معرفی بورس فلزات لندن یا LME

بورس فلزات لندن مرکز جهانی تجارت فلزات صنعتی است-اکثر معاملات آتی فلزات غیر آهنی در پلتفرم‎‌های آن انجام می‌‎شود. در سال ۲۰۲۰، ۱۵۵ میلیون قطعه در  بورس فلزات لندن (LME) معادل ۱۱.۶ تریلیون دلار و ۳.۵ میلیارد تن معامله شد.

بورس فلزات لندن که عضو گروه HKEX است، شرکت‎‌کنندگان مربوط به صنعت فیزیکی و جامعه مالی را گرد هم می‎‌آورد تا یک بازار قوی و منظم ایجاد کند که در آن همیشه خریدار و فروشنده وجود دارد، جایی که در ۲۴ ساعت شبانه روز همواره برای انتقال یا پذیرفتن ریسک قیمت و فرصت وجود دارد.

سرمایه‌گذاران، بورس فلزات لندن را به عنوان یک مبادله پر جنب و جوش و آینده‌‎دار می‌بینند و پیوندهای نزدیک آن را با صنعت مورد ارزیابی قرار می‌دهند. امکان تحویل فیزیکی از طریق شبکه جهانی انبارهای مورد تایید بورس فلزات لندن، آن را به مکانی مناسب برای حفاظت از صنعت تبدیل می‌کند و قیمت مرجعی را که به آن اعتماد دارند، ارائه می‌دهد.

این بورس به عنوان یک بازار فیزیکی، آخرین راه حل را برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فلز فراهم می‌کند و مهمتر از همه، توانایی محافظت در برابر خطر افزایش و کاهش قیمت جهانی فلزات را دارد.

تاریخچه

بورس فلزات لندن یک بورس سرمایه‌گذاری شناخته شده و یک بازار منظم است که از سال ۱۸۷۷ در لندن با هدف معاملات آتی و اختیار معامله در فلزات اساسی تاسیس شد. این فلزات عبارتند از آلومینیوم اولیه، مس، سرب، نیکل، قلع، روی، دو درجه آلیاژ آلومینیوم، بیلت فولادی، کبالت و مولیبدن.

قراردادهای بورس فلزات لندن مبتنی بر تسویه فیزیکی با انتقال مالکیت فلز ذخیره شده در انبارهای دارای مجوز بورس فلزات لندن در ۳۷ مکان در ۱۴ کشور در اروپا ، آسیا و آمریکای شمالی است. قراردادهای بورس فلزات لندن بیش از ۸۰ درصد از معاملات آتی و اختیار معاملات فلزات اساسی جهان را تشکیل می‌دهند.

هشت قرارداد بورس فلزات لندن (آلومینیوم اولیه، مس، روی، سرب، نیکل، قلع و دو درجه آلیاژ آلومینیوم) بازارهای پررونقی هستند و قیمت‌های رسمی روزانه این بورس مرجع قابل قبول تجارت جهانی برای این فلزات تبدیل شده است.

بورس فلزات لندن قراردادهای آتی شمش فولادی را در سال ۲۰۰۸ و قراردادهای آتی کبالت و مولیبدن را در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی کرد. این قراردادهای جدیدتر هنوز به قیمت مرجع پذیرفته شده برای صنایع خود نرسیده است.

حکمرانی بورس فلزات لندن

هدف بورس فلزات لندن ارائه تسهیلات به همراه ساختار مدیریتی و نظارتی برای معامله در قراردادهای این بورس است. این یک بورس سرمایه‌گذاری شناخته شده (RIE) است که مستقیماً توسط اداره رفتار مالی (FCA) تنظیم می‎‌شود.

اگرچه فعالیت‌های آن ارتباط تنگاتنگی با بازارهای فیزیکی دارد، اما در چارچوب مقررات قانون خدمات مالی و بازارهای ۲۰۰۰ فعالیت می‌کند. این قانون شرایطی را که بورس در آن فعالیت دارد از نزدیک مشخص می‌کند و بازارهای منظمی را در همه قراردادها حفظ می‌کند.

هنگامی که فعالیت‌‎های خود را در ایالات متحده (ایالات متحده) انجام می‎‌دهد، بورس تحت قوانین مربوطه ایالات متحده و توسط کمیسیون تجارت کالاها و معاملات آتی (CFTC) اداره می‎‌شود. همچنین مشمول دستورالعمل‎‌های مربوطه اتحادیه اروپا است.

تداوم کسب و کار

هم بورس فلزات لندن و هم LME Clear (شفافیت ) بالاترین اعتبار را در استانداردهای تداوم کسب و کار کسب کرده‌‎اند. تیم انعطاف‎پذیر عملیاتی بورس فلزات لندن، سخت تلاش کرده است تا فرآیندهای قوی را برای مقابله با هرگونه اختلال یا هرگونه اتفاق ناگواری در روند روان روزمره کسب و کار بورس ایجاد کند.

سیستم مدیریت تداوم کسب و کار گروه (BCMS) بورس فلزات لندن بر مبنای راهنمای عملکرد خوب موسسه Business Continuity توصیه شده است. این سیستم بر خدمات اساسی ارائه شده توسط بورس فلزات لندن تمرکز می‎‌کند و با بروز احتمالی اختلال بزرگ، به تداوم کسب و کار کمک می‎‌کند. به عنوان مثال، در واکنش به همه گیری و تعطیلی دفتر یا سایت های DR کرونا، با پشتیبانی این سیستم همه کارکنان می‎‌توانند کار خود را از خانه ادامه دهند.

نقش کمیته های بورس فلزات لندن

ساختارهای حاکمیتی بورس فلزات لندن تعدادی کمیته فرعی بورس را در اختیار دارد که اکثر آنها به طور مستقیم یا از طریق کمیته اجرایی (EXCOM) به هیئت مدیره بورس فلزات لندن (هیئت مدیره) گزارش می‎‌دهند. EXCOM خود یک کمیته فرعی است که به هیئت مدیره گزارش می‌دهد.

کمیته کاربران بورس فلزات لندن برای نمایندگی علایق و نظرات ذینفعان صرافی ایجاد شده است. و مستقیماً به هیئت مدیره گزارش می‌دهد.

کمیته بازار فیزیکی این بورس نیز برای نمایندگی منافع تجارت و صنعت فلزات فیزیکی ایجاد شده است و به کمیته کاربران این بورس گزارش می‎دهد.

وظیفه هر یک از کمیته‎‌های عملیاتی (کمیته‎‌های فلزات، کمیته فروشندگان حلقه، کمیته گزینه‎‌های معامله شده و کمیته انبارداری) این است که مطابق شرایط مرجع خود توصیه‎‌هایی ارائه دهند. هیئت مدیره، بررسی اولیه این توصیه‎‌ها و قدرت اعمال تعدادی از آن توصیه ها را به EXCOM واگذار کرده است.

کمیته حسابرسی و ریسک، کمیته خیریه و کمیته نامزدی مستقیماً به هیئت مدیره بورس فلزات لندن گزارش می‎دهند.

کمیته داوری، کمیته ویژه، کمیته اجرا و کمیته نقل قولها، برآیند قوانین و مقررات بورس فلزات لندن هستند. قوانین و مقررات مربوطه وظایف آن کمیته‌ها را مشخص می‌سازد و اختیاراتی را که کمیته‎‌ها به نمایندگی از هیئت مدیره انجام می‌دهند، تعیین می‌کند.

قوانین و مقررات بورس فلزات لندن

قوانین و مقررات این بورس مقرر می‌دارد که کمیته انضباطی حلقه (The Ring Disciplinary Committee)، انضباط را در محل صرافی اعمال کند. علاوه بر این، قوانین و مقررات مذکور یک هیئت انضباطی و یک هیات تجدید‎نظر را که به ترتیب کمیته‌های انضباطی و کمیته‌های تجدید‎نظر از آنها استخراج شده‌اند، ارائه می‌دهد.

البته اینها، کمیته‌های فرعی هیئت مدیره نیستند. با این حال، مدیران هیئت مدیره واجد شرایط تعیین شدن در کمیته‌های انضباطی(نه کمیته‌های تجدید نظر) هستند.

کارکردها

یکی از مهمترین وظایف بورس فلزات لندن این است که بدانید قیمت مواد ماه‌ها و سال‌های آینده چقدر خواهد بود. این امر به صنعت فیزیکی کمک می‌کند تا برای حرکت‌های شدید و سریع قیمت برنامه‌‎ریزی کند. این قیمت‌های کشف شده توسط صنایع در سراسر جهان اعمال می‌شود و برای ایجاد قراردادهای آتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دومین وظیفه بورس فلزات لندن این است که از معامله‌گران در برابر نوسانات قیمت فلزات حفاظت کند. پرچین (Hedging) سرمایه گذاری به منظور کاهش ریسک سرمایه گذاری دیگر انجام می‌‎شود. به عنوان مثال، اگر یک تولید‎کننده معتقد باشد قیمت مس افزایش می‌یابد، می‌تواند قرارداد آینده‌ای را برای مس خریداری کند.

ثالثاً، در حالی که بورس فلزات لندن هرگز مستقیماً با فلزات سروکار ندارد، اما تحویل را تسهیل می‎‌کند. پس از توافق بر روی فلزات، باید تا زمان معامله نهایی به انبار تایید شده ALME منتقل شود. این امر به همه طرف‌‎ها از ایمنی قرارداد و مواد اطمینان می‎‌دهد.

  1. چه کسی می‌تواند تجارت کند؟

تنها سازمان‌هایی که اجازه معامله در بورس فلزات لندن را دارند شرکت‌های عضو هستند. اعضا دسترسی صنعت بازرگانی را به صنایع فیزیکی مهیا می‌‎کنند. عضویت به صورت شرکتی و از طریق انتخابات هیئت مدیره بورس فلزات لندن انجام می‌شود.

دو نوع عضو وجود دارد: اعضای کارگزار و اعضای تجاری. اعضای کارگزار آن دسته از شرکت‌هایی هستند که مجاز به عقد قرارداد بورس فلزات لندن (خرید یا فروش به نمایندگی از مشتریان خود) هستند و اعضای تجاری شرکت‌های صنعتی یا مالی هستند که ابتدا به منظور اطلاع از توسعه استراتژیک مبادله، عضویت بورس فلزات لندن را اخذ می‌کنند. ۸۰ شرکت بزرگ در این بورس فعال هستند.

شرکت کنندگان در بورس فلزات لندن عبارتند از:

  • تولیدکنندگان فلزات مانند معادن، ذوب فلزات و پالایشگاه‌ها؛
  • مصرف‌کنندگان فلز مانند تولید‎کنندگان کالاهای صنعتی؛
  • تجار و معامله‌گران فیزیکی؛
  • بانک‎‌ها، صندوق‌های مالی و مشاوران تجارت کالا (CTA)؛
  • معامله‌گران اختصاصی، معامله‌گران الگوریتمی / معامله‌گران فرکانس بالا ؛
  • کارگزاران و موسسات تسویه حساب.

نکته: معاملات فرکانس بالا در زمان بسیار بسیار کوتاهی انجام می‌شوند. این معاملات الگوریتمی قادر هستند در زمانی کوتاه، تعداد زیادی سفارش را پردازش کنند و انجام دهند. به همین خاطر است که این معاملات، به معاملات سرعت بالا و یا ترید پرسرعت هم معروف هستند.

 

۲. شرکت‌کنندگان فیزیکی بازار

بورس فلزات لندن از سال ۱۸۷۷ به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فلز کمک می‌کند تا خطرات قیمت خود را مدیریت کنند و این وظیفه را به چند روش انجام می‌دهد:

  1. پرچین – تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، از بورس فلزات لندن برای پوشش ریسک قیمت خود استفاده می‌کنند. فاصله بین قرارداد فیزیکی و زمان انعقاد آن می‌تواند روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و سال‏‌ها طول بکشد – و در آن زمان اتفاقات زیادی برای قیمت فلز رخ می‌دهد. این ریسک است که بازار فیزیکی به دنبال کاهش آن است. مزایای پوشش ریسک عبارتند از:
  • حفاظت در برابر تغییرات قیمت.
  • توانایی قفل کردن حاشیه و ارائه قیمت‌های بلند‎مدت ثابت به مشتریان؛
  • بهبود پیش‎بینی بودجه؛
  • فرصت تبدیل موجودی به پول نقد یا امنیت مالی؛
  • حفاظت از موجودی فیزیکی در برابر افت قیمت؛
  • پوشش خریدهای فیزیکی در زمان چالش‌های تولید.

  1. کشف قیمت – بورس فلزات لندن قیمت مرجع روزانه، شفاف و واقعی را در اختیار جهان قرار می‌دهد. قیمت‌ها با استفاده از سرمایه ریسک کشف می‌شوند و واقعاً منعکس‌کننده عرضه و تقاضای جهانی هستند. توانایی ریسک‌پذیری به این قیمت‌ها بستگی دارد.
  2. همگرایی قیمت – قراردادهای آتی بورس فلزات لندن از طریق شبکه انبار جهانی آن تسویه می‌شود. این مهم است زیرا به این معنی است که قیمت‌های آتی کشف شده در بازارهای آن با قیمت فلزات فیزیکی همگرا هستند (و منعکس‌کننده آن هستند).
  3. تسویه فیزیکی- فقط مارک‌های فلزی ثبت شده در بورس فلزات لندن که در واقع توسط بازار فیزیکی استفاده می‌شوند برای تحویل خوب پذیرفته می‌شوند. این، همراه با آزمایش مداوم و ارجاع به استانداردهای جهانی متعدد، به این معنی است که قراردادهای آن همیشه مرتبط هستند.
  4. ساختار تاریخ فوری- هیچ بازار دیگری چنین محدوده‎ای از تاریخ‌های فوری را ارائه نمی‌دهد و هیچ بازار دیگری چنین انعطاف‌پذیری را برای جامعه فلزات در تطبیق و پوشش نیازهای واقعی خود ارائه نمی‌دهد.
  5. قیمت مرجع – قیمت‌های کشف شده در سیستم عامل‌های معاملات بورس فلزات لندن، قیمت‌های مرجع جهانی هستند که برای ارزش‌گذاری و تسویه قراردادهای فیزیکی استفاده می‌شوند.

۳. بازار فیزیکی

در مواقع کمبود شدید یا عرضه بیش از حد، بورس فلزات لندن همچنین یک بازار فیزیکی را به عنوان آخرین راه حل برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فراهم می‎کند. این امر از طریق شبکه انبار جهانی بورس به دست می‌آید.

همه فلزات ذخیره شده با ضمانت در انبارهای تأیید شده بورس فلزات لندن و با مارک‌های تأیید شده آن، متعلق به تولیدکنندگان تأیید شده بورس مذکور هستند، که تضمین می‌کند قوانین سخت‎گیرانه این بورس در مورد درجه کالا، کیفیت و شکل آن به طور مداوم رعایت می‌‎شود. شبکه انبار بورس مکمل آن است.

بازار فیزیکی امکان تحویل فیزیکی – این بازار با پشتیبانی از امکانات ذخیره‌سازی در سراسر جهان و مارک‌های متعدد فهرست شده بورس فلزات لندن – باعث همگرایی قیمت می‌شود و اطمینان حاصل می‌شود که قیمت‌های آن با صنعت فیزیکی مطابقت دارد.

مجموعه کارکردهای ترکیبی از جمله همگرایی قیمت‎ها، دسترسی جهانی به بیش از ۵۵۰ مرکز ذخیره‌‎سازی بورس فلزات لندن و تقریبا ۵۰۰ مارک فلزی ذکر شده‎، و این واقعیت که مذاکرات فیزیکی با استفاده از قیمت بورس فلزات لندن انجام می شود و نقدینگی بالایی که دارد، همه اینها به این معنی است که جهان قیمت‌های مرجعی را که به آن اعتماد دارد به دست می‌آورد.

ساختار تاریخ فوری (بهنگام)

تاریخ نقدی نزدیکترین تاریخ تحویل است و دو روز کاری بعد از تاریخ اجرای قرارداد است. قراردادهای بورس فلزات لندن برای تحویل ۳ ماهه (یعنی دورترین درخواست روزانه) معمولاً فعال‎ترین قرارداد در هر روز کاری است. قرارداد ۳ ماهه بیشتر در بستر الکترونیکی بورس، LMEselect، معامله می شود.

قراردادهای چهارشنبه سوم هر ماه قراردادهای آتی ماهان‌ه‎ای هستند که در ساختار فعلی سریع برای همه قراردادهای اصلی بورس فلزات لندن وجود دارد. این قراردادها فقط در چهارشنبه سوم هر ماه منقضی می‌شود. بنابراین، آنها معاملات آتی ماهانه هستند. چهارشنب‎ه‌های سوم نیز قراردادهای اساسی برای گزینه‌های بورس مذکور هستند.

قرارداد ۳ ماهه و قراردادهای یکنواخت چهارشنبه سوم به عنوان نقاط محرک نقدینگی متمرکز در ساختار بهنگام بورس فلزات لندن با یکدیگر تعامل دارند.

قراردادهای بورس فلزات لندن

بورس فلزات لندن محل ملاقات خریداران و فروشندگان معاملات آتی و آپشن‌های فلزی است. صاحب یک قرارداد آتی بلندمدت، هم ذیحق و هم متعهد است که فلز زیرین را در زمان از پیش تعیین شده در آینده خریداری کند در حالی که صاحب یک قرارداد آتی کوتاه موظف است فلز اساسی را در آینده بفروشد.

بورس فلزات لندن ابزارهایی را برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فلز در سراسر جهان فراهم می‌کند تا خطر ناشی از نوسان قیمت فلز مدیریت کنند. تولیدکنندگان (کسانی که فلزی را استخراج می‎کنند و تصفیه می‌کنند می‌فروشند) در معرض کاهش قیمت هستند و مصرف کنندگان (کسانی که فلز را خریداری و با آن کالا تولید می‌کنند) با افزایش قیمت مواجه هستند.

مقابله با این تحرکات قیمتی با استفاده از قراردادهای آتی و اختیار معامله بورس فلزات لندن، صنعت فلزات را قادر می‌سازد تا بر فعالیت اصلی خود تمرکز کنند.

به طور دقیق، قراردادهای فلزی پایه بورس فلزات لندن قراردادهای فوروارد هستند. این بدان معناست که برخلاف معاملات آتی استاندارد، سود و زیان در زمان انقضا و نه قبل از آن محقق می‌شود.

انواع قراردادها

  • قراردادهای تسویه شده فیزیکی

قراردادهای آتی فیزیکی بورس فلزات لندن منحصر به فرد هستند و برای معاملات فیزیکی طراحی شده‌اند. قراردادهای آتی که با فروش یا خرید متقابل بسته نشده‌اند، به صورت فیزیکی تسویه می‌شوند. همه قراردادهای آتی بورس در تاریخ فوری با حاشیه‌های اولیه و تنوع در طول مدت قرارداد تسویه می‌شوند. قراردادهای بورس مذکور را می‎توان با استفاده از موجودی فیزیکی ذخیره شده در انبارهای تأیید شده آن تسویه کرد.

از آنجایی که اکثر شرکت‌کنندگان از قراردادهای بورس فلزات لندن برای محافظت یا قرار گرفتن در معرض منحنی قیمت استفاده می‌کنند، کمتر از ۱ درصد منجر به تحویل واقعی فلز می‌شود. اکثر قریب به اتفاق قراردادهای بورس قبل از تسویه حساب “بسته” می‌شوند.

  • قراردادهای تسویه شده نقدی

بورس فلزات لندن در کنار قراردادهای آتی فیزیکی تسویه شده خود، مجموع‌ه‎ای از قراردادهای آتی تسویه شده نقدی را ارائه می‎‌دهد. این قراردادها از نظر فیزیکی به فلز زیرین وابسته نیستند، بلکه در مقابل قیمت متوسط، تسویه می‌شوند.

قیمت‎‌های تسویه حساب اغلب توسط آژانس گزارش قیمت (PRA) ارائه می‎‌شود. نقش PRA بررسی بازار برای ارزیابی ارزش منصفانه (بر اساس مزایده‎ها، پیشنهادات و معاملات، همراه با اطلاعات بازار) جهت ارائه ارزیابی قیمت برای دارایی اساسی است. بورس فلزات لندن سپس از این ارزیابی قیمت برای محاسبه قیمت تسویه نهایی برای قراردادهای تسویه شده نقدی خود استفاده می‎‌کند.

  • TAPOها :

گزینه‌های معامله شده با قیمت میانگین TAPOها از نظر مالی گزینه‌های آسیایی هستند که سود آن‌ها به میانگین ماهانه قیمت تسویه (MASP) در ماه قرارداد بستگی دارد. TAPOها را می‌توان بر روی آلومینیوم، آلیاژ آلومینیوم، NASAAC، مس، سرب، نیکل، قلع و روی معامله کرد.

  • میانگین ماهانه معاملات آتی

میانگین ماهانه معاملات آتی به طور خاص برای اعضای جامعه فلزات طراحی شده است که باید در برابر قیمت ماهانه محافظت شوند.

  • قراردادهای خرد بورس فلزات لندن

[قراردادهای] مینی بورس فلزات لندن قراردادهای آتی ماهانه هستند که به صورت نقدی و با قیمت تسویه رسمی قرارداد تسویه می‌‎شوند. آنها برای مس، آلومینیوم و روی در دسترس هستند.

  • مرکز شفافیت بورس فلزات لندن

مرکز شفافیت بورس فلزات لندن یک مرکز تسویه حساب است که به طور خاص برای کاربران بورس ساخته شده است. این سیستم در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد و در مشورت با بازار برای ارائه خدمات تسویه حساب مقرون به صرفه و مطابق با مقررات زیرساخت بازار اروپا (EMIR) با استفاده از فناوری روز طراحی شد. این مرکز، خدمات پاکسازی و تسویه نوآورانه برای معاملات انجام شده ارائه می‎‌دهد.

مرکز شفافیت بورس فلزات لندن طرف اصلی (CCP) برای همه اعضای تسویه حساب بورس و فعالیت‌های تجاری آنها است. این تضمین مالی را برای هر قرارداد معامله شده ارائه می‎‌دهد و به عنوان “فروشنده برای هر خریدار و خریدار برای هر فروشنده” عمل می‎‌کند. در صورت پیش‎فرض بودن یک تسویه حساب، شفافیت بورس فلزات لندن به سرعت وارد عمل می‌شود و مواضع ریسک برجسته اعضای تسویه‎‌کننده را سریع و کارآمد مدیریت می‌کند.

نتیجه

بورس فلزات لندن در طول تاریخ خود، ابزارهایی را برای تجارت و مدیریت ریسک قیمت فلزات در اختیار صنایع فلزی و مالی قرار داده است. محصولات و خدمات نوآورانه‌ای که در ارتباط با بازار ایجاد شده‌اند به بورس فلزات لندن این امکان را داده است که همچنان در خط مقدم بازارهای کالاهای سراسر جهان باقی بماند.

با نگاهی به آینده شرکت، ابتکارات جدیدی مانند پیشرفت‌های مهم فناوری، الزامات مربوط به فلزات با مسئولیت‌پذیری بالا و ملاحظات زیست‌محیطی به شکل‌گیری آینده بازارهای فلزات کمک می‌کند.

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا