معرفی سهام نزدک

نزدک  (Nasdaq)دومین بورس بزرگ جهان است. بیش از ۳۷۰۰ شرکت دولتی با سرمایه بازار جمعی بیش از ۱۹ تریلیون دلار برای تجارت در نزدک لیست شده‏اند که فقط کمی کمتر از بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) می‏باشد و مجموع کل بازار فهرست شده در آن ۲۵.۵ تریلیون دلار است. بازار سهام نزدک نام خود را به عنوان اولین صرافی تمام الکترونیکی نامگذاری کرد و همچنان اولین انتخاب بسیاری از شرکت‏های پیشرو در زمینه فناوری است.

نزدک چگونه کار می‏کند

بورس اوراق بهادار به لحاظ تاریخی، ساختمان‏های واقعی بودند که معامله گران برای خرید و فروش اوراق بهادار در آن جمع می‏شدند. اما زمانی که بازار سهام نزدک در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد، تغییرات بنیادی در نحوه خرید و فروش اوراق بهادار رخ داد زیرا هیچ طبقه تجاری وجود نداشت و هیچ معامله‏ای به صورت حضوری انجام نمی‏شد بلکه همه خرید و فروش‏ها از طریق شبکه‎ای از سیستم‎های کامپیوتری انجام می‎شد.

ساعات فعال شدن نزدک

بورس سهام نزدک بین ۹:۳۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر برای معاملات باز است. دوشنبه تا جمعه ET(زمان شرقی در پایان هر روز معاملاتی). نزدک همچنین معاملات گسترده پیش از بازار و بعد از بازار را ارائه می‎دهد. ساعات معاملاتی سهام نزدک قبل از بازار از ۴:۰۰ صبح تا ۹:۳۰ صبح ET و معاملات بعد از ساعت از ۴:۰۰ بعد از ظهر تا ساعت ۸ شب ET انجام می‎شود.

قابل به ذکر است ET یا Eastern Time Zone پنج ساعت پیش از ساعت هماهنگ جهانی (ساعت گرینویچ (EST)) است.

هر بورسی قوانین خاص خود را برای شرکت‎هایی که می‏خواهند در آن لیست شوند و سهام خود را در آن معامله کنند، دارد. به طور کلی، شرکت‎ها باید در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) ثبت شده و سایر شرایط مبادله مانند آستانه‏های مالی را برآورده کنند.

بورس سهام نزدک دارای سه طبقه مختلف است که هر کدام معیارهای خاص خود را دارند. اما به طور کلی، شرکت‎ها باید:

  • الزامات مالی، نقدینگی و مدیریت شرکت را رعایت کنند.
  • در کمیسیون بورس اوراق بهادار (SEC) ثبت‎نام کنند.
  • حداقل سه بازارساز مایل به تسهیل خرید و فروش سهام نزدک باشند.

ردیف‏های بازار نزدک

بازار سهام نزدک دارای سه ردیف متمایز است: بازار انتخاب جهانی نزدک، بازار جهانی نزدک و بازار سرمایه نزدک. متقاضیان باید شرایط مالی، نقدینگی و حاکمیت شرکتی خاصی را داشته باشند تا بتوانند در هر یک از این ردیف‎های بازار تایید شوند.

جداول، الزامات اولیه مالی و نقدینگی بازار انتخاب جهانی نزدک بیشتر از بازار جهانی نزدک است و به همین ترتیب، الزامات اولیه فهرست برای بازار جهانی سهام نزدک از بازار سرمایه نزدک دقیق‎تر است. الزامات حاکمیت شرکتی در همه سطوح بازار سهام نزدک یکسان است.

توجه به این نکته ضروری است که حتی اگر اوراق بهادار یک شرکت، همه معیارهای تعیین شده برای ورود اولیه را برآورده کند، نزدک ممکن است فهرست اولیه را رد کند یا در صورت لزوم شرایط دیگری را برای حفاظت از سرمایه‎گذاران و منافع عمومی اعمال کند.

بازار انتخاب جهانی نزدک

الزامات اولیه مالی و نقدینگی برای بازار انتخاب جهانی نزدک سخت‏ترین کار است. با توجه به معیارهای سخت‎گیرانه‏ای که باید در این ردیف گنجانده شود، بخشی از بازار انتخاب جهانی نشان‏دهنده جایگاه بین‏المللی این شرکت است. شرکتها باید معیارهای مربوط به درآمد، سرمایه یا دارایی را رعایت کنند، حداقل ۱،۲۵۰،۰۰۰ سهام معامله عمومی داشته باشند و حداقل ۴ دلار در هر سهم معامله کنند.

بازار جهانی نزدک

شرکت‎های موجود در «بازار جهانی نزدک» با محصولات یا خدمات خود دارای دسترسی بین‎المللی هستند. الزامات بازار جهانی شدیدتر از الزامات بازار سرمایه نزدک است اما نسبت به بازار انتخاب جهانی شدت کمتری دارد. شرکت‎های بازار جهانی نزدک باید معیارهایی را بر اساس درآمد، حقوق صاحبان سهام، ارزش بازار یا مجموع دارایی ها/درآمد برآورده کنند، حداقل ۱،۱۰۰،۰۰۰ سهام معامله شده عمومی داشته باشند و جز در موارد استثنایی حداقل ۴ دلار معامله کنند.

بازار سرمایه نزدک

شرکت‎های موجود در بازار سرمایه نزدک بر افزایش سرانه تمرکز کرده‎اند و بنابراین معمولاً جوانتر از سایر شرکت‎ها هستند و نقدینگی و درآمد کمتری دارند. گفته می‎شود ، آنها باید دارای حقوق صاحبان سهام، ارزش بازار یا درآمد خالص باشند، حداقل ۱،۰۰۰،۰۰۰ سهام معامله عمومی داشته باشند و حداقل با استثنائاتی معادل حداقل ۴ دلار معامله کنند.

عملکرد نزدک

از آنجا که نزدک بسیار بر فناوری متمرکز است، اخیراً بسیار خوب عمل کرده است. به عنوان مثال، عملکرد ۱۰ ساله برای شاخص کامپوزیت نزدک %۴۴۴,۱۲ و عملکرد ۱۰ ساله تا ۱۹ مارس ۲۰۲۱ برای شاخص ۱۰۰ نزدک %۵۵۲,۲۴ است.

در همان زمان، نزدک از سایر شاخص‎های اصلی بهتر عمل کرده است، مانند S&P 500 که تنها ۲۵۷,۲۲ بازدهی داشته است.

با این حال، سهام نزدک به ویژه نسبت به افت سهام فناوری حساس است و به همین دلیل با افت‏های جدی روبرو شده است، به ویژه زمانی که حباب ترکید، نزدک تقریباً ۱۵ سال طول کشید تا به بالاترین حد خود برسد، اما به طور کامل بهبود نیافت و تورم را تقریباً ۱۷ در نظر گرفت.

نزدک مرکب و شاخص های نزدک ۱۰۰

 شاخص نزدک مرکب که بیشتر به عنوان نزدک شناخته می‎شود، یکی از معروف‎ترین و پرکاربردترین شاخص‎ها برای توصیف عملکرد کل بازار سهام است.

این شاخص در سال ۱۹۷۱ به عنوانی یکی از شاخص های مهم بازار سهام در آمریکا تاسیس شد. شاخص نزدک مرکب یا نزدک کامپوزیت (به انگلیسی: NASDAQ Composite) شامل ۴۰۰۰ سهام آمریکایی و غیر آمریکایی بر روی نزدک می شود.

نزدک شاخصی بسیار بزرگ است که تقریباً ۳۰۰۰ سهام معمولی فهرست شده در بورس را شامل می‎شود. در مقابل، شاخص متوسط داوجونز (DJIA)؛ تنها ۳۰ سهام و در وسط، S&P 500 (standard & Poor’s 500 Index ) عملکرد ۵۰۰ شرکت را دنبال می‎کنند.

شاخص نزدک مرکب عمدتا از شرکت‎های فناوری مانند اپل، مایکروسافت، آمازون و تسلا تشکیل شده است. با این حال، شرکت‎های صنعت نفت، کالاهای مصرفی و بهداشت و درمان نیز بخشی از سهام نزدک هستند.

هرچند شاخص نزدک مرکب تنها شاخص نزدک نیست. به عنوان مثال، شاخص نزدک ۱۰۰، ۱۰۰ مورد از بزرگ‎ترین و فعال‏ترین اوراق بهادار را در نزدک مرکب دنبال می‎کند.

نحوه سرمایه‏گذاری در سهام نزدک

برای سرمایه‏گذاری در سهام نزدک، می‏توانید شرکت‏های فهرست شده در نزدک را جستجو کرده و با استفاده از حساب کارگزاری آنلاین خود سهام جداگانه‏ای را خریداری کنید. با این حال، خرید سهام نزدک به طور جداگانه می‏تواند خطرناک باشد و برای تنوع بخشیدن به سبد سهام خود و به حداقل رساندن ریسک از دست دادن پول در صورت خرابی یک شرکت، باید سهام چندین شرکت را خریداری کنید.

یک انتخاب بهتر می‏تواند سرمایه گذاری در سهام نزدک با خرید وجوه شاخص یا صندوق‎های قابل معامله در بورس (ETF) باشد که این سهام را در اختیار دارند.

بازار انتخاب جهانی نزدک: الزامات مالی

شرکت‏ها باید معیارهای حداقل یکی از چهار استاندارد مالی زیر و الزامات نقدینگی قابل اجرا را در صفحه بعدی رعایت کنند. این الزامات در مورد فهرست بندی اوراق بهادار رده اصلی یک شرکت عامل اعمال می‏شود.

الزامات مالی

استاندارد ۱:

درآمد

استاندارد ۲:

سرمایه گذاری با جریان نقدی

استاندارد ۳:

سرمایهگذاری با درآمد

استاندارد ۴:

دارایی‏ و دیون

سود قبل از مالیات

(درآمد حاصل از فعالیتهای پیش از مالیات بر درآمد)

– تجمیع در سه سال مالی قبل> 11 میلیون دلار

– هر یک از سه سال مالی قبل > 0 دلار

– هر یک از دو سال مالی اخیر> 2.2 میلیون دلار

 

 

 

 

 

 

جریان‏های نقدی  

 

– تجمیع در سه سال مالی قبل>

۲۷.۵ میلیون دلار

– هر یک از سه سال مالی قبل> 0 دلار

 

 

 

 

 

 

 

سرمایه بازار  

میانگین> 550 میلیون دلار در ۱۲ ماه گذشته میانگین> 850 میلیون دلار در ۱۲ ماه گذشته ۱۶۰ میلیون دلار
درآمد  

سال مالی قبلی> 110 میلیون دلار سال مالی قبل>90 میلیون دلار  

کل دارایی ۸۰ میلیون دلار
سهم خالص صاحبان سهام ۵۵ میلیون دلار
قیمت پیشنهادی خرید ۴ دلار ۴ دلار ۴ دلار ۴ دلار

 

سهم خالص یا اکوئیتی برابر بالانس حساب (موجودی حساب) به علاوه مقدار متغیر سود یا ضرر پوزیشن های باز (در هر لحظه) می‎باشد و از طریق فرمول زیر به دست می آید.

سهم خالص (اکوئیتی) = بالانس + سود یا زیان متغیر

الزامات

استاندارد درآمد

استاندارد سهم خالص

استاندارد ارزش بازار

استاندارد درآمد کل

درآمد حاصل از عملیات پیش از مالیات بر درآمد در آخرین سال مالی یا در دو سال از سه سال مالی گذشته  

 

۱ میلیون دلار

 

 

 

 

 

 

سهم خالص صاحبان سهام ۱۵ میلیون دلار ۳۰ میلیون دلار
ارزش بازار اوراق بهادار فهرست شده ۷۵ میلیون دلار
کل دارایی‎ها

و

درآمد کل (در آخرین سال مالی یا در دو سال از سه سال مالی گذشته)

 

 

 

 

 

 

 

۷۵ میلیون دلار

و

۷۵ میلیون دلار

سهام عادی بدون محدودیت ۱/۱ میلیون دلار ۱/۱ میلیون دلار ۱/۱ میلیون دلار ۱/۱ میلیون دلار
ارزش بازار سهام بدون محدودیت سهام عمومی ۸ میلیون دلار ۱۸ میلیون دلار ۲۰ میلیون دلار ۲۰ میلیون دلار
قیمت مناقصه ۴ دلار ۴ دلار ۴ دلار ۴ دلار
سهامداران صد سهمی بدون محدودیت ۴۰۰ ۴۰۰ ۴۰۰ ۴۰۰
بازار سازان ۳ ۳ ۴ ۴
سابقه کار ۲ سال

بازار سرمایه نزدک: الزامات مالی و نقدینگی

شرکت‎ها باید همه معیارهای مربوط به حداقل یکی از سه استاندارد زیر را برآورده کنند.

الزامات استاندارد سهم خالص (کوئیتی) ارزش بازار استاندارد اوراق بهادار فهرست شده* استاندارد درآمد خالص
سهم خالص سهامداران ۵ میلیون دلار ۴ میلیون دلار ۴ میلیون دلار
ارزش بازار بدون محدودیت سهام عمومی ۱۵ میلیون دلار ۱۵ میلیون دلار ۵ میلیون دلار
سابقه کار ۲ سال
ارزش بازار اوراق بهادار فهرست شده ۵۰ میلیون دلار
درآمد خالص از عملیات مداوم (در آخرین سال مالی

یا در دو سال از سه سال مالی گذشته)

 

 

۷۵۰ میلیون دلار
سهام عادی بدون محدودیت ۱ میلیون دلار ۱ میلیون دلار ۱ میلیون دلار
سهامداران سهم صد تایی بدون محدودیت **  

۳۰۰

 

۳۰۰

 

۳۰۰

بازارسازان ۳ ۳ ۳
قیمت مناقصه  یا قیمت پایانی *** ۴ دلار

۳ دلار

۴ دلار

۲ دلار

۴ دلار

۳ دلار

 

الزامات حاکمیت شرکتی

شرکت‎های فهرست شده در بازار سهام نزدک همانطور که در مجموعه قواعد فهرست‎بندی ۵۶۰۰ از قبل ذکر شده است ملزم به رعایت استانداردهای بالای حاکمیت شرکتی هستند. برخی از معافیت‏ها و مراحل تکمیلی این الزامات در مورد مشارکت محدود، صادرکنندگان خصوصی خارجی، عرضه اولیه عمومی و شرکت‏های تحت کنترل اعمال می‏شود.  نمودار زیر به بررسی اجمالی الزامات حاکمیت شرکتی نزدک می‎پردازد:

الزامات حاکمیت شرکتی شرح
توزیع گزارش‏های سالانه یا موقت شرکت باید گزارشهای سالانه و موقت خود را از طریق پست یا به صورت الکترونیکی از طریق وب سایت شرکت در اختیار سهامداران قرار دهد.
مدیران مستقل هیئت مدیره شرکت باید دارای اکثریت مدیران مستقل باشد.
 

کمیته حسابرسی

شرکت ملزم به داشتن یک کمیته حسابرسی متشکل از مدیران مستقل است که بتوانند صورتهای مالی اساسی را بخوانند و درک کنند. کمیته حسابرسی باید حداقل سه عضو داشته باشد. یکی از اعضای کمیته حسابرسی باید تجربه‏ای داشته باشد که پیچیدگی مالی فرد را نشان دهد.
 

غرامت کارکنان اجرایی

این شرکت ملزم به داشتن کمیته جبران خسارت متشکل از مدیران مستقل و حداقل دو عضو است. علاوه بر این، قانون ۵۶۰۵ (د) (۲) (الف) شامل یک آزمون مستقل اضافی برای اعضای کمیته جبران خسارت است. کمیته جبران خسارت باید غرامت مدیر اجرایی و سایر افسران اجرایی را تعیین یا به هیئت مدیره توصیه کند.
معرفی مدیران مدیران مستقل باید نامزد مدیران را انتخاب یا توصیه کنند.
کد رفتار شرکت باید یک کد رفتاری را که برای همه مدیران، افسران و کارکنان قابل اجرا است، تصویب کند.
جلسات سالانه شرکت موظف است مجمع سالیانه صاحبان سهام را حداکثر یک سال پس از پایان سال مالی خود برگزار کند.
درخواست وکالت شرکت ملزم به درخواست نمایندگان برای کلیه جلسات سهامداران است.
تضاد منافع شرکت باید کلیه معاملات اشخاص مرتبط را برای شرایط احتمالی تضاد منافع بررسی و نظارت کند.
 

 

تصویب سهامداران

شرکت ملزم به اخذ تأیید سهامداران برای برخی از انتشارات اوراق بهادار است، از جمله:

• تملک هایی که صدور آن معادل ۲۰ درصد یا بیش از ۲۰ درصد سهام در دست سهامداران، قبل از انجام معامله باشد.

• مواردی که منجر به تغییر کنترل می شود

• جبران خسارت

• قرارهای خصوصی که صدور آن معادل ۲۰ درصد یا بیشتر از ۲۰ درصد سهام در دست سهامداران در زمان قبل از معامله و با قیمت کمتر از ارزش دفتری یا بازار است.

حق رای اقدامات یا انتشارات شرکتی نمی تواند حقوق رای سهامداران فعلی را بطور متفاوتی کاهش یا محدود کند.

هزینه ‏ها

نمودارهای زیر مروری بر هزینه‏های ورودی و سالانه را، بر اساس ردیف بازار، برای اکثر شرکت‏ها ارائه می‎دهد. یک برنامه هزینه ورودی جداگانه برای صندوق‏ها، اوراق بهادار بدهی، صندوق‏های قابل معامله در بورس و سایر انواع محصولات ساختاری وجود دارد.

هزینه ‏های ورود

هزینه ورودی بر اساس تعداد کل سهام موجود در زمان فهرست اولیه تعیین می‏شود. هزینه درخواست، که در مبالغ زیر گنجانده شده است، قابل استرداد نیست و باید همراه با ارائه درخواست باشد. مابقی هزینه ورود مربوط به قبل از اولین روز معامله است.

لطفاً برای معافیت از هزینه‏های ورودی، از جمله برای هر شرکتی که فهرست خود را از بورس اوراق بهادار ملی دیگر تغییر می‎دهد، به قوانین ۵۹۱۰ (الف) و ۵۹۲۰ (الف) مراجعه کنید.

بازار انتخاب جهانی نزدک و بازار جهانی نزدک

کل سهام در دست سهامداران هزینه ورود
تا ۳۰ میلیون ۱۵۰,۰۰۰ دلار، شامل ۲۵,۰۰۰ دلار هزینه درخواست
۳۰ تا ۴۰ میلیون ۱۷۰,۰۰۰ دلار، شامل ۲۵,۰۰۰ دلار هزینه درخواست
۴۰ تا ۵۰ میلیون ۲۱۰,۰۰۰ دلار، شامل ۲۵,۰۰۰ دلار هزینه درخواست
۵۰ تا ۶۰ میلیون ۲۵۰,۰۰۰ دلار، شامل ۲۵,۰۰۰ دلار هزینه درخواست
۶۰ تا ۷۰ میلیون ۲۹۰,۰۰۰ دلار، شامل ۲۵,۰۰۰ دلار هزینه درخواست
بالای ۷۰ میلیون ۲۹۵,۰۰۰ دلار، شامل ۲۵,۰۰۰ دلار هزینه درخواست

بازار سرمایه جهانی

سهام در دست سهامداران هزینه ورود
تا ۱۵ میلیون ۵۰,۰۰۰ دلار، شامل ۵,۰۰۰ دلار هزینه درخواست
بیش از ۱۵ میلیون ۷۵,۰۰۰ دلار، شامل ۵,۰۰۰ دلار هزینه درخواست

خدمات شرکتی

خدمات شرکتی نزدک مجموعه وسیعی از محصولات و خدمات را ارائه می‏دهد که برای افزایش شفافیت، کاهش ریسک، افزایش کارایی و تسهیل حکمرانی بهتر شرکت‏ها برای شرکت‏های خصوصی و دولتی طراحی شده است.

همه شرکت‏های فهرست شده در نزدک دسترسی رایگان به میز اطلاعات بازار سهام نزدک و نزدک آنلاین را دارند.

نزدک همچنین خدمات اضافی را برای برخی از لیست‏های جدید ارائه می‏دهد، از جمله شرکت‎هایی که در بازار جهانی و بازار انتخاب جهانی نزدک در ارتباط با عرضه اولیه عمومی، هنگام خروج از ورشکستگی، یا در ارتباط با انشعاب از یک شرکت دیگر، فهرست شده‏اند.

نزدک همچنین چنین خدماتی را به شرکت‎هایی ارائه می‎دهد که فهرست خود را از بورس نیویورک به بازار جهانی و بازار انتخاب جهانی یا سهام نزدک تغییر می‎دهند. این خدمات مستقیماً از طریق Nasdaq Corporate Solutions ، LLC، وابسته به نزدک یا ارائه‏دهنده شخص ثالث که توسط نزدک انتخاب شده ارائه می‏شود. به طور خاص، شرکت‎های واجد شرایط، برخی از خدمات مدیریت، ارتباطات و اطلاعات زیر را دریافت خواهند کرد:

  • خط تلفن افشاگر: استفاده از خط تلفن گزارشگری مالی که وسیله‏ای کاملاً خودکار برای گزارش حوادث و نگرانی‏ها در اختیار کارکنان و سایرین قرار می‏دهد.
  • وب سایت روابط سرمایه‏گذاران: استفاده از یک وب سایت با تمام محتویات و ویژگیهای لازم برای ارتباط با سرمایه‏گذاران، از جمله کتابخانه حاکمیت شرکتی حاوی اسناد مانند اساسنامه کمیته‏های هیئت مدیره و کد اخلاقی شرکت
  • خدمات افشاگری اطلاعات: به شرکتها خدمات افشای درآمد یا سایر بیانیه‏های مطبوعاتی و بایگانی گزارشات نظارتی مربوطه ارائه می‏شود.
  • پخش صوتی وب: بسته ای از چهار پخش وب صوتی.
  • ابزار تجزیه و تحلیل بازار: استفاده از یک ابزار تجزیه و تحلیل بازار، که ارتباطات سهامداران شرکت، اطلاعات بازار سرمایه، مدیریت تماس با سرمایه‏گذاران و گزارشات در سطح هیئت مدیره را در یک محیط گردش کار یکپارچه از جمله دسترسی به دستگاه تلفن همراه ادغام می‏کند. این ابزار، اطلاعاتی در مورد تحقیقات و برآورد سود شرکت ارائه می‏دهد و به شناسایی خریداران احتمالی سهام شرکت با استفاده از هدف‏گیری کمی و بینش کیفی کمک می‏کند.
  • ابزارهای مشاوره بازار: برخی از شرکت‏ها می‏توانند یک یا چند سرویس زیر را انتخاب کنند: نظارت بر سهام، هدف‏گذاری جهانی، تجزیه و تحلیل مالکیت ماهانه و هدف‏گذاری بر اساس رویداد و مطالعه ادراک سالانه.

اکثر شرکت‏های واجد شرایط از تاریخ ثبت به مدت دو سال خدمات دریافت می‏کنند. شرکت‏هایی با سرمایه بازار ۷۵۰ میلیون دلار یا بیشتر که از بورس اوراق بهادار نیویورک به بازارهای جهانی یا انتخاب جهانی نزدک منتقل می‏شوند، این محصولات و خدمات را به مدت چهار سال از تاریخ فهرست‏گذاری دریافت می‏کنند.

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا