هدفگذاری برای صادرات ۱۵۰ هزار تن تخم مرغ

در سالی که گذشت 137 هزار تخم مرغ از ایران صادر شد و روسیه اولین مشتری تخم مرغ ایرانی بود!

به گزارش اقتصادنیوز، رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان تخم مرغ اعلام کرد که در سال گذشته ما حجم صادرات تخم مرغ به مقدار ۱۳۷ هزار تن داشتیم و هدف ما برای سال جاری ۱۵۰ هزار تن صادرات است.

پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت که هنگامی که عرضه از تقاضا بیشتر شود و اختلافی بین آن‌ها وجود داشته باشد، تنظیم بازار به‌دست نمی‌آید.

او افزود که تثبیت تولید و دستیابی به استحکام و تعادل تنها با فشار و سیاست‌های مناسب امکان‌پذیر است. این مسئله درباره تولید تخم مرغ نیز صادق است و در سال گذشته رشد و رونق تولید داشتیم. به منظور افزایش عرضه، باید تولیدکنندگان را تضمین کنیم.

در نیمه اول سال به دلیل افزایش دما، مصرف تخم مرغ کاهش یافته است و در نیمه دوم سال افزایش تقاضا رخ داده است. برای تنظیم این موضوع، دولت به همراه بخش خصوصی برنامه‌ریزی کرده است تا مازاد عرضه را به بازار کشورهای همسایه صادر کند.

کاشانی، رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان تخم مرغ، اضافه کرد که در سال ۱۴۰۰، ما واردکننده تخم مرغ بودیم، اما با حضور دولت جدید و انتقال وظایف تولید و صادرات به تشکل‌ها، در سال ۱۴۰۱، حجم صادرات به ۵۴ هزار تن رسید و در سال ۱۴۰۲ به ۱۳۷ هزار تن افزایش یافت که این رقم بسیار قابل توجه است.

هدف ما برای سال جاری ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن صادرات است. در مقایسه با ترکیه که یکی از رقبای ماست، تولید بهتری داشته‌ایم. در سال ۱۳۹۹، تولید تخم مرغ ما ۹۰۰ هزار تن بوده است و در سال جاری این میزان به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده است.

وی با بیان اینکه در گذشته، صادرات سنتی به عراق و افغانستان داشتیم، اظهار کرد که اکنون می‌توانیم به قطرمی‌فرستیم و بازارهای جدیدی مانند هند، چین و روسیه را نیز هدف قرار دهیم. او اعلام کرد که برای رسیدن به این اهداف، نیاز به سرمایه‌گذاری در صنعت تخم مرغ و تسهیلات بانکی است.

بنابراین، به طور خلاصه، بر اساس اعلام رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان تخم مرغ، در سال گذشته حجم صادرات تخم مرغ به مقدار ۱۳۷ هزار تن بوده است و هدف آن‌ها برای سال جاری افزایش این میزان به ۱۵۰ هزار تن است.

این اتحادیه همچنین برنامه‌ریزی می‌کند تا مازاد تولید را به بازارهای خارجی، از جمله قطر، هند، چین و روسیه صادر کند.

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا