مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون شده است و پس از آن می‌توان به مذاکرات صلح پرداخت.

پوتین افزوده است که مسکو متعهد است تا در صورت موافقت کی‌یف با این امتیاز، خروج بی‌مانع و امن نیروهای اوکراینی را تضمین کند.

به نظر می‌رسد این شرایط کرملین احتمالاً با استقبال گرم در کی‌یف مواجه نشود، زیرا اوکراین مکرراً اعلام کرده است که حاضر به واگذاری قلمرو به روسیه نیست.

در روز جمعه، رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین شرایط مورد نیاز مسکو برای شروع مذاکرات صلح با اوکراین را اعلام کرد، که بیش از دو سال از حمله گسترده کرملین به همسایه خود می‌گذرد.

بر اساس به روزرسانی تلگرامی ارائه شده توسط رسانه دولتی روسیه تاس، این شرایط شامل خروج کامل نیروهای اوکراینی از مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون است، مناطقی که روسیه در ماه‌های پس از آغاز درگیری‌ها در سپتامبر ۲۰۲۲ به طور غیرقانونی به خاک خود الحاق کرده است.

به نظر می‌رسد این شرایط کرملین احتمالاً با استقبال گرم در کی‌یف مواجه نشود، زیرا اوکراین مکرراً اعلام کرده است که حاضر به واگذاری قلمرو به روسیه نیست.

پوتین در جریان نشست با رهبری وزارت امور خارجه روسیه گفت که تا زمانی که اوکراین شروع به “خروج واقعی نیروهای خود از این مناطق” و “اعلام رسمی ترک برنامه‌های برای پیوستن به ناتو” نکند، بلافاصله دستور آتش‌بس و آغاز مذاکرات صادر خواهد شد.

او گفت که مسکو متعهد است تا در صورت موافقت کی‌یف با چنین امتیازی، خروج بی‌مانع و امن نیروهای اوکراینی را تضمین کند.

پوتین افزود که اگر این پیشنهاد صلح رد شود، درخواست‌های آتی مسکو متفاوت خواهد بود.

این اظهارات پوتین در تضاد شدید با طرح صلح همتای اوکراینی وی، ولودیمیر زلنسکی، قرار دارد. طرح ۱۰ بندی زلنسکی در نوامبر ۲۰۲۲ خواستار بازگرداندن “تمامیت ارضی” کشور تحت منشور سازمان ملل متحد است. او همچنین اصرار دارد که اوکراین شبه‌جزیره کریمه را که روسیه قبل از جنگ فعلی در فوریه ۲۰۱۴ به طور غیرقانونی ضمیمه کرده است، بازپس بگیرد.

CNBC برای دریافت نظر به وزارت امور خارجه اوکراین درخواست مکاتبه کرده است.

تلاش های قبلی برای صلح

پیش از این، همه تلاش‌های صلح در جریان درگیری‌های اوکراین، محکوم به شکست بوده‌اند. حتی طرح ۱۲ بندی که متحد روسیه، یعنی چین، در سالگرد یک‌ساله جنگ منتشر کرد نیز هیچ تحرکی به خود ندید. اکنون چین، یک بار دیگر در حال پیشنهاد طرح دیپلماتیک جایگزین خود است.

در همین حال، پوتین در جمعه گذشته، طرحی را مطرح کرده که می‌تواند توجه‌ها را از مذاکرات نزدیک در سوئیس دور کند. در این مذاکرات که قرار است در تاریخ ۱۵ و ۱۶ ژوئن در بورگن‌استوک سوئیس برگزار شود، حداقل ۹۰ کشور و سازمان حضور خواهند داشت.

جالب است که روسیه به این اجلاس دعوت نشده است. روسیه در گذشته، بی‌فایده بودن تلاش‌های طرف‌های ثالث برای حل دیپلماتیک این درگیری بدون مشارکت خود را گوشزد می‌کرده است. اجلاس‌های پیشین نیز در پیاده‌سازی راه‌حل دیپلماتیک یا کاهش خصومت‌ها در میدان نبرد، با شکست مواجه شده‌اند.

این در حالی است که متحدان اوکراین در هفته‌های اخیر، حمایت مالی و نظامی خود را تشدید کرده‌اند.

خروج از نسخه موبایل