نماد سایت دروازه اقتصاد

جزئیات کشف ۱۰ابرپرونده مالیاتی، از دلالان آهن تا فاکتور فروشی

جزئیات کشف ۱۰ابرپرونده مالیاتی، از دلالان آهن تا فاکتور فروشی

جزئیات کشف ۱۰ابرپرونده مالیاتی، از دلالان آهن تا فاکتور فروشی

در سال گذشته، سازمان امور مالیاتی در ایران حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پرونده مالیاتی جدید را شناسایی کرده است. همچنین ۱۰ مورد از «ابرپرونده های» فرار مالیاتی نیز کشف شده است.

یکی از اولویت های دولت سیزدهم در حوزه های اقتصادی، مبارزه جدی با فرار مالیاتی و شناسایی مودیان (مؤدیان) جدید بوده است. در همین راستا:

در سال گذشته، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پرونده مالیاتی جدید شناسایی شده و درآمد قابل توجهی از محل این مودیان جدید تأمین شده است.

قرار است هر ۲ هفته یک مورد از کشف فرارهای مالیاتی به اطلاع عموم برسد تا مردم متوجه عزم جدی نظام مالیاتی برای مبارزه با فرار مالیاتی باشند.

چند مورد از پرونده های کشف شده شامل:

۳۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در حوزه ساخت و ساز در خوزستان
۸۶۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی از یک دلال پتروشیمی
شناسایی صدور ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فاکتور صوری با استفاده از هوش مصنوعی
۶۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی از یک فعال حوزه طلا در کردستان

۱. در استان آذربایجان غربی، بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی از ۶ شرکت فعال در حوزه دلالی زنجیره آهن و قراضه و همچنین حدود ۴۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی از یک شخص فعال در حوزه خرید و فروش رمزارز شناسایی و وصول شده است.

۲. در استان آذربایجان شرقی، دو شرکت فولادی و در استان زنجان، یک شرکت فولادی بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی داشتند که برگ تشخیص مالیاتی برای آنها صادر شده است.

۳. در استان قزوین، یک شرکت فعال در حوزه خرید و فروش خودرو حدود ۶۸۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته است.

۴. در استان فارس، اشخاصی که با استفاده از صندوق‌های قرض‌الحسنه به فرار مالیاتی می‌پرداختند، بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان برگ تشخیص مالیاتی دریافت کرده‌اند.

۵. در استان‌های البرز و مرکزی، فرار مالیاتی به ارزش ۲۶۰ میلیارد تومان شناسایی شده و همچنین در استان همدان، دو پرونده فاکتور فروشی به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان نهایی شده است.

۶. در استان یزد، پرونده فرار مالیاتی به مبلغ تقریباً ۳۰۰۰ میلیارد تومان با همکاری دستگاه‌های امنیتی شناسایی شده است.

در مجموع، سازمان امور مالیاتی با همکاری سایر دستگاه‌های امنیتی و اجرایی در سال ۲۰۲۴ توانسته است پرونده‌های متعددی از فرار مالیاتی در حوزه‌های مختلف اقتصادی را شناسایی و مبالغ قابل توجهی را وصول کند.

خروج از نسخه موبایل