نماد سایت دروازه اقتصاد

دغدغه بنیان ‌های تولیدی کشور

دغدغه بنیان ‌های تولیدی کشور

دغدغه بنیان ‌های تولیدی کشور

روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد، نخستین نشست هم‌اندیشی کمیته صنعت، معدن و تجارت ستاد مرکزی مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، با حضور تعدادی از کارآفرینان، مدیران صنعتی و صاحبان کسب‌وکارها برگزار شد.

در ابتدای جلسه، ولی‌الله افخمی، رئیس کمیته صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به وضعیت کنونی تولید و تجارت کشور و دغدغه‌هایی که همه برای آینده و چشم‌اندازاقتصاد ایران دارند، از حاضران خواست تا انتظارات خود از دکتر پزشکیان را بیان کنند تا از طریق کمیته ستاد به ایشان منتقل شود.

در این جلسه، مهم‌ترین چالش‌ها و موانع پیش‌روی تولید و تجارت کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کارآفرینان و فعالان بخش صنعت، معدن و تجارت بر این باورند که دولت آینده برای ایجاد رونق اقتصادی و تغییر در شرایط موجود، به حدود ۴۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. این مبلغ تقریباً معادل کل تولید ناخالص داخلی کشور است. آنها تاکید کردند که تأمین چنین رقمی جز از طریق توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی امکان‌پذیر نیست.

همچنین کارآفرینان هشدار دادند که به دلیل نرخ بهره بالای بانکی، فشارهای پیدا و پنهان و قوانین دست و پاگیر در بخش صنعت، حضور در بازارهای موازی بسیار به‌صرفه‌تر از تولید شده و بنیان‌های تولیدی کشور در معرض تزلزل قرار دارند. در حالی‌که ایران ظرفیت‌های عظیم صنعتی و معدنی دارد که در صورت فعال‌سازی و بهینه‌سازی، می‌توانند به رونق و جهش تولید منجر شوند.

به‌عنوان مثال، هم‌اکنون ۱۰ هزار واحد معدنی در کشور با بیش از یک میلیون شغل مستقیم و غیر‌مستقیم وجود دارد که این ظرفیت تا دو‌برابر قابل افزایش است.

به گفته فعالان عرصه صنعت، معدن و تجارت، بخش تولید کشور اکنون با چالش‌های بزرگی روبرو شده است. بخشی از این چالش‌ها ناشی از سلطه گروه‌های رانت‌جو است که از ناحیه اجرای ناقص قانون اصل ۴۴ قانون اساسی و ارز چند نرخی، موقعیت خود را تثبیت کرده‌اند و فضای رقابت و امنیت را برای سایر فعالان تنگ کرده‌اند.

فعالان بخش تولید و تجارت، ضمن حمایت قاطع از کاندیداتوری دکتر مسعود پزشکیان، از او خواسته‌اند که در صورت رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری، اقتصاد موجود را به سمت ثبات و نظم هدایت کند.

این فعالان همچنین اعلام کرده‌اند که به‌زودی در همایشی بزرگ در حمایت از این کاندیدای حامی تولید، حضور خواهند یافت تا نقش و وظیفه ملی خود را در این مقطع تاریخی ایفا کنند. زمان و مکان دقیق این همایش به‌زودی اعلام خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل