نماد سایت دروازه اقتصاد

دیدار ۷ مقام خارجی با رهبر انقلاب

دیدار ۷ مقام خارجی با رهبر انقلاب

دیدار ۷ مقام خارجی با رهبر انقلاب

پس از شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد، مقامات ارشد کشورهای منطقه و جهان به ایران سفر کردند و با رهبر ایران دیدار داشتند تا در مراسم خاکسپاری وی شرکت کنند.

روز چهارشنبه دوم خرداد، شخصیت‌های سیاسی برجسته‌ای از کشورهای همسایه و منطقه مانند نخست‌وزیران عراق، ارمنستان، پاکستان و امیر قطر، با رهبر ایران دیدار و گفت‌وگو کردند و پیام تسلیت دولت و ملت خود را به ایشان ارائه دادند.

همچنین در همان روز، ۹۰ نفر از سران و مقامات ارشد کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با حضور در محل سالن اجلاس سران تهران، به مقام رئیس‌جمهور و همراهان شهید وی ادای احترام کردند. در این مراسم، مقام‌هایی همچون امیر قطر، روسای جمهوری تونس و تاجیکستان، نخست‌وزیران کشورهای همسایه و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی حضور داشتند.

به نقل از گزارش «ایرنا»، صدها تن از سفرا و دیپلمات‌های خارجی در سفارت‌خانه‌های کشورمان حضور یافتند و دفتر یادبودی را که بدین منظور گشوده شده بود، امضا کردند تا به مناسبت شهادت رئیس‌جمهوری ایران و سایر شهدای سانحه هوایی، ادای احترام کنند.

همچنین، مجمع عمومی سازمان ملل در روز پنج‌شنبه، به احترام آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید ایران و همراهانش از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که در سانحه سقوط بالگرد جان باختند، یک دقیقه سکوت کرد. علاوه بر این، مجمع عمومی سازمان ملل قرار است این هفته مجلس یادبودی برای گرامی‌داشت یاد رئیس‌جمهور فقید ایران برگزار کند.

گزارش می‌کند که «دنیس فرانسیس» رئیس هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل نیز با حضور در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک، به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه شهید ایران ادای احترام کرد.

همچنین، گزارش شده است که جمعی از دیپلمات‌های خارجی مقیم مشهد و مقام‌هایی از کشورهای همسایه نیز در مراسم تشییع و خاک‌سپاری رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در مشهد حضور پیدا کردند.

ابلاغ پیام تسلیت دولت و ملت عراق به رهبر انقلاب

آقای محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، در دیدار با رهبر انقلاب اسلامی در روز دوم خرداد ماه، به نمایندگی از دولت و ملت عراق، ضایعه درگذشت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران و همراهان ایشان را به حضرت آیت الله خامنه ای و ملت ایران تسلیت و تعزیت گفت.

آقای سودانی در این دیدار خطاب به رهبر انقلاب گفت که در این شرایط متأثرکننده، به دیدار ایشان آمده تا مراتب حزن، اندوه و تعزیت دولت و ملت عراق را به دولت و ملت ایران اعلام کند. وی افزود که آنچه از آقای رئیسی، رئیس جمهور شهید ایران، دیده شد، چیزی جز صداقت، اخلاص، پاکی، تلاش و خدمت به مردم نبود.

همچنین نخست وزیر عراق با اشاره به حضور میلیون ها نفر در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید ایران، گفت که تصاویر این مراسم پیام های روشنی داشت که مهم ترین آن، عمق ارتباط مستحکم مردم با مسئولان در جمهوری اسلامی، با وجود همه فشارها و تحریم ها و این حادثه ناگوار است. وی تأکید کرد که این تشییع باشکوه، نتیجه خدمت به مردم است و این درس باید سرلوحه مسئولان عراق نیز باشد.

در پاسخ، حضرت آیت الله خامنه ای با قدردانی از سفر نخست وزیر عراق، گفتند که ایران شخصیت برجسته ای را از دست داده است و آقای رئیسی، برادر بسیار خوب و مسئول کارآمد و با کفایت و صمیمی و جدی بود. ایشان همچنین افزودند که اکنون آقای مخبر بر اساس قانون اساسی مسئولیت سنگینی را بر عهده گرفته اند و امیدوارند که همان مسیر همکاری ها و توافق ها با دولت عراق ادامه خواهد یافت.

ادامه سیاست گسترش روابط با ارمنستان

آقای نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در دیدار با رهبر انقلاب اسلامی ایران، مراتب تاسف و همدردی ملت و دولت ارمنستان را اعلام کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از این ابراز همدردی، به مشترکات تاریخی و جغرافیایی و منافع مشترک ایران و ارمنستان اشاره کردند.

ایشان تاکید کردند که سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر گسترش روز افزون روابط با ارمنستان، تحت هدایت آقای مخبر ادامه خواهد یافت.
رهبر انقلاب با اشاره به تاکید نخست وزیر ارمنستان بر راهبردی بودن روابط دو کشور، افزودند که روابط ایران و ارمنستان مخالفانی دارد که باید با دقت و مراقبت مورد توجه قرار گیرد.

نخست وزیر ارمنستان نیز در این دیدار ابراز تاسف خود را از درگذشت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران و همراهان ایشان در سانحه هوایی اعلام کرد.

در مجموع، این دیدار نشان از روابط نزدیک و دوستانه ایران و ارمنستان دارد و هر دو طرف بر گسترش همکاری های راهبردی میان دو کشور تاکید کرده اند.

محو رژیم صهیونیستی محقق می‌شود

آقای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و هیات همراه، پیش از ظهر روز دوم خرداد در دیدار رهبر انقلاب اسلامی مراتب تسلیت و تعزیت خود را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و همچنین به ملت و دولت ایران اعلام کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با تشکر از ابراز همدردی ملت فلسطین به‌ویژه مردم غزه، متقابلا شهادت فرزندان آقای هنیه را تبریک و تسلیت گفتند و از صبر رئیس دفتر سیاسی حماس تمجید کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مقاومت فوق‌العاده مردم غزه که موجب تعجب جهانیان شده است، گفتند: چه کسی باور می‌کرد که روزی در دانشگاه‌های آمریکا به نفع فلسطین شعار داده و پرچم فلسطین برافراشته شود و چه کسی باور می‌کرد که روزی در ژاپن و در تظاهرات به نفع فلسطین، به زبان فارسی شعار «مرگ بر اسرائیل» سر داده شود. ایشان تاکید کردند: در آینده نیز ممکن است درباره قضیه فلسطین حوادثی اتفاق بیفتد که امروز باورکردنی نیستند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به آیات قرآنی که درباره تحقق دو وعده خداوند به مادر حضرت موسی (ع) است، افزودند: اکنون نیز وعده اول خداوند درباره مردم فلسطین محقق شده و آن، همان غلبه مردم غزه که گروهی کوچک هستند در مقابل گروه بزرگ و قدرتمند آمریکا، ناتو، انگلیس و برخی کشورهای دیگر است. بر همین اساس وعده دوم یعنی محو رژیم صهیونیستی نیز قابل تحقق است و به لطف الهی آن روزی که فلسطین از «بحر» تا «نهر» تشکیل شود، فرا خواهد رسید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: آقای مخبر که بر اساس قانون اساسی مسوولیت امور اجرایی کشور را برعهده دارد سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های رئیس‌جمهور فقید را درباره فلسطین، با همان انگیزه و روحیه ادامه خواهد داد.

در این دیدار آقای اسماعیل هنیه با ابراز قدردانی از حمایت‌های همیشگی ملت و دولت ایران از مردم فلسطین، آقای رئیسی را شخصیتی دوستدار و یاور فلسطین و مقاومت خواند و گفت: آقای امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه فقید نیز در همه صحنه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی همواره از فلسطین و مقاومت دفاع می‌کرد و من بارها به او می‌گفتم که شما وزیر امور خارجه مقاومت هستید. رئیس دفتر سیاسی حماس با تشریح آخرین وضعیت میدانی غزه تاکید کرد: امروز جبهه مقاومت در منطقه و نیروهای مقاومت در فلسطین در بهترین حالت و دشمن صهیونیستی در بدترین حالت قرار دارند و این، از الطاف الهی است.

سفر اخیر آقای رئیسی به پاکستان نقطه عطف بود

دیدگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد روابط جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در دیدار با آقای شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در تاریخ دوم خرداد ۱۴۰۲ می‌پردازم:

ایشان با تشکر از ابراز همدردی دولت و ملت پاکستان بیان داشتند که روابط با پاکستان برای ایران بسیار مهم است و نگاه کاملا برادرانه‌ای به این کشور دارند. اما در سال‌های گذشته روابط دو کشور با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. رهبر معظم انقلاب اعتقاد دارند که در دولت جدید پاکستان امکان اوج‌گیری مجدد این روابط وجود دارد.

ایشان با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور فقید بر اهمیت روابط با پاکستان، سفر اخیر آقای رئیسی به این کشور را می‌تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور دانستند و مطرح کردند که آقای مخبر مسیر همکاری‌ها و توافق‌ها را پیگیری خواهند کرد.

در ادامه، رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند که ارتباطات دوستانه بین کشورهای برادر همیشه آسان پیش نمی‌رود و باید بر موانع فائق آمد و پیشرفت همکاری‌ها را با جدیت و در عمل دنبال کرد.

در ادامه، آقای شهباز شریف نیز سفر اخیر آقای رئیسی به پاکستان را بسیار مفید و زمینه‌ساز گسترش بیش از پیش روابط و نقشه راه آینده دانستند و اظهار امیدواری کردند که روابط در زمینه‌های مختلف ارتقا یابد.

حرکت کشور هیچ تغییری نمی‌کند

در روز دوم خرداد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی، در دیدار با آقای «تمیم بن‌حمد آل‌ثانی»، امیر قطر و هیات همراه، ضمن تشکر از ابراز همدلی و همدردی قطر در حادثه تلخ اخیر، بر لزوم استمرار مسیر پیشرفت همکاری‌های دو کشور تأکید کردند. ایشان، از دست دادن رئیس‌جمهوری همچون آقای رئیسی را سخت دانستند، اما اطمینان دادند که با وجود این فقدان، حرکت کشور هیچ تغییری نخواهد کرد و روح علاقه و اطمینان میان ایران و قطر که در دوره رئیس‌جمهور فقید حاکم بود، از طرف آقای دکتر مخبر ادامه خواهد داشت.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شرایط منطقه و تلاش دشمنان برای از بین بردن ثبات و آرامش، خاطرنشان کردند که کشورهای منطقه تنها گزینه پیش رو، همراهی و همدلی با یکدیگر است.

در این دیدار، آقای تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر نیز با اظهار تسلیت به مناسبت درگذشت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان، گفت که روابط ایران و قطر همواره مستحکم بوده و این مسیر ادامه خواهد یافت. وی تنها راه مقابله با تهدیدهای موجود در منطقه را همکاری و انسجام کشورهای منطقه دانست و افزود که قطر هیچ حدی را برای گسترش روابط با ایران قائل نیست.

ملت ایران تولید فرصت خواهد کرد

حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی، در روز دوم خرداد با آقای «نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان، دیدار کردند. ایشان ضمن قدردانی از ابراز همدردی دولت و ملت لبنان در این حادثه تلخ، گفتند که اعلام عزای عمومی در لبنان نشانگر کمال همراهی دو کشور است. رهبر انقلاب نسبت خود با برادران لبنانی و آقای سیدحسن نصرالله را نسبت خویشاوندی و برادری دانستند.

ایشان این حادثه را موجب از دست دادن یک شخصیت برجسته دانستند، اما افزودند که به لطف خداوند، ملت ایران از این حادثه تلخ به عنوان یک فرصت استفاده خواهد کرد. رهبر انقلاب با اشاره به حضور پرشور مردم در تشییع رئیس‌جمهور فقید و همراهان ایشان، گفتند که ملت ما ملت ایستاده و بیداری است و اعتماد و توکل ما به خداوند زیاد است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با ابراز خرسندی از همدلی موجود میان مجموعه‌های مقاومت در لبنان، تاکید کردند که شرایط کنونی منطقه به گونه‌ای است که هم برای دشمن صهیونیستی شرایط مرگ و زندگی است و هم برای جبهه حق. ایشان تأکید کردند که ورود لبنان به قضایای اخیر فلسطین و غزه تأثیر عمیقی داشته و اگر چنین کاری انجام نمی‌شد، بیشترین خسارت به خود لبنان وارد می‌شد.

آقای «نبیه بری» نیز در این دیدار با اعلام ناراحتی و اندوه شدید ملت و دولت لبنان از حادثه اخیر، گفت که لبنان نمی‌توانست در قبال کشتار مردم غزه ساکت بماند و به همین دلیل مقاومت لبنان برای کمک به مردم غزه وارد میدان شده است.

مراسم بزرگداشت از سوی رهبر انقلاب

به گزارش ایسنا، امروز مراسم بزرگداشتی برای یاد بود چندین تن از شخصیت‌های فقید کشور برگزار خواهد شد. این مراسم به ریاست حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از ساعت ۹:۳۰ صبح در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. افراد متوفایی که در این مراسم مورد بزرگداشت قرار خواهند گرفت عبارتند از:

آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید
آیت‌الله آل‌هاشم، امام جمعه فقید تبریز
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه فقید
مالک رحمتی، استاندار فقید آذربایجان شرقی
سردار سیدمهدی موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور فقید

همچنین کادر پرواز عزیز که از دنیا رفته‌اند
این مراسم بزرگداشت با حضور رهبر انقلاب و مقامات ارشد کشوری برگزار خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل