نماد سایت دروازه اقتصاد

شیلات، اولویت نخست سرمایه ‌گذاری بخش کشاورزی است

شیلات، اولویت نخست سرمایه ‌گذاری بخش کشاورزی است

شیلات، اولویت نخست سرمایه ‌گذاری بخش کشاورزی است

وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد که اولویت اصلی این وزارتخانه در حوزه آبزی‌پروری، جذب سرمایه‌گذار، تسهیل صدور مجوزها و ایجاد جهش تولید در صید شیلات و صیادی و آبزی‌پروری، به‌ویژه در استخرهای دومنظوره است.

نیکبخت گفت ماهی‌دار کردن همه منابع آبی داخلی استان‌ها و آب‌بندهای بخش کشاورزی، کمک بسیار موثری در تامین پروتئین مورد‌نیاز مردم همان استان خواهد کرد.

وی حفظ امنیت غذایی را رکن اساسی موفقیت در عرصه سیاست‌های اجرایی دانست و تاکید کرد ملتی که در تامین غذا وابسته باشد، قادر نخواهد بود امنیت‌های سیاسی و اقتصادی خود را حفظ کند.

نیکبخت با تاکید بر ضرورت حفظ دستاوردهای دولت سیزدهم و توجه به جهش تولید و جلب مشارکت حداکثری مردم در این عرصه، افزود همه زیربخش‌های وزارت جهادکشاورزی باید برای هدف اول‌بودن توسعه شیلات، حرکت جهادی انجام دهند.

وی همچنین به مستند قانونی تغییر کاربری اراضی برای سایر فعالیت‌های بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت در جایی‌که تولید فعالیت زیرمجموعه بخش کشاورزی متوقف نشود، تغییر کاربری محسوب نمی‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی به مدیرعامل بانک کشاورزی که در این جلسه حضور داشت تاکید کرد: بانک کشاورزی باید با ایجاد خط اعتباری مناسب و هماهنگی مدیران شعب، اولویت نخست سرمایه‌گذاری را به شیلات اختصاص دهد. نیکبخت بر این نکته تاکید کرد که مدیران جهاد کشاورزی باید با شناسایی ظرفیت‌های موجود در شهرستان‌های تابعه برای بهره‌برداری از استخرهای دو منظوره، متقاضیان پرورش ماهی را فورا به بانک معرفی کنند. او گفت که در این زمینه، کمیته امداد نیز برای خانواده‌های روستایی همکاری لازم را خواهد داشت.

در این جلسه، گزارشی از سازمان شیلات ارائه شد که بر اساس آن، در حال حاضر ۴۲۸,۲۹۴ حلقه چاه کشاورزی مجاز در کشور وجود دارد، که ۷۵,۲۵۱ چاه از آنها مناسب ایجاد استخرهای دو منظوره پرورش ماهی تشخیص داده شده‌اند.

همچنین، پرورش ماهی در ۱۱,۷۰۱ استخر دو منظوره انجام می‌شود که در سال گذشته بیش از ۸۱,۶۲۴ تن ماهی از آنها برداشت شده و این رقم امسال به ۱۰۰ هزار تن خواهد رسید. پرورش ماهیان سردآبی نیز با رشد بیش از ۱۰۰ درصد در سال گذشته به ۲۳۱,۸۳۶ تن رسیده است. تولید ماهیان گرمابی نیز با تحقق هدف سال گذشته، به ۲۵۲ هزار تن رسیده که امسال به ۲۸۸ هزار تن خواهد رسید.

خروج از نسخه موبایل